Skimmia japonica verwilderd

Gestart door bas.drost96, december 26, 2019, 17:16:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

bas.drost96

Vandaag kwam ik tijdens de eindejaarsplantenjacht deze Skimmia tegen, en ik ben eigenlijk vrijwel zeker dat die verwilderd is. Ik kan echter maar weinig vondsten van verwilderde Skimmia's vinden. Is het het waard om herbariummateriaal naar Leiden te sturen?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/183426449/.
1 Skimmia japonica bloeiend
datum: 2019-12-26
locatie: Veenendaal - West (UT)

foto's:

Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Rob Koelman

#1
Citaat van: bas.drost96 op december 26, 2019, 17:16:21 PMik ben eigenlijk vrijwel zeker dat die verwilderd is.

Want?...  B)


Edit
De waarnemingslocatie ligt midden in een grote woonwijk. Dat maakt de kans op een exemplaar vanuit gedumpt tuinafval of zoiets wel heel erg groot...
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Leni Duistermaat heeft ooit een lijst gemaakt met gewenst materiaal van [meestal tuin]planten.
Deze staat er niet op ,dus ik veronderstel dat ze genoeg heeft.
En of deze écht wild is ? Dat kun je tegenwoordig zelfs midden in een half oerwoud niet meer zeggen...
Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

Interessant zou zijn te weten of hij verwilderd is of tuinafval: is hij zelf uit besjes gekiemd of zijn er takken in de grond gestoken of struikjes neergegooid/gepoot. maa, dat zal wel lastig te bepalen zijn.
groet, Willemien Troelstra

peterv

Citaat van: Willemien Troelstra op december 26, 2019, 22:37:03 PM
Interessant zou zijn te weten of hij verwilderd is of tuinafval: is hij zelf uit besjes gekiemd of zijn er takken in de grond gestoken of struikjes neergegooid/gepoot. maa, dat zal wel lastig te bepalen zijn.
Valt mee, de overzichtsfoto laat zien dat dit niet om 1 plant gaat, maar dat deze verderop ook groeit. Op de voorgrond zie je blad van mahonia. Het lijkt mij een typisch voorbeeld van welbewuste plantsoenaanplant met een gemengd struiken assortiment en klimop als bodembedekker.
Peter Venema

bas.drost96

In het plantsoen waren een paar grote hazelaarstruiken geplanten, deze waren er precies onder, dat leek mij een gekke plek om ze aan te planten.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Rob Koelman

Citaat van: bas.drost96 op december 27, 2019, 20:19:33 PMIn het plantsoen waren een paar grote hazelaarstruiken geplanten, deze waren er precies onder, dat leek mij een gekke plek om ze aan te planten.

Die hazelaars kunnen bij het planten veel kleiner zijn geweest en daarna de Skimmia enigszins overgroeid hebben. Skimmia houdt overigens van een licht beschaduwde groeiplek.
Met vriendelijke groet, Rob

dirder

Komt Skimmia ooit wel tot zaad? Ik heb hier het hele jaar door uitzicht op een plant en ondanks dat die jaarlijks bloeit, zie ik daar nooit vruchten aan. Slakken zijn gek op het blad overigens.
Groeten, Dirk Derdeyn.

tekenaar

Mahonia is overigens wel een plant die heel vaak uit zaad opslaat en potentieel invasief. Ik vindt het niet zo vreemd om dan te concluderen dat Skimmia daar ook niet aangeplant is. Uit tuinafval opgeslagen of uit zaad is nauwelijks een verschil wanneer het om verwildering gaat. Ik vindt het in iedr geval goed om de waarneming te documenteren. Of herbariummateriaal gewenst is, zal je aan Natruralis moeten vragen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Willemien Troelstra

Wat betreft de kans op verder verwildering lijkt me een weggeworpen struik/tak die is gaan wortelen veel minder een teken van verwilderingsgedrag dan opgeslagen uit zaad, met name omdat het besachtige vruchten zijn die door vogels verspreid kunnen worden. Ik weet niet of Skimma in NL zaad vormt en of dat in NL kiemt.
groet, Willemien Troelstra

tekenaar

juist dit soort waarnemingen kunnen daar een eerste aanwijzing voor zijn ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Hannie Luijten

Ik heb geen Mahonie in de tuin maar her en der staan zaailingen. Er staat wel Skimmia in de tuin, die maakt wel degelijk vruchten in de vorm van rode bessen. Dan moet je wel een vrouwelijk exemplaar hebben en een bestuiver in de buurt hebben staan. Maar ik heb van Skimmia nog nooit zaailingen gezien. Skimmia is trage groeier.
Groet, Hannie

RutgerB

#12
Of iets verwildert is een andere kwestie dan of iets wel of niet goed zaad vormt. Dat laatste is zeker ook interessant, maar staat er in theorie los van. Als een los plantendeel zonder opzettelijk er te zijn geplant buiten de tuin gevonden wordt en er goed in de nieuwe ondergrond wortelt, dan is er sprake van verwildering.

Ik denk dat in dit geval van verwildering gesproken kan worden. Zo te zien, vanwege in gezonde staat bovengronds, is ze goed in de grond gevestigd. Dat ze er niet expres is geplant is te zien aan het niet onderhouden karakter van de vindplaats en omdat ze te midden staat van eveneens gedumpte en verwilderde Klimop , Mahonie en waarschijnlijk nog wel wat anders ook. Dat het een weinig gemelde plant is, doet er weinig toe ook al begrijp ik de schroom daarom om dergelijke planten te melden. Mijn mening: Toch doen en liefst consequent; je krijgt dan pas echt zicht op hoe en welke nieuwe planten zich uitbreiden.

Dat het op die manier ook een rariteitenkabinet wordt is duidelijk, maar zo ziet 'onze natuur' er, zeker in de bebouwde omgeving, al decennia uit. Ik ken heel wat floristen die er expres hun ogen voor sluiten en dat vind ik spijtig.

Rob Koelman

Citaat van: Rutger Barendse op december 30, 2019, 11:21:05 AMIk denk dat in dit geval van verwildering gesproken kan worden. Zo te zien, vanwege in gezonde staat bovengronds, is ze goed in de grond gevestigd. Dat ze er niet expres is geplant is te zien aan het niet onderhouden karakter van de vindplaats en omdat ze te midden staat van eveneens gedumpte en verwilderde Klimop , Mahonie en waarschijnlijk nog wel wat anders ook.

In dit soort twijfelgevallen kun je natuurlijk altijd even via de lokale plantsoenendienst proberen te achterhalen of ze daar ooit een en ander aan soorten hebben aangeplant. Dat is betrouwbaarder dan 'gevoelsmatig' bepalen of het om aanplant of verwildering/uitzaai gaat...
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Ik hoor zojuist van een gerenommeerd hovenier dat hij spontane vermeerdering evenmin in Nederland ooit heeft meegemaakt [wél in Engeland].
Met steeds vroeger actieve hommels en bijen wordt de kans hier echter wel groter.
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Misschien kan de waarnemer eens gaan kijken of er over een langere lengte van dit met (verwilderde) tuinplanten overgroeid ogend bosje Skimmia's en andere zeker aangeplante struiken staan.  Op de achtergrond zie je al een 2e en Niels beredeneert dat het daarom wel moet zijn aangeplant. Ook een piste.  Informeren bij een plantsoenendienst kan ook, maar ik vrees dat veel niet zo gedetailleerd is na te vragen.

In de bosjes in mijn buurt is Klimop (en niet de inheemse) dé invasieve alles overgroeiende tuinplant die met het kruiwagentje in de bosjes (met volwassen bomen) is gekiept. Alle andere gekke planten die in dergelijke bosjes te vinden zijn, zijn er logisch redenerend ook op die manier gekomen. Of het hier zo is, weet ik niet zeker natuurlijk, maar het doet me er erg aan denken. Dat is inderdaad 'gevoelsmatig' , want ik ben daar niet geweest. Als die hele strook bestaat uit aangeplante struiken (zonder bovengroei van bomen), dan heb ik zeker voor mijn beurt gesproken.

Nogmaals: Dat Skimmia niet/wel uit zaad opslaat is interessant, maar bepaalt niet of deze soort wel of niet verwildert.