Een Elzenridderwants of................

Gestart door Gerrit Reitsma, december 15, 2019, 06:40:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Reitsma

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/182805992/.
1 Elzenridderwants - Arocatus roeselii imago
datum: 2019-12-03
locatie: Zwolle - Westerveldse Bos (OV)

foto's:



Gevonden op een schietwilg daarom heen staan essen

GerardL

Hallo Gerrit,

De 2 :  longiceps en roeselii bijna niet uit elkaar te houden, zie ook info/details : https://waarneming.nl/species/197702/
en ik dacht dat Berend ze eigenlijk alleen goedkeurt als ze echt op de waardplant worden aangetroffen.
Mij is ook nix bekend, of ze dan wel door genitaal kunnen worden gedetermineerd.

Grtzzzz


Gerard

Henk Soepenberg

Citaat van: GerardL op december 15, 2019, 23:47:44 PM
ik dacht dat Berend ze eigenlijk alleen goedkeurt als ze echt op de waardplant worden aangetroffen.

Ik had er onlangs eentje op koekoeksbloem. Erbij vermeld dat er geen platanen in de omgeving aanwezig zijn.
Kreeg een blauw vinkje: https://waarneming.nl/observation/181920207/
Vriendelijke groeten,
Henk

GerardL

Dat is interessant Henk,

Zijn er soms goedgekeurde waarnemingen vlak in de buurt ?
Dit is wel de "automatische goedkeuring", dus weer anders.
Heb het hier al eens met Berend over gehad, en deze vertelde me
dat het echt zeer moeilijk was om ze te benoemen,
en nagenoeg alleen door vaststelling op waardplant te doen was.

Grtzzzz

Gerard

Henri van Dodeweerd

Dit is wel een goedkeuring door admin. Maar dan op basis van waarschijnlijkheid. (wel Elzen in de buurt maar geen platanen).
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Arp

Ze kunnen niet eens op DNA gedetermineerd worden, dus laat staan op genitaal of uiterlijke kenmerken.

Overigens staat er bij de vraag bovenaan dit topic dat er Essen in de buurt staan, maar niks over Elzen of Platanen ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Arp op december 16, 2019, 13:29:56 PM
Ze kunnen niet eens op DNA gedetermineerd worden, dus laat staan op genitaal of uiterlijke kenmerken.

Overigens staat er bij de vraag bovenaan dit topic dat er Essen in de buurt staan, maar niks over Elzen of Platanen ...

Excuus. Te snel getypt :(

Maar als ze niet op DNA-niveau te determineren zijn en ook niet op uiterlijke kenmerken, dan is het wel apart dat ze als aparte soorten gerekend worden. De voedselvoorkeur lijkt me dan gewoon variatie in een soort net als dat ik ook van ander eten hou dan mijn vrouw  ;D
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henk Soepenberg

#7
Citaat van: Arp op december 16, 2019, 13:29:56 PM
Ze kunnen niet eens op DNA gedetermineerd worden, dus laat staan op genitaal of uiterlijke kenmerken.

Dan is dit wel een interessant document, lijkt me.
Gao, C., E. Kondorosy, and W. Bu. 2013. A review of the genus Arocatus from Palaearctic and Oriental regions (Hemiptera: Heteroptera: Lygaeidae). Raffles Bulletin of Zoology 61(2):687–704 PDF
Vriendelijke groeten,
Henk

pdeknijff

Van deze twee soorten is eigenlijk alleen de standaard mtDNA barcode (een stuk COI gen) gebruikt.
Er zijn legio voorbeelden van taxa die hierin niet verschillen, maar in andere stukken mtDNA wel.
Het is gewoon wachten op veel meer DNA gegevens.
Tot die tijd dus goed documenteren, en evt. verzamelen.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Gerrit Reitsma

Bedankt voor jullie reacties.

Groet Gerrit Reitsma

Arp

@Henk: Dank voor de link! Mooi artikel, dat ik nog niet kende - het is wel een beetje de vraag hoe constant die verschillen in het genitaal zijn, c.q. op basis van hoeveel exemplaren dat is vastgesteld, maar ze geven ook zelf aan dat het laatste woord er nog niet over gezegd zal zijn.

@Peter: Ja, uiteraard - mijn opmerking was wat kort door de bocht natuurlijk, maar met de breed beschikbare standaardgereedschappen geeft ook "DNA-onderzoek" dus geen duidelijk uitsluitsel.

Ben erg benieuwd hoe dit mysterie zich uiteindelijk zal ontrafelen...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

pdeknijff

Niet erg Arp, dat is het probleem met DNA-Barcoding in zijn algemeen.
Je moet het echt als een snelle, goedkope, ruwe screening zien, en niet meer.
Voor robuuste taxonomische consequenties heb je echt veel meer nodig, en als je met deze meest gangbare DNA-barcode geen verschil ziet wil dat lang niet altijd iets zeggen.
Helaas houden de meest onderzoekers dan op met verder kijken.
Daarom probeer ik nu, als het even kan, complete mtDNA genomen te sequencen, dat lukt nu al uit 1 wantsen-achterpoot, mits niet al te oud.
Dat geeft je een goed inzicht in die delen van het mtDNA genoom welke sterk geconserveerd (kunnen) zijn, en dus geen variatie tussen nauw verwante taxa laten zien, en welke niet geconserveerd zijn, en dus wel variatie laten zien.
Er zijn trouwens heel wat wantsen taxa-duo's welke met de CO1 barcode niet verschillen, dus er is nog heel wat te ontdekken!


Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff