Nu al te zien wat dit gaat worden? => Trichia indet.

Gestart door jan-henk, december 14, 2019, 21:42:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

jan-henk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/183133126/.
1 Myxomyceet indet - Myxomycota indet. veldwaarneming
datum: 2019-12-14
locatie: Fochteloërveen - Drenthe (DR)

foto's:



jokeb

het is helaas nog niet helemaal rijp. Het glimt nog aan alle kanten. Daarom is er nog weinig van te zeggen. Zelfs wanneer het helemaal rijp is kun je vaak niets zeggen zonder microscopisch onderzoek.
groet,
Joke

jan-henk

Zover is dit voor mij bekend, wat mij opviel is dat er een dikke zwarte steel aanzit wat ik niet veel tegenkom vandaar een poging naar een soort.
Anders maar even afwachten als dit wil rijpen.

Groet Jan henk

jan-henk

Nieuwe update

Marian Jagers

Dag Jan-Henk,

Mooi. Nu het huiswerk (opsturen voor de determinatie kan ook  ;)).
1. Kun je nog zo'n foto van de zijkant genomen maken zoals je eerste foto (ook van die afstand).
2, Dit is een Trichia, te zien aan de gele sporen en aan de gele draden (elateren).
3. Er zijn een aantal gelijkende soorten. Nodig zijn:
- sporen wrattig of met een netwerk en het formaat.
- het formaat vrl. klein (0,15- 0,5 mm) of groot (± 0,5 mm – 3 mm). Ik vermoed het laatste.
- met of zonder nettekening aan de bovenzijde van het vrl. Netwerk is zichtbaar aanwezig.
- nettekening klein of groot. Daarvoor is nogmaals de zijkantfoto nodig. De 2e foto oogt alsof de tekening groot is maar de foto is onscherp. Meer duidelijkheid hierover is nodig.
- punten van de elateren lang, middellang of kort.
- zijn er meer vrl. met vergroeide stelen?
Groeten Marian

jan-henk

bij deze

Marian Jagers

Jan-Henk,

Kennelijk heb je maar heel weinig vruchtlichamen. 4? waarvan 2 (de donkere) niet te gebruiken zijn voor de determinatie.
T. botrytis behoort tot een groep sterk gelijkende soorten. Antwoorden op m'n vragen in m'n vorige scherm zijn nodig om de soortnaam te bepalen.

Op je eerste mic. foto is vaag het uiteinde van een van de elateren te zien. Hij lijkt in een korte punt te eindigen (maar het einde ligt niet in 1 vlak).
Als dit zo is kan je vondst niet T. botrytis zijn. De punten daarvan zijn lang.
Mogelijk gaat het om T. ambigua. Maar ja ....... zekerheid hierover krijg je niet van mij. Zo'n conclusie op basis van deze kenmerken rammelt behoorlijk.

- Wat het inklappen van de sporen betreft. Zie een eerdere topic van je waarin ik al een oplossing hiervoor bood. Werkt dit niet kun je het materiaal beter gelijk weg doen.
- Wat het opsturen betreft. Zie het hoofdscherm waar een topic gewijd is aan het opsturen van materiaal. Wellicht heb je tijd om ook mijn verhaal daar door te lezen.
- De scherpte van je mic. foto's blijft een probleem. Mogelijk heb je wel een beter beeld door je microscoop. In dat geval kan het helpen als je ook woordelijke informatie bij je topic zet.

Groeten Marian

jan-henk

#7
Marian nog even je mening (na een nieuwe update bij de fabrikant die beter prestaties levert volgens mij) zijn deze foto,s nu wel een beetje acceptabel?
Als ik het zo bekijk is dit geen normale soort, is verstandig om te vragen dat Hans er naar wil kijken?

Jan henk

Marian Jagers

Citaat van: jan-henk op december 26, 2019, 19:16:44 PM
Marian nog even je mening (na een nieuwe update bij de fabrikant die beter prestaties levert volgens mij) zijn deze foto,s nu wel een beetje acceptabel?
Wrattige sporen. Kun je de sporen ook meten?

Wat vind je zelf van de kwaliteit van je foto's? Zie jij lange of korte punten?
Wat voor microscoop heb je? Ik ben ook begonnen met een Euro mic. camera 3 megapixels. Zulke wazige foto's hoeft deze camera niet te geven. 

Citaat van: jan-henk op december 26, 2019, 19:16:44 PM
Als ik het zo bekijk is dit geen normale soort, is verstandig om te vragen dat Hans er naar wil kijken?
Het staat iedereen vrij om de mening van Hans te vragen. Hij zal wel het liefst het materiaal opgestuurd krijgen.
Waarom zou dit eigenlijk geen normale soort zijn? De donkere exemplaren zijn niet goed gedroogd. Zie onrijpe slijmzwammen als kiemplantjes. De ontwikkeling is heel snel verstoord.
Waar het voor mij aan ontbreekt zijn de juiste antwoorden en de juiste foto's om de knoop door te kunnen hakken.


Groeten Marian

jan-henk

#9
Kun je de sporen ook meten? nee nog niet

Wat vind je zelf van de kwaliteit van je foto's? nog steeds bagger (al wordt het iets beter)

Wat voor microscoop heb je? emex de3000c camera op de micro Biobleu microscoop

Zulke wazige foto's hoeft deze camera niet te geven zie het resultaat

Waarom zou dit eigenlijk geen normale soort zijn je gaf aan welke soorten dit eventueel konden zijn

punten van de elateren lang, middellang of kort. ze zien er lang uit


Mogelijk heb je wel een beter beeld door je microscoop
door de twee kijkglaasjes ziet het er heel mooi  scherp uit

volgens de fabrikant deze conclusie; Zoals gezegd; met deze opstelling krijgt u de kwaliteit foto's welke u met een 3MP camera mag verwachten.
en deze opstelling toe te passen zie foto

fabrikant ook mijn voorbeelden opgestuurd

Jan henk

Marian Jagers

Mogelijk is er bij jou in de omgeving een mycoloog die eens naar de instellingen van je mic. en je camera wil kijken. Dit is jammer.

Met je vondst kom ik niet verder. Bij een volgende vondst is het goed om buiten in het veld al kritisch te kijken of het rijp materiaal betreft en dat er wat meer vruchtlichamen dan nu het geval is, aanwezig zijn. Dan heb je altijd genoeg om eerst zelf te kijken, dan zo nodig wat op te sturen en nadat je een naam hebt gekregen het restant nogmaals te bekijken. Zo heb ik het determineren van slijmzwammen ook geleerd.
Groeten Marian

jan-henk

Ik ga binnen kort weer naar Staatsbosbeheer en ga daar een balletje opgooien (wat ik laatste paar keer niet mogelijk was vanwege andere dingen/besprekingen, en als je met andere dingen bezig bent denk je hier niet zo snel aan)

Voor de rest; als je op het veld bezig bent neem je oppervlakkig dingen waar om meer soorten te vinden en als je thuis bent kom er achter dat er bepaalde soorten meer aandacht nodig gehad moeten hebben,waar ik dus meer om moet denken.

maar zover toch weer bedankt je geduld om mij meer voor te lichten.

groet Jan henk