Hoofdmenu

Vogelvoertest 2019

Gestart door chatman, december 18, 2019, 06:40:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

Citaat van: chatman op december 21, 2019, 14:34:23 PM
Aha dus een adres in België, ik ben benieuwd of ze het op willen sturen naar Nederland.

Reken daar niet op. Het is een heel basic ding, zelfs zonder eigen website (of ik kan hem alleszins niet vinden).
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

OlivierO

Citaat van: Jan Hendriks (ZH) op december 21, 2019, 10:27:24 AM
Overigens ben ik gestopt met het bijvoeren want op een gegeven moment kwam er iedere dag een sperwer
langs die de ene keer een sijsje greep, dan weer een putter of groenling. Ik kon het niet meer aanzien:

https://janhvogels.nl/dirvogels/sperwersijsw/sperwer_135701.jpg

Ik heb ook een Sperwer in de tuin en die pakt ook de vogels op de voederplaats, maar dat hebben ze hier na een jaar of twee wel geleerd. Ze zijn veel alerter nu. Het is ook de natuur uiteindelijk.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

mgieskens

Prima voertest toch? Als je Sperwer in de tuin wilt hebben, moet je levende vogeltjes voeren  ;) ;D
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

tekenaar

#33
ik heb een bakje gestreepte zonnepitten op de vensterbank staan. Hier komen op af:

koolmees (enkele tientallen)
zwarte mees (5-10)
matkop (5-10)
pimpelmees (5-10)
groenling (bij vlagen, dan enkele tientallen)
sijs (5-10)
putter (10-20)
huismus (10-20, bij vlagen)



Af en toe gooi ik een handje gestreepte zonnepitten op de grond en dan heb ik:

vink (enkele tientallen)
keep (enkele)
groenling (tot enkele tientallen)



En ik prik wel eens een appeltje op een tak waarop komen:

gaai (enkele)
kramsvogel (enkele; is overigens een broedvogel hier)


En ik heb een vijvertje. Dat is leuk voor al deze soorten en door het jaar heen ook voor kruisbekken. (In de zomer komen daar ook andere soorten op af, o.a. draaihals, grauwe klauwier, grote lijster)


Broedvogels die het huis leuk vinden en die ik niet voer zijn:

zwarte roodstaart (1-2 nesten)
huiszwaluw (3 nesten)


Vanuit de tuin hoor ik de volgende soorten (komen normaal niet de tuin in)

bosuil (paartje)
oeraluil (paartje)
ruigpootuil (niet ieder jaar)
buizerd
raaf (paartje of paartje met jongen)
notenkraker (enkelingen, vooral in september)




nu jullie weer :D

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

chatman

Citaat van: tekenaar op december 21, 2019, 21:19:13 PM
ik heb een bakje gestreepte zonnepitten op de vensterbank staan. Hier komen op af:

koolmees (enkele tientallen)
zwarte mees (5-10)
matkop (5-10)
pimpelmees (5-10)
groenling (bij vlagen, dan enkele tientallen)
sijs (5-10)
putter (10-20)
huismus (10-20, bij vlagen)



Af en toe gooi ik een handje gestreepte zonnepitten op de grond en dan heb ik:

vink (enkele tientallen)
keep (enkele)
groenling (tot enkele tientallen)



En ik prik wel eens een appeltje op een tak waarop komen:

gaai (enkele)
kramsvogel (enkele; is overigens een broedvogel hier)


En ik heb een vijvertje. Dat is leuk voor al deze soorten en door het jaar heen ook voor kruisbekken. (In de zomer komen daar ook andere soorten op af, o.a. draaihals, grauwe klauwier, grote lijster)


Broedvogels die het huis leuk vinden en die ik niet voer zijn:

zwarte roodstaart (1-2 nesten)
huiszwaluw (3 nesten)


Vanuit de tuin hoor ik de volgende soorten (komen normaal niet de tuin in)

bosuil (paartje)
oeraluil (paartje)
ruigpootuil (niet ieder jaar)
buizerd
raaf (paartje of paartje met jongen)
notenkraker (enkelingen, vooral in september)




nu jullie weer :D

Zo, dat is een mooie lijst met vogelsoorten. Daar kan ik niet tegen op. Zal vast niet in Nederland zijn.  ;)

Soorten, die in deze periode, bij mij in de tuin komen zijn: koolmees, pimpelmees, roodborst, gaai, ekster, kauw, vink,
winterkoning en groenling. Ik zie ook vaak: grote bonte specht, zwarte kraai en huismus, maar die ontbreken op dit moment.
Onlangs kwam ook nog een appelvink langs, maar die zat niet bij het voer.


chatman

Citaat van: mgieskens op december 21, 2019, 18:22:32 PM
Prima voertest toch? Als je Sperwer in de tuin wilt hebben, moet je levende vogeltjes voeren  ;) ;D

Als het goed is, komen die vanzelf.  ;) Wat mij betreft zijn ze welkom!

chatman

Citaat van: OlivierO op december 21, 2019, 16:33:56 PM
Citaat van: chatman op december 21, 2019, 14:34:23 PM
Aha dus een adres in België, ik ben benieuwd of ze het op willen sturen naar Nederland.

Reken daar niet op. Het is een heel basic ding, zelfs zonder eigen website (of ik kan hem alleszins niet vinden).

Daar was ik al bang voor. Die site ziet er ook vreemd uit, als je een andere optie kiest, zit op een site
van een provider of zo. Ik had een tijd geleden een goedkoop adres voor zwarte zonnebloempitten,
maar zo te zien verkopen ze dat niet meer.



Lowieke

Citaat van: chatman op december 20, 2019, 20:08:18 PM
Nog een vraagje..ik hoor voornamelijk positieve berichten. Is er ook voer,
waar jullie mindere ervaringen mee hebben
Heb ooit eens een zak zonnebloempitten bji de bouwmarkt (Hornbach) gekocht. De kiloprijs was nog niet de helft van het voer dat ik normaal bij Vivara koop. De vogels aten het niet, weggegooid geld dus.
Jeroen.

chatman

Dag allemaal,

Vandaag heb jullie reacties verwerkt op mijn vogelvoer test pagina:
https://www.noordlaarderbos.nl/index.php/vleugels/vogelvoertest-2019

Als je nog meer hebt om toe te voegen, dan hoor ik het graag. Ik sta ook open voor op- en/of aanmerkingen.
Nogmaals bedankt voor de medewerking.








jeroen vinke

Bij mijn ouders doet de vogelpindakaas naturel van 'best for your friend' het ontzettend goed bij de huismussen. Dat verbaasde me wel.
Ik ga binnenkort uittesten hoe zo'n vogelvoerkrans in de vorm van een eend hier werkt. Beetje groot ding voor de 4 pimpels, 3 koolmezen en het roodborstje die mijn tuin bezoeken. Eerst doen ze zich maar tegoed aan de vetbollen die er nog hangen..
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

chatman

Citaat van: jeroen vinke op december 23, 2019, 22:54:32 PM
Bij mijn ouders doet de vogelpindakaas naturel van 'best for your friend' het ontzettend goed bij de huismussen. Dat verbaasde me wel.
Ik ga binnenkort uittesten hoe zo'n vogelvoerkrans in de vorm van een eend hier werkt. Beetje groot ding voor de 4 pimpels, 3 koolmezen en het roodborstje die mijn tuin bezoeken. Eerst doen ze zich maar tegoed aan de vetbollen die er nog hangen..

Leuk om te horen dat de vogel toch wel dol zijn op het vogelpindakaas van 'Best for your Friend'. Dat kan ik ook wel eens uitproberen.
Ik koop altijd potten van Vivara, maar de partij potten die ik nu heb vallen slecht bij de vogels. Ik ben benieuwd hoe je vogelvoerkrans uitpakt bij de vogels. Zoals ik eerder zei dat laten ze hier altijd links liggen.  ;)

Op vrijdag krijg ik weer een bestelling van Vivara, ik ga verschillende soorten voer uittesten en zet daar ook de wildcam op. Zodat ik het goed in de gaten kan houden.

Ik heb trouwens een tijd lang de kauwen uit mijn tuin geweerd, door voer in silo's te doen met een afrastering er omheen, zodat ze er niet bij kunnen. Daarvoor ging het voer wel erg snel op. Vooral de pindakaaspotten, de zwarte kraaien trokken ze altijd uit de houten houder, zodat het op de grond viel en ze er met z'n allen op doken. Dat werd me toch wat te duur en heb ik daar letterlijk een stokje voor gestoken.

chatman

Dag allemaal,

Gisteren weer wat voer besteld, om de vogels te verwennen.

Kijk voor meer op mijn website: http://bit.ly/2t8ZFDz

Nu ik wat meer variatie heb, merk ik het gelijk aan de vogels!

jeroen vinke

Citaat van: jeroen vinke op december 23, 2019, 22:54:32 PM
Bij mijn ouders doet de vogelpindakaas naturel van 'best for your friend' het ontzettend goed bij de huismussen. Dat verbaasde me wel.
Ik ga binnenkort uittesten hoe zo'n vogelvoerkrans in de vorm van een eend hier werkt. Beetje groot ding voor de 4 pimpels, 3 koolmezen en het roodborstje die mijn tuin bezoeken. Eerst doen ze zich maar tegoed aan de vetbollen die er nog hangen..

De eendvogelvoerkrans deed het voorrnamelijk goed bij de stadsduiven, deze vonden de slingers met elzenzaadjes? lekker. Verder bestond hij uit pinda's, netjes met vetbollen en pitten etc. Ik heb inmiddels de netjes opgehangen en de eend weggegooid. Hij bestond van binnen uit piepschuim (hoe haal je het in je hoofd) en de duiven zaten er lekker in te hakken met als resultaat rondzwervende piepschuimdeeltjes.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke