Kerkuilen-carbidschieten

Gestart door jan pos, december 28, 2019, 18:31:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

jan pos

Op Oudejaarsdag wordt op hooguit 20 m afstand van de bijgaande schuur tussen 12.00u en 19.00u in melkbussen carbid afgeschoten. In de schuur bevindt zich een kerkuilenkast waar overdag 2 Kerkuilen slapen. Vorig jaar hing de kast er nog niet dus ik ben benieuwd of de uilen a.g.v. het gedreun de schuur verlaten en de volgende dag terug zullen keren!

Groeten, Jan

Mosmanneke

Kunnen ze daar geen rekening mee houden?
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

jan pos

Mosmanneke, de (Ijssel)dijk waarop een en ander zich afspeelt is van het Waterschap, de grond van Natuurmonumenten en de gemeente gaat over de ontheffing.
Te beginnen denk ik bij de gemeente maar nu tekort dag vrees ik. Kleine moeite voor die lui (met kratten bier) om 100m verderop te gaan zitten in het uiterwaard maar zie ze maar eens zo ver te krijgen. Daar zit trouwens weer allerlei ander wild en vogels, die zitten daar ook niet op te wachten.

Jan

peterv

Citaat van: jan pos op december 28, 2019, 18:31:17 PM
Op Oudejaarsdag wordt op hooguit 20 m afstand van de bijgaande schuur tussen 12.00u en 19.00u in melkbussen carbid afgeschoten. In de schuur bevindt zich een kerkuilenkast waar overdag 2 Kerkuilen slapen. Vorig jaar hing de kast er nog niet dus ik ben benieuwd of de uilen a.g.v. het gedreun de schuur verlaten en de volgende dag terug zullen keren!
Ik zou adviseren goed monitoren en dat documenteren. Als er inderdaad serieuze verstoring van de uilen blijkt dan heb je volgend jaar een punt. Overigens ga ik er vanuit dat het de carbidschieters zelf niet uitmaakt waar ze hun ding doen. Die willen gewoon plezier maken met hard geknal en zijn er niet op uit om willens en wetens natuur te verstoren. Ik denk dat je hier in goed overleg uit zou moeten komen.
Peter Venema

tekenaar

natuurlijk niet fraai zo, maar niet iedereen kan weten wat er overal aan natuur is. Goed documenteren, dan hebben later ook anderen een argument in handen om zoiets (vooraf) aan te pakken.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jan pos

Ok, ik ga dat doen de komende tijd.
Ik verwacht dat de uilen morgenmiddag de schuur zullen verlaten. Ik weet niet of Kerkuilen overdag kunnen vliegen, hopelijk zijn ze in staat bij daglicht elders een rustplaats te vinden.
Bedankt voor jullie advies.

Met groet, Jan

jeroen vinke

Kerkuilen kunnen overdag ook wel een schuilplaats vinden. Hoe is het verlopen?
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

jan pos

#7
Dat is een geruststellende gedachte.
Het carbidschieten vond op oudejaarsmiddag voor de schuur plaats (alleen dus de dijk ertussen). Hoogste aantal Db in de schuur 110. De Kerkuilen waren halverwege de middag al weg en vandaag nog niet terug. Hopelijk zijn ze weer snel hier op hun vaste rustplaats en zitten er in het voorjaar jonge uilen in de schuur!
Afgelopen zomer zaten de twee 's avonds regelmatig in de schemer in de achtertuin. Na het maken van een vlieggat in de gevel heb ik in september de kast opgehangen.
Groet, Jan

Mosmanneke

110 decibel is behoorlijk pittig. Ik hoop dat de kerkuilen terug komen. Succes met je nuttig werk.
Toine
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

jva

Beste Jan,

Ben benieuwd naar de huidige situatie, zijn de dieren al teruggekeerd en hoe lang heeft het geduurd?
Interessante casus, gegevens zijn meer dan welkom. Dank.
Jelle

jan pos

Hallo Jelle,

Inmiddels laat een van de kerkuilen zich weer zien na enkele weken van afwezigheid. De eerste drie weken van januari was de uilenkast verlaten. Momenteel maakt de teruggekeerde uil overdag soms gebruik van de kast als rustplaats of slaapt hij op een balk in een hoek van de schuur. Ook zie ik 'm 's avonds vaak boven de schuur richting dijk vliegen. In de schuur vind ik nu weer braakballen, in januari niet één. De tweede uil heb ik niet meer gezien dus die is er denk nog niet!
Groeten, Jan

Mosmanneke

Dan komt het wel goed denk ik  ;)
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers