Verzoek tot determinatie

Gestart door jeroen.brok, december 20, 2019, 23:13:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroen.brok

Best forum,

Het is mij niet gelukt om te achterhalen welk soort ik hier heb vastgelegd. Heeft iemand een idee?

Mijn dank!

paddenstoelenmonster

Beste Jeroen, heel vaak nemen waarnemers alleen een foto vanm de bovenkant (de hoed) van de paddenstoel en denken dan dat hij gedetermineerd kan worden. Jij daarentegen hebt - misschien om de puzzel extra moeilijk te maken - alleen de onderkant (de porien) gefotografeerd.
Ondanks het gemis van essentiele informatie denk ik hierin toch een Ruig elfenbankje te herkennen. Die hebben namelijk heel vaak in het jonge stadium een bruine rand en hebben ronde porien. Alleen dat bruin zie je bijna nooit ook in de rand en is de randzone bijna altijd zonder porien. Inmiddels heb ik geleerd dat houtzwammen echter een groot scala aan verschijningsvormen kunnen hebben en verbaas ik mij elke keer weer over de bijzondere "afwijkingen" die je elke keer toch weer aantreft. Ze voldoen zelden aan de plaatjes uit de gidsen.
Hier volgen 2 voorbeelden die er bij in de buurt komen.
https://waarneming.nl/waarneming/view/149577672?_popup=1
en een serie hoog in de Beuk: https://waarneming.nl/waarneming/view/180288875?_popup=1
onderstaand daar een detail uit.
Ik sta echter open voor betere determinaties, want met halve infomatie kun je soms behoorlijk naast zittten!
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen,
Henk Monster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

jeroen.brok

Beste Henk,

Mijn hartelijke dank voor uw reactie, mijn foto heeft inderdaad sterke overeenkomsten met de voorbeelden die u aandraagt.

Ik begrijp dat de enkele foto weinig informatie bood voor een eenduidige conclusie, maar in dit geval was het niet mogelijk om het object vanuit andere posities te fotograferen. En ik was toch erg nieuwsgierig naar wat ik hier had aangetroffen :blink:

Nogmaals mijn dank en met vriendelijke groet,

Jeroen