Welke Wasplaat staat op de foto?

Gestart door j.haverkamp, december 29, 2019, 21:40:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

j.haverkamp

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/183335894/.
19 Elfenwasplaat - Hygrocybe ceracea
datum: 2019-12-22
locatie: Buren (Gld.) - Tichelgaten (GE)

foto's:



wimperzwam

Dat zou goed kunnen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Jan Knuiman

Ziet er nogal slijmerig uit en vroeg me af of Hooilandwasplaat - H. glutinipes ook een optie is.

Groet,
Jan

wimperzwam

De omgeving ziet er nogal nat uit en dan is de mate van "slijmigheid" vanaf een foto moeilijk te beoordelen. De geschatte grootte van de hoed deed mij iets meer richting H. ceracea denken. Dat iemand aan H. glutinipes denkt verbaasd mij niet (heb ik zelf ook overwogen) en lijkt mij als mogelijkheid niet met zekerheid uit te sluiten.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Carolien

Ik had Jan gevraagd om zijn vondst op het forum te plaatsen. Vorig jaar vond ik, ook vrij laat nog (op 2 januari) wasplaten op exact dezelfde locatie, die op het forum door Henk gedetermineerd zijn als H. glutinipes (var. glutinipes)
Ik vroeg me dus af of het om dezelfde soort kon gaan, mede omdat ze mij ook vrij slijmig lijken (maar zoals Henk al aangeeft, komt dit wellicht door de nattigheid)

Aangezien de Tichelgaten mijn "achtertuintje" is, ben ik er vanmiddag even heen gelopen om te zien of ze er nog stonden, maar helaas heb ik geen wasplaatjes meer aangetroffen
Hartelijke groet Carolien Reindertsen

j.haverkamp

Hallo,
Het heeft die zondag veel geregend. De foto is in de regen gemaakt.
Groeten Jan Haverkamp