Hoofdmenu

rupsenvraag

Gestart door Jeroen Hoek, december 28, 2019, 19:42:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Hoek

hallo allemaal!
ik heb een paar maanden terug een hele hoop rupsen gekregen van een biologische tuinderij,
daar zaten bij: huismoeder, groot koolwitje, klein koolwitje, gamma-uil, huismoeder, knollenbladwesp, kleine beer en groente uil
de meeste zijn al verpopt maar de huismoeders de kleine beren (en een koolwitje) niet,
4 vragen:

1 de kleine beren gaan in winterslaap gaan de huismoeders dat ook?

2 ze staan in de schuur, daar is het ongeveer even koud als buiten,
afgelopen weken was het warmer, dan worden de kleine beren weer actief, is dat erg?
als het kouder wordt gaan ze dan weer in slaap?

3 wat is het beste voer voor huismoeders?

4 begin December waren er nog vijf rupsen van het groot koolwitje
die verpopten (op een na) de poppen waren week en misvormd.
wat is er aan de hand?







mooi op volgorde! ;)
met vriendelijke groet, Jeroen

Rayan Majoor

Ten eerste is het belangrijk om te beseffen dat de meeste rupsen niet in winterslaap gaan (enkele uitzonderingen zijn bijvoorbeeld de rupsen van de grote groenuil, de kleine ijsvogelvlinder en de weerschijnvlinders). Dit in tegenstelling tot overwinterende vlinders, waarbij het inderdaad een probleem kan vormen als de vlinders te vroeg uit de winterslaap komen en daarbij vaak te veel energie verliezen. De meeste rupsen worden simpelweg minder actief en zoeken schuilplekken op, maar worden direct weer actiever als het warmer is. De huismoeder overwintert heel vaak als rups en is dan tussen afgevallen bladeren of vaak net onder de grond te vinden. Wanneer het iets warmer wordt gaan ze weer op zoek naar eten, maar ze zoeken hun schuilplaats gewoon weer op zodra het weer te koud wordt. Daarom is het belangrijk om te zorgen dat de rupsen ergens in beschut kunnen zitten. Hoe het met de kleine beer zit weet ik niet precies (ik heb nog nooit een overwinterende kleine beer gevonden), maar volgens mij is dat redelijk hetzelfde verhaal als bij de huismoeder. Kort gezegd: de meeste rupsen, waaronder de kleine beer en de huismoeder, gaan niet in winterslaap maar in winterrust, wat een veel flexibeler proces is.
Wat het beste voer de huismoeder is weet ik niet: ze eten echt van alles. Probeer maar gewoon wat groene blaadjes uit (doe ik ook altijd) en je ziet vanzelf wat ze eten. Vooral 'zachte', gladde bladeren vinden ze lekker (dus niet iets als hulst of sterk behaarde bladeren, ook al lusten ze de behaarde planten vaak ook wel).

Wat de poppen van de witjes betreft: in de verandering van rups naar pop zijn vlinders erg kwetsbaar. Prepupa's (de apart uitziende rupsen die bijna gaan verpoppen) zijn bijvoorbeeld erg kwetsbaar voor verstoring en kunnen van een klein beetje stress al dood gaan. Net verpopte, verse poppen zijn in eerste instantie nog zacht en hebben niet helemaal de vorm die ze horen te hebben. Kort na de verpopping krijgen ze, als alles goed gaat, de juiste vorm. Een tijdje daarna wordt de pop ook hard. Als het kouder en vochtiger is kan dit echter wat langer duren. Wanneer de pop nog zacht is, kan je deze makkelijk indrukken en dus zelf misvormen. Dit kan de pop lang niet altijd zelf herstellen. Om deze redenen is het belangrijk dat je prepupa's en verse poppen zo veel mogelijk met rust laat. Pas als ze uitgehard zijn (dan zijn ze niet meer zo doorzichtig, op het vleugelgebied na) kan je ze weer oppakken.
Als je ze niet zelf hebt aangeraakt kunnen er verschillende redenen zijn dat de poppen misvormd zijn. Hoewel het door bijvoorbeeld schimmelinfecties kan komen, is het vaak de oorzaak van stress. Dit kan dus zijn omdat je ze teveel stoort (te veel aan ze zit of de bak waar ze in zitten te vaak verplaatst/opendoet), maar kan ook komen door omstandigheden (de rups heeft geen goede plek om te verpoppen of het is te koud/vochtig/droog). Zeker met deze kou zijn de koolwitjes-rupsen niet heel blij en kunnen dus minder hebben dan normaal.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jeroen Hoek

#2
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!
De huismoeders eten nu de biologische boerenkool van de koolwitjes mee, en volgens mij vinden ze kool prima. :blink:
Ik heb al begin oktober zaagsel gekocht (wat volgens de verpakking bedoeld was voor konijnen ;)) waar ze in graven en slapen en dat doen ze ook graag.
Dus ze hebben schuilplaatsen genoeg als het ze te koud wordt. De kleine beren slapen op de deksel, het liefst in e hoeken of tegen de poppen aan. Afgelopen week was het warmer en begonnen ze weer te bewegen (ze zaten al meer dan vijf weken stil) één ging zelfs eten. Maar sinds eergisteren zitten ze weer stil achter een pop van een koolwitje.

En van de poppen is het waarschijnlijk de stress dan; De prepupa's zitten het liefst in de hoeken op de deksel, maar de kleine beren ook.
De kleine beren eten de draden waar de prepupa's aan vast zitten op zodat de prepupa's naar beneden vallen en zij in de hoekjes kunnen slapen.
de gevallen prepupa's verpoppen dan op de grond. Ik raak de poppen zelden aan en zachte poppen of prepupa's raak ik nooit aan.
Ze zitten massaal op de deksel die toch zo nu en dan open moet voor nieuw voer, ik denk dat dat weinig stress veroorzaakt.
Ik heb ± 40  (harde) poppen van het groot koolwitje  en ± 20 van het klein koolwitje dus als er nu een zou sterven is dat niet heel erg maar wel jammer

Ik had er 's zomers echt heel veel (stuk of honderd?) maar de meeste gingen dood aan sluipwespen. Valt er wat tegen de sluipwespen te doen?
of te voorkomen? de laatste generatie had ze (gelukkig) niet waardoor ik toch wel wat poppen heb
met vriendelijke groet, Jeroen

Rayan Majoor

Als rupsen eenmaal geparasiteerd zijn is er niets meer tegen te doen. Je kan natuurlijk wel proberen de sluipwespen buiten de bak te houden zodat de rupsen niet geparasiteerd kunnen worden. Zeker de jonge rupsjes zijn vaak slachtoffer van sluipwespen (verschillende soorten wachten zelfs op de vlindereitjes totdat ze uitkomen om dan de net uitgekomen, kwetsbare rupsjes te parasiteren).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl