Hoofdmenu

Vogelvoertest 2019

Gestart door chatman, december 18, 2019, 06:40:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

chatman

Dag allemaal,

Net als in de opvolgende jaren 2010, 2011 en 2012 ben ik weer gestart om een vogelvoer test te organiseren.

De bedoeling van deze test is te kijken op welk voer de vogels op af komen. Tevens om van elkaar te leren en tips uit te wisselen.
Om te weten te komen wat het voordeligste voer is en wat de meeste vogels aantrekt of bepaalde soorten.

Wil je ook mee doen? Of ben je gewoon nieuwsgierig, ga dan naar deze website:

https://www.noordlaarderbos.nl/index.php/vleugels/vogelvoertest-2019


OlivierO

Tof idee, maar wat wil je verder met die info doen? Ik wil gerust meewerken, maar niet als alleen is voor jou.  ;) :rolleye:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

tekenaar

zie ik het goed dat bij 2012 een reactie staat dat roodborstjes op zonnepitten afkomen? Ik ben daar (zachtjes gezegd) niet erg van overtuigd en bij zo'n bijzondere waarneming zou ik documentatie willen vragen ... Ik bedoel, roodborstjes zullen vast aanwezig zijn, maar eten ze de aangeboden zaden ook werkelijk?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

mgieskens

Misschien gepelde zonnebloempitten.
Ongepelde kan ik mij nauwelijks voorstellen. Roodborsten zijn er met hun fijne snaveltjes niet op ingesteld om die van hun schil te ontdoen
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

chatman

Citaat van: OlivierO op december 18, 2019, 19:27:48 PM
Tof idee, maar wat wil je verder met die info doen? Ik wil gerust meewerken, maar niet als alleen is voor jou.  ;) :rolleye:

Dank je. Mooi dat je hier aan wil mee werken. De informatie is voor iedereen beschikbaar, dus niet alleen voor mij.
Het enige wat ik met de informatie doe is het plaatsen op mijn website. Zodat andere mensen hier ook van kunnen
profiteren. Ik ben niet afhankelijk van welke organisatie dan ook en doe alles gratis.



chatman

Citaat van: tekenaar op december 19, 2019, 00:41:46 AM
zie ik het goed dat bij 2012 een reactie staat dat roodborstjes op zonnepitten afkomen? Ik ben daar (zachtjes gezegd) niet erg van overtuigd en bij zo'n bijzondere waarneming zou ik documentatie willen vragen ... Ik bedoel, roodborstjes zullen vast aanwezig zijn, maar eten ze de aangeboden zaden ook werkelijk?

Ik zal het eens uittesten. Ik heb nu gestreepte zonnepitten in de tuin liggen en meelwormen. De roodborstjes zie ik wel van de meelwormen snoepen maar
de gestreepte zonnepitten blijven liggen.

Henri van Dodeweerd

Citaat van: chatman op december 19, 2019, 17:55:02 PM
Citaat van: tekenaar op december 19, 2019, 00:41:46 AM
zie ik het goed dat bij 2012 een reactie staat dat roodborstjes op zonnepitten afkomen? Ik ben daar (zachtjes gezegd) niet erg van overtuigd en bij zo'n bijzondere waarneming zou ik documentatie willen vragen ... Ik bedoel, roodborstjes zullen vast aanwezig zijn, maar eten ze de aangeboden zaden ook werkelijk?

Ik zal het eens uittesten. Ik heb nu gestreepte zonnepitten in de tuin liggen en meelwormen. De roodborstjes zie ik wel van de meelwormen snoepen maar
de gestreepte zonnepitten blijven liggen.

De pitten zijn wel heel groot voor zo'n klein snaveltje..
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

chatman

De gestreepte zonnebloempitten liggen er niet speciaal voor de roodborstjes.  ;)

Roodborsten schijnen wel van zonnebloemkernen te houden, als ik Vivara mag geloven.

mgieskens

Citaat van: chatman op december 19, 2019, 19:09:02 PM
Roodborsten schijnen wel van zonnebloemkernen te houden, als ik Vivara mag geloven.
Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Die zijn zachter. Daar kunnen ze dan stukjes uit of af pikken.
Die zijn heel energie rijk en dat is 's winters wel bruikbaar.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

chatman

Wat zijn jullie ervaringen met voer uit de supermarkt?

Ik heb daar meestal slechte resultaten mee. De 'taarten' waar van alles op zit,
wordt amper aangeraakt door de vogels in mijn tuin. Het wordt vervolgens
verregend en dan kun je het weggooien.

De doppinda's doen het wel goed. Zoals hier te zien is:
https://www.noordlaarderbos.nl/index.php/vleugels/de-vogel-die-snoepte-van-de-doppindas-was





pdeknijff

Voer al meer dan 10 jaar alleen met gebroken zonnebloempitten (Vivara). Zowel als strooi en in feeders.
Wordt door echt alles gegeten, ook Roodborst (vaak als eerste op de feeders zodra ik ze eind oktober ophang).
Ideaal, geen hindergroen in het voorjaar, wel nog wat velletjes maar die veeg je weg als het droog is.
Strooi vooral voor Merel en vinken etc, maar vink, keep en putter zitten ook graag op de feeders.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

jeroen vinke

Citaat van: chatman op december 20, 2019, 07:08:14 AM
Wat zijn jullie ervaringen met voer uit de supermarkt?

Ik heb daar meestal slechte resultaten mee. De 'taarten' waar van alles op zit,
wordt amper aangeraakt door de vogels in mijn tuin. Het wordt vervolgens
verregend en dan kun je het weggooien.

De doppinda's doen het wel goed. Zoals hier te zien is:
https://www.noordlaarderbos.nl/index.php/vleugels/de-vogel-die-snoepte-van-de-doppindas-was
Mijn ouders hadden vorig jaar zo'n taart. Praktisch helemaal opgegeten door een enkele roodborst.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

jeroen vinke

Wij hebben vogelpindakaas van de vogelbeschermin waarvan alle drie de smaken (naturel, bosvruchten en meelwormen, geloof ik) het goed doen bij kool, pimpel en grote bonte specht. Het strooivoer weet ik niet zo goed, want in notime wordt dat opgegeten door een elftal stadsduiven.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

mgieskens

Vetblok met insecten erdoor deed het bij mij ook altijd erg goed bij de Roodborst.
Of die insecten werkelijk enige toegevoegde waarde hadden weet ik niet, want het vet werd net zo hard opgegeten.

Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

chatman

Citaat van: pdeknijff op december 20, 2019, 07:34:00 AM
Voer al meer dan 10 jaar alleen met gebroken zonnebloempitten (Vivara). Zowel als strooi en in feeders.
Wordt door echt alles gegeten, ook Roodborst (vaak als eerste op de feeders zodra ik ze eind oktober ophang).
Ideaal, geen hindergroen in het voorjaar, wel nog wat velletjes maar die veeg je weg als het droog is.
Strooi vooral voor Merel en vinken etc, maar vink, keep en putter zitten ook graag op de feeders.

Klinkt goed! Wat bedoel je overigens met gebroken zonnebloempitten?


chatman

Citaat van: jeroen vinke op december 20, 2019, 08:33:21 AM
Citaat van: chatman op december 20, 2019, 07:08:14 AM
Wat zijn jullie ervaringen met voer uit de supermarkt?

Ik heb daar meestal slechte resultaten mee. De 'taarten' waar van alles op zit,
wordt amper aangeraakt door de vogels in mijn tuin. Het wordt vervolgens
verregend en dan kun je het weggooien.

De doppinda's doen het wel goed. Zoals hier te zien is:
https://www.noordlaarderbos.nl/index.php/vleugels/de-vogel-die-snoepte-van-de-doppindas-was
Mijn ouders hadden vorig jaar zo'n taart. Praktisch helemaal opgegeten door een enkele roodborst.

Waaruit bestond deze taart?

Misschien is 'taart' niet helemaal de juiste benaming wat ik bedoel, maar meer een krans, met voer zoals dit:
https://www.welkoop.nl/winkel/dier/tuindieren/tuinvogels/tuinvogelvoer/vogelvoerfiguur-eend-tuinvogelvoer-_1221001


chatman

Citaat van: jeroen vinke op december 20, 2019, 08:40:49 AM
Wij hebben vogelpindakaas van de vogelbeschermin waarvan alle drie de smaken (naturel, bosvruchten en meelwormen, geloof ik) het goed doen bij kool, pimpel en grote bonte specht. Het strooivoer weet ik niet zo goed, want in notime wordt dat opgegeten door een elftal stadsduiven.

Vogelpindakaas gebruik ik ook veel. Erg populair inderdaad bij kool, pimpel en grote bonte specht. Het vreemde is dat ze er nu amper bij zitten.


chatman

Citaat van: jeroen vinke op december 20, 2019, 08:40:49 AM
Wij hebben vogelpindakaas van de vogelbeschermin waarvan alle drie de smaken (naturel, bosvruchten en meelwormen, geloof ik) het goed doen bij kool, pimpel en grote bonte specht. Het strooivoer weet ik niet zo goed, want in notime wordt dat opgegeten door een elftal stadsduiven.

Maakt het ook veel verschil wat voor vogelpindakaas je gebruikt? Ik gebruik alleen vogelpindakaas met insecten.


chatman

Citaat van: mgieskens op december 20, 2019, 09:25:00 AM
Vetblok met insecten erdoor deed het bij mij ook altijd erg goed bij de Roodborst.
Of die insecten werkelijk enige toegevoegde waarde hadden weet ik niet, want het vet werd net zo hard opgegeten.

Ik heb de beste ervaringen met vetblokken met insecten. Ik heb een paar keer een andere geprobeerd,
maar die waren minder populair. Ik heb dat overigens maar even getest, ik weet dus niet hoe betrouwbaar
dat was.


jeroen vinke

Citaat van: chatman op december 20, 2019, 15:17:41 PM
Citaat van: jeroen vinke op december 20, 2019, 08:33:21 AM
Citaat van: chatman op december 20, 2019, 07:08:14 AM
Wat zijn jullie ervaringen met voer uit de supermarkt?

Ik heb daar meestal slechte resultaten mee. De 'taarten' waar van alles op zit,
wordt amper aangeraakt door de vogels in mijn tuin. Het wordt vervolgens
verregend en dan kun je het weggooien.

De doppinda's doen het wel goed. Zoals hier te zien is:
https://www.noordlaarderbos.nl/index.php/vleugels/de-vogel-die-snoepte-van-de-doppindas-was
Mijn ouders hadden vorig jaar zo'n taart. Praktisch helemaal opgegeten door een enkele roodborst.

Waaruit bestond deze taart?

Misschien is 'taart' niet helemaal de juiste benaming wat ik bedoel, maar meer een krans, met voer zoals dit:
https://www.welkoop.nl/winkel/dier/tuindieren/tuinvogels/tuinvogelvoer/vogelvoerfiguur-eend-tuinvogelvoer-_1221001
Dan lijkt me inderdaad de term wat ongelukkig gekozen. De taart waar ik aan refereer ziet er meer zo uit. Dus voornamelijk vetbollenmateriaal.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

jeroen vinke

Citaat van: chatman op december 20, 2019, 15:21:27 PM
Citaat van: jeroen vinke op december 20, 2019, 08:40:49 AM
Wij hebben vogelpindakaas van de vogelbeschermin waarvan alle drie de smaken (naturel, bosvruchten en meelwormen, geloof ik) het goed doen bij kool, pimpel en grote bonte specht. Het strooivoer weet ik niet zo goed, want in notime wordt dat opgegeten door een elftal stadsduiven.

Maakt het ook veel verschil wat voor vogelpindakaas je gebruikt? Ik gebruik alleen vogelpindakaas met insecten.
Ik was ook wat huiverig voor die bosvruchten, maar die ging ook op. De snelheid waarop heb ik niet zo bewust meegekregen.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

OlivierO

Ik koop twee soorten "strooivoer", zwarte zonnebloempitten en pinda's. Die zonnebloempotten moet ik elke twee dagen bijvullen en dat is zo'n doorzichtige feeder van ongeveer 40 cm. Die pinda's doe ik in een feeder met een gaas. En strooivoer op de grond of op een voederplank.

Het kostte mij dat de laatste keer 38 euro voor 55 kg voeder: 25 + 20 kg strooivoer en 10 kg zwarte zonnebloempitten. Naar mijn gevoel echt kwaliteitsvoer.

De soorten die ik hiermee lok:

- Huismus (er zit een kolonie van 55 mussen in mijn tuin)
- Heggenmus (2)
- Roodborst (1 à 2)
- Vink (niet meer dan 10)
- Groenling (3)
- Pimpelmees (Elk jaar een nest)
- Koolmees (tot 5, ook een nest af en toe)
- Merel
- Houtduif
- Turkse Tortel
- Gaai
- Ekster
- Kauw
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

chatman

Citaat van: jeroen vinke op december 20, 2019, 16:58:03 PM
Citaat van: chatman op december 20, 2019, 15:17:41 PM
Citaat van: jeroen vinke op december 20, 2019, 08:33:21 AM
Citaat van: chatman op december 20, 2019, 07:08:14 AM
Wat zijn jullie ervaringen met voer uit de supermarkt?

Ik heb daar meestal slechte resultaten mee. De 'taarten' waar van alles op zit,
wordt amper aangeraakt door de vogels in mijn tuin. Het wordt vervolgens
verregend en dan kun je het weggooien.

De doppinda's doen het wel goed. Zoals hier te zien is:
https://www.noordlaarderbos.nl/index.php/vleugels/de-vogel-die-snoepte-van-de-doppindas-was
Mijn ouders hadden vorig jaar zo'n taart. Praktisch helemaal opgegeten door een enkele roodborst.

Waaruit bestond deze taart?

Misschien is 'taart' niet helemaal de juiste benaming wat ik bedoel, maar meer een krans, met voer zoals dit:
https://www.welkoop.nl/winkel/dier/tuindieren/tuinvogels/tuinvogelvoer/vogelvoerfiguur-eend-tuinvogelvoer-_1221001
Dan lijkt me inderdaad de term wat ongelukkig gekozen. De taart waar ik aan refereer ziet er meer zo uit. Dus voornamelijk vetbollenmateriaal.

Ik dacht al, dat je zo'n taart bedoelde. Ja, die doen het hier ook goed. Ik heb nu een simpele taart in de tuin staan.
Daar zitten ze af en toe bij, maar de meelwormen zijn op dit moment favoriet bij veel vogels.


chatman

Citaat van: jeroen vinke op december 20, 2019, 17:08:16 PM
Citaat van: chatman op december 20, 2019, 15:21:27 PM
Citaat van: jeroen vinke op december 20, 2019, 08:40:49 AM
Wij hebben vogelpindakaas van de vogelbeschermin waarvan alle drie de smaken (naturel, bosvruchten en meelwormen, geloof ik) het goed doen bij kool, pimpel en grote bonte specht. Het strooivoer weet ik niet zo goed, want in notime wordt dat opgegeten door een elftal stadsduiven.

Maakt het ook veel verschil wat voor vogelpindakaas je gebruikt? Ik gebruik alleen vogelpindakaas met insecten.
Ik was ook wat huiverig voor die bosvruchten, maar die ging ook op. De snelheid waarop heb ik niet zo bewust meegekregen.

Ok. Ik heb dat een paar keer gebruikt, op een dag kwamen er goudvinken op af (die heb ik anders nooit in de tuin).
Toch maar weer eens gebruiken.  :blink:

chatman

Citaat van: OlivierO op december 20, 2019, 19:43:34 PM
Ik koop twee soorten "strooivoer", zwarte zonnebloempitten en pinda's. Die zonnebloempotten moet ik elke twee dagen bijvullen en dat is zo'n doorzichtige feeder van ongeveer 40 cm. Die pinda's doe ik in een feeder met een gaas. En strooivoer op de grond of op een voederplank.

Het kostte mij dat de laatste keer 38 euro voor 55 kg voeder: 25 + 20 kg strooivoer en 10 kg zwarte zonnebloempitten. Naar mijn gevoel echt kwaliteitsvoer.

De soorten die ik hiermee lok:

- Huismus (er zit een kolonie van 55 mussen in mijn tuin)
- Heggenmus (2)
- Roodborst (1 à 2)
- Vink (niet meer dan 10)
- Groenling (3)
- Pimpelmees (Elk jaar een nest)
- Koolmees (tot 5, ook een nest af en toe)
- Merel
- Houtduif
- Turkse Tortel
- Gaai
- Ekster
- Kauw

Leuke lijst met vogels wat op je voer af komt! Vooral die grote groep huismussen,
zoveel heb ik nog nooit in de tuin gehad. Hooguit 20. Die prijs is niet duur voor dat
voer. Heb je daar een speciaal adres voor?

chatman

Bedankt allen, voor jullie reacties!

Als niemand er problemen mee heeft, dan wil ik deze berichten binnenkort aan mijn site toevoegen.
Op de vogelvoer-test-pagina.

Nog een vraagje..ik hoor voornamelijk positieve berichten. Is er ook voer,
waar jullie mindere ervaringen mee hebben of heel bijzonder voer of
bijzondere soorten, die opeens in de tuin verschenen?


OlivierO

Citaat van: chatman op december 20, 2019, 20:04:26 PM
Leuke lijst met vogels wat op je voer af komt! Vooral die grote groep huismussen,
zoveel heb ik nog nooit in de tuin gehad. Hooguit 20. Die prijs is niet duur voor dat
voer. Heb je daar een speciaal adres voor?

Je moet natuurlijk wat geluk hebben met die mussen. Om te tellen geef ik de kippen eten en wacht dan even. Dan komen de mussen op dat eten af en nader ik heel langzaam zodat ze in kleine groepen opvliegen.

Ik koop dat voer hier:

https://www.all-in-belgie.be/zaden-duivenvoeders-dierenvoer-kippenvoer-duivenvoer-vogelvoer-granen-boechout-antwerpen-41597e0000.html

Dat is een héél basic verkooppunt, maar echt degelijk en totaal niet duur. Het is wel in België.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Jan Hendriks (ZH)

#27
Citaat van: chatman op december 20, 2019, 15:10:46 PM
Citaat van: pdeknijff op december 20, 2019, 07:34:00 AM
Voer al meer dan 10 jaar alleen met gebroken zonnebloempitten (Vivara). Zowel als strooi en in feeders.
Wordt door echt alles gegeten, ook Roodborst (vaak als eerste op de feeders zodra ik ze eind oktober ophang).
Ideaal, geen hindergroen in het voorjaar, wel nog wat velletjes maar die veeg je weg als het droog is.
Strooi vooral voor Merel en vinken etc, maar vink, keep en putter zitten ook graag op de feeders.

Klinkt goed! Wat bedoel je overigens met gebroken zonnebloempitten?

Nou Jos, die staan al als eerste reactie op je onderzoek in 2012 op je site vermeld.

Zie: https://www.noordlaarderbos.nl/index.php/verslagen_nederland/vogelvoer-test-2012 

Alle soorten vogels zijn er dol op en vreten je in de kortste keren straatarm want het is nogal prijzig.
Overigens ben ik gestopt met het bijvoeren want op een gegeven moment kwam er iedere dag een sperwer
langs die de ene keer een sijsje greep, dan weer een putter of groenling. Ik kon het niet meer aanzien:

https://janhvogels.nl/dirvogels/sperwersijsw/sperwer_135701.jpg

chatman

Citaat van: Jan Hendriks (ZH) op december 21, 2019, 10:27:24 AM
Citaat van: chatman op december 20, 2019, 15:10:46 PM
Citaat van: pdeknijff op december 20, 2019, 07:34:00 AM
Voer al meer dan 10 jaar alleen met gebroken zonnebloempitten (Vivara). Zowel als strooi en in feeders.
Wordt door echt alles gegeten, ook Roodborst (vaak als eerste op de feeders zodra ik ze eind oktober ophang).
Ideaal, geen hindergroen in het voorjaar, wel nog wat velletjes maar die veeg je weg als het droog is.
Strooi vooral voor Merel en vinken etc, maar vink, keep en putter zitten ook graag op de feeders.

Klinkt goed! Wat bedoel je overigens met gebroken zonnebloempitten?

Nou Jos, die staan al als eerste reactie op je onderzoek in 2012 op je site vermeld.

Zie: https://www.noordlaarderbos.nl/index.php/verslagen_nederland/vogelvoer-test-2012 

Alle soorten vogels zijn er dol op en vreten je in de kortste keren straatarm want het is nogal prijzig.
Overigens ben ik gestopt met het bijvoeren want op een gegeven moment kwam er iedere dag een sperwer
langs die de ene keer een sijsje greep, dan weer een putter of groenling. Ik kon het niet meer aanzien:

https://janhvogels.nl/dirvogels/sperwersijsw/sperwer_135701.jpg

Leuk om weer van je te horen Jan. Ik kan me voorstellen dat je gestopt bent met voeren als je dat regelmatig ziet.
Wel mooie foto trouwens! Bij mij komt een enkele keer een sperwer langs. Ik voer nog het hele jaar door. In deze
periode strooi ik wat meer, ook vanwege de vogelvoer test.


chatman

Citaat van: OlivierO op december 20, 2019, 22:00:08 PM
Citaat van: chatman op december 20, 2019, 20:04:26 PM
Leuke lijst met vogels wat op je voer af komt! Vooral die grote groep huismussen,
zoveel heb ik nog nooit in de tuin gehad. Hooguit 20. Die prijs is niet duur voor dat
voer. Heb je daar een speciaal adres voor?

Je moet natuurlijk wat geluk hebben met die mussen. Om te tellen geef ik de kippen eten en wacht dan even. Dan komen de mussen op dat eten af en nader ik heel langzaam zodat ze in kleine groepen opvliegen.

Ik koop dat voer hier:

https://www.all-in-belgie.be/zaden-duivenvoeders-dierenvoer-kippenvoer-duivenvoer-vogelvoer-granen-boechout-antwerpen-41597e0000.html

Dat is een héél basic verkooppunt, maar echt degelijk en totaal niet duur. Het is wel in België.

Huismussen zijn toch heel plaatsgetrouw? Hier zie ik ze af en toe.

Aha dus een adres in België, ik ben benieuwd of ze het op willen sturen naar Nederland.