Vraag over 1 poot statief

Gestart door de Boer, december 26, 2019, 16:07:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

de Boer

Beste allemaal,

Ik wilde jullie om advies vragen over de aankoop van een 1 poot statief. Ik ga over een paar weekjes op vogelreis en heb zelf een nogal zwaar 3 poot statief. Nu heb ik ineens het idee dat een 1 poot statief misschien veel handiger, kleiner en makkelijker is, ook om mee te sjouwen tijdens het vogelen.

Ik ben nog een amateur met vogelspotten en heb ook een camera met niet zoveel zoom: 215mm lens (canon SX540hs). Toch vind ik een statief wel nodig voor zoomen.

Mijn vrouw kwam ineens met het 1 poot statief idee en stelde voor deze te kopen:
https://www.kamera-express.nl/product/122073915/primaphoto-aluminium-monopod-red
PRIMAPHOTO ALUMINIUM MONOPOD RED

Wat denken jullie als ervaringsdeskundigen hiervan? Zou dat voor mij goed zijn, of krijg ik dan slechte kwaliteit door de relatief lage prijs?

Heel veel dank voor een hulp / reactie en vriendelijke groet van,
Martijn de Boer

Lowieke

Allereerst: je hebt niet echt weinig zoom. De specificatie van die camera geeft 50x zoom aan met een brandpuntafstand van (omgerekend naar 35mm film) 24mm tot maximaal 1200mm. Ik heb max 400mm en gebruik ook wel eens een monopod, inderdaad veel handiger dan een driepoot als er veel gelopen wordt en snel op te zetten. Ik heb een hele simpele, ziet er ongeveer zo uit als deze: https://www.cameranu.nl/nl/p1189595/nedis-monopod-178cm-zwart
Die zwengel heb ik er wel meteen afgehaald, onzinnig op een monopod, en vervangen door een compacte draaiknop. De monopod uit jouw advertentie heeft geen kantelbare statiefkop. Dat is niet handig als de vogel boven in de boom zit. De poot zelf wil je namelijk zo rechtop mogelijk houden om deze niet weg te laten slippen en voor de beste ondersteuning van de camera. Ook mis ik een snelkoppeling, dat is toch wel erg handig als je de monopod niet continue aan de camera bevestigd wilt hebben.
Jeroen.

de Boer

Hoi Jeroen,