Knopjesschildmos op metalen stang!

Gestart door H Timans, december 16, 2019, 19:26:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

H Timans

Wauw! Dit wil ik even delen. In een uitzonderlijk korstmosrijke weg in Hilversum (ware aanrader als je eens in de buurt bent) zag ik vandaagop oud metalen stangetje (ter afscheiding van een klein tuintje) grote rozetten Schildmos. Ik herkende het als Lindeschildmos/Knopjesschildmos op afstand maar ik wou het niet lang bekijken i.v.m. privacy van de bewoners. Ik heb snel een foto gemaakt en de foto bewees: Knopjesschildmos! Werkelijk fantastisch mooi. Het absurde is dat het enkel op dat metalen stangetje lijkt te groeien! Ik hoop het nog ergens op een boom te vinden maar ik denk dat de kans klein is. Er groeide ook wat andere lichenen op. Knopjesschildmos blijft maar een mysterieuze soort, met vreemde voorkeuren. Ik begrijp niet dat er zoveel korstmossen op dat ene stangetje groeide terwijl staal normaal juist zo gemeden wordt... Zijn er nog andere bijzondere soorten die een voorkeur hebben (of in staat zijn tot) groeien op metaal?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/183183695/.
15 Knopjesschildmos - Parmelina pastillifera veldwaarneming
datum: 2019-12-16
locatie: Hilversum - Noord / Oost (NH)

foto's:


Mvg Harold Timans

henkjanvdkolk

Leuke vondst  :duim:!

Staat het hekje onder een boom? Dan kan hij 'uit de boom gevallen' zijn, en zit het misschien ook op de hogere takken van die boom.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

H Timans

Mvg Harold Timans

waterland01

Leuke vondst! Pastillifera neemt toe, net als tiliacea, maar hij zal waarschijnlijk altijd een stuk zeldzamer blijven dan zijn broertje tiliacea. Pastillifera is bekend van steen, rots en dakpannen, tiliacea zelfs van asfaltpaden, dus waarom niet op ijzer en staal? Er zijn behoorlijk veel soorten die metaal trouwens niet schuwen. Als de sporendruk heel hoog is, bijvoorbeeld onder een boom, kun je aardig wat soorten verwachten. Wat groeit er meer aan de Larenseweg?
Henk Timmerman

H Timans

Stammen vol Lobjesvingermos is de meest in het oog springende. Ik hoop binnenkort grondiger te zoeken naar bijzonderheden, ik denk dat Donker Rijpmos, Haarschubje,diverse andere physcia's, grijs en roestbruin schorssteeltje, verdwaald meniezwammetje (door heel veel Bleel Vingermos) en nog een handvol andere parsieten er ook groeien. Baardmos misschien ook, Oftewel: genoeg indicatoren dat er nog waarwaarveelschijnlijk nog veel ander moois te zien is, maar uiteraard geldt: deze heb ik nog niet gevonden in dat ene uurtje dat ik er rond keek, dus dit blijft speculatie :D.
Mvg Harold Timans

Pluijm

Ah, hier wordt de huid verkocht, voordat de Beer geschoten is, wij willen resultaten zien.  ;D
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

lukasverboom

#6
Mooi hoor!
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

H Timans

Citaat van: Pluijm op december 20, 2019, 13:56:14 PM
Ah, hier wordt de huid verkocht, voordat de Beer geschoten is, wij willen resultaten zien.  ;D
Haha, het is vakantie nu dus ik hoop snel het quotum te halen :p
Mvg Harold Timans

waterland01

Heel veel Physcia dubia? Dat wordt een zeldzaamheid, de soort is duidelijk afgenomen. Ik kom hem nog maar zelden tegen, maar ja, je gaat niet iedere Physcia bekijken, dus waarschijnlijk is hij toch wat algemener dan je zou denken.
Henk Timmerman

H Timans

Citaat van: waterland01 op december 23, 2019, 16:58:36 PM
Heel veel Physcia dubia? Dat wordt een zeldzaamheid, de soort is duidelijk afgenomen. Ik kom hem nog maar zelden tegen, maar ja, je gaat niet iedere Physcia bekijken, dus waarschijnlijk is hij toch wat algemener dan je zou denken.

Ja redelijk wat ja.

Citaat van: Pluijm op december 20, 2019, 13:56:14 PM
Ah, hier wordt de huid verkocht, voordat de Beer geschoten is, wij willen resultaten zien.  ;D
Ik ben gisteren met Lukas Verboom langs een groot deel van de bomen gelopen, ook zijn we door een interessante wijk die er aan grenst gaan kijken. Niet echt de soorten die ik voorspelt had maar toch heel leuke dingen: Knopjesschildmos ook op boom gevonden, Pronectria Oligospora, Purperkring, Arthonia Phaeophyscia en op andere substraten nog Muggenstrontjesmos en Grof Korrelloof, andere dingen worden nog onderzocht.
Mvg Harold Timans

Pluijm

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

lukasverboom

Ja, best een aardig wandelingetje! Het muggenstrontjesmos groeit daar echt massaal op een houten hek, plaatselijk vlakdekkend, op andere stukken over de houtschotelkorst heen groeiend. En mooi dat er een stabiele populatie van knopjesschildmos lijkt te zijn!
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html