Vraag over 1 poot statief

Gestart door de Boer, december 26, 2019, 16:07:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

de Boer

Beste allemaal,

Ik wilde jullie om advies vragen over de aankoop van een 1 poot statief. Ik ga over een paar weekjes op vogelreis en heb zelf een nogal zwaar 3 poot statief. Nu heb ik ineens het idee dat een 1 poot statief misschien veel handiger, kleiner en makkelijker is, ook om mee te sjouwen tijdens het vogelen.

Ik ben nog een amateur met vogelspotten en heb ook een camera met niet zoveel zoom: 215mm lens (canon SX540hs). Toch vind ik een statief wel nodig voor zoomen.

Mijn vrouw kwam ineens met het 1 poot statief idee en stelde voor deze te kopen:
https://www.kamera-express.nl/product/122073915/primaphoto-aluminium-monopod-red
PRIMAPHOTO ALUMINIUM MONOPOD RED

Wat denken jullie als ervaringsdeskundigen hiervan? Zou dat voor mij goed zijn, of krijg ik dan slechte kwaliteit door de relatief lage prijs?

Heel veel dank voor een hulp / reactie en vriendelijke groet van,
Martijn de Boer

Lowieke

Allereerst: je hebt niet echt weinig zoom. De specificatie van die camera geeft 50x zoom aan met een brandpuntafstand van (omgerekend naar 35mm film) 24mm tot maximaal 1200mm. Ik heb max 400mm en gebruik ook wel eens een monopod, inderdaad veel handiger dan een driepoot als er veel gelopen wordt en snel op te zetten. Ik heb een hele simpele, ziet er ongeveer zo uit als deze: https://www.cameranu.nl/nl/p1189595/nedis-monopod-178cm-zwart
Die zwengel heb ik er wel meteen afgehaald, onzinnig op een monopod, en vervangen door een compacte draaiknop. De monopod uit jouw advertentie heeft geen kantelbare statiefkop. Dat is niet handig als de vogel boven in de boom zit. De poot zelf wil je namelijk zo rechtop mogelijk houden om deze niet weg te laten slippen en voor de beste ondersteuning van de camera. Ook mis ik een snelkoppeling, dat is toch wel erg handig als je de monopod niet continue aan de camera bevestigd wilt hebben.
Jeroen.

de Boer

Hoi Jeroen,

Super bedankt voor de uitgebreide reactie. Je hebt zelfs mijn camera ook opgezocht, bedankt voor je werk hoor. Ik dacht dat ik helemaal nergens was met mn zoom omdat vrijwel iedere vogelspotter met zo'n grote telelens rondloopt (zie ook foto).
Op de bijgevoegde foto ontdekte ik tevens ook dat ze allemaal zo'n monopod gebruiken, vandaar dat ik erop kwam.

Maar over de monopod, ik heb er verder geen verstand van en ben blij dat je zegt dat die ene niet kan kantelen (dacht dat je monopod dan schuin zou houden en in boom is meestal dichtbij en dan gebruik je weer toestel los) en het op en af monteren enzo. Ja, handige dingen om op te letten inderdaad.
Die wat je zelf als link toevoegde klinkt ook goed, maar dan is eigenlijk mn eerste reactie dat t voor zo goedkoop 15 euro toch niet veel goeds kan zijn. Dat zegt mn gevoel ofzo. Maar als jullie t aanraden dan vertrouw ik t wel en alle reacties zijn ook positief. Is t dan niet te goedkoop denk je?

Ja, bedankt voor hulp en reacties en vriendelijke groeten van,

Martijn de Boer

de Boer

#3
P.s.
Ik las ergens dat manfrotto en gitzo de betere merken zijn voor monopod. Deze zijn ook gewoon voor onder de 50 euro te koop. Ik vind t steeds moeilijker worden hoe meer ik ernaar research. Heb nog maar 2 weekjes te gaan voor de vogel trip en weet niet of ik er uitkom  :rolleye:  kan altijd nog oude zware statief meenemen natuurlijk, maar denk toch dat ik beter voor monopod kan gaan.  :blink:
Wil zo graag een goede hebben.

Met vriendelijke groet,
Martijn

Ardi

Kijk hier eens naar.
https://www.cameranu.nl/nl/p1257035/genesis-base-mpc-3-monopod
Is wat langer en lichter  maar ook iets duurder vanwege carbon

Lowieke

Citaat van: de Boer op december 27, 2019, 16:58:19 PM
Die wat je zelf als link toevoegde klinkt ook goed, maar dan is eigenlijk mn eerste reactie dat t voor zo goedkoop 15 euro toch niet veel goeds kan zijn. Dat zegt mn gevoel ofzo. Maar als jullie t aanraden dan vertrouw ik t wel en alle reacties zijn ook positief. Is t dan niet te goedkoop denk je?

Die in de link die ik gaf is enkel ter voorbeeld, al zal de mijne (oud ding, niet meer verkrijgbaar) ook in het lagere prijssegment zitten. Ik heb hem ooit gekregen dus geen idee wat die ooit gekost heeft. Het ding is dus relatief zwaar (870gr inclusief statiefkop) en relatief lang (60cm) in ingeschoven toestand. Hier een linkje gevonden naar de monopod, ter illustratie: https://www.amazon.co.uk/Euro-Activ-Euroactiv-MP-900-Monopod/dp/B000KZ9DBW
Als ik nog eens een ander zou aanschaffen dan zal het een kleiner en lichter model zijn.
De monopod zoals jijzelf al aandroeg, of degenen die Ardi hierboven vemeld zjin prima, ik zou alleen nog een statiefkop erbij zoeken. Je kan waarschijnlijk de kop van je driepoot overzetten maar ik verwacht dat die wat zwaar zal zijn. Onderstaande kop is niet duur en niet zwaar:
https://www.cameranu.nl/nl/p2531605/nest-balhoofd-nt-324h
Jeroen.

de Boer

Bedankt voor de hulp   :blink:

Ik ga zowel de monopod tip van ardi als de statiefkop tip van Jeroen allebei morgen bestellen. Nu ik er zo n paar keer naar gekeken heb lijkt het mij ook een heel goede keuze. Dus nogmaals hartelijk dank Jeroen en Ardi en een fijne jaarwisseling gewenst.

Groeten
Martijn