Arcyria denudata ?

Gestart door karinarie, december 13, 2019, 11:08:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

karinarie

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/183017395/.
1 Karmijnrood netwatje - Arcyria denudata vruchtlichaam, microscopisch onderzocht
datum: 2019-12-03
locatie: Meijendel - Ganzenhoek (ZH)

foto's:


































Op onderzijde van loszittende stronk . Een van de grotere vruchtlichamen : bolletje 1.2 mm. breed en 1.5 mm. hoog . Steel 1.5 mm. Sporen 7.5 - 10.3 ( 14 ) micron . ( Lijken glad ) . Breedte van het capillitium : 3.8 - 8.5 micron . ( tussen de dwarsrichels een netvormige structuur ) . Rondachtige cellen in de steel : 16 , 23 , 28 , 33 x 23 micron .

jokeb

mooie foto's!
mag ik vragen hoe je precies bij Arcyria bent uitgekomen?
Heb je een sleutel gebruikt?
groet,
Joke

karinarie

Hallo Joke ,
m.b.v. Nannenga-Bremerkamp en  die Myxomyceten ( driedelige Duitse serie ) .

Groetjes Arie

jokeb

Hoi Arie, voor deze geldt hetzelfde als mijn antwoord bij de andere Arcyria die je opperde.
Succes!
groet,
Joke

Marian Jagers

Dag Arie,

Mooie foto's inderdaad.
Voor beide Arcyria's op je twee topics (ga ik toch vanuit) zou het helpen als je nog wat langer wacht tot de vruchtlichamen nog iets verder opgedroogd zijn. Bij het verspreiden van de sporen gaat het capillitium zich strekken. De mate van elasticiteit van het capillitium kan helpen bij het beoordelen om welke soort het gaat.
Wellicht wordt dan ook beter zichtbaar dat het bij je andere vondst inderdaad om A. ferruginea gaat (het steeltje heeft naar mijn idee hiervoor al de goede kleur gekregen).
Groeten Marian

karinarie

Hallo Marian ,
de vruchtlichamen gaan zich waarschijnlijk niet meer verder uitzetten . Ze bevinden zich al lang in dezelfde toestand.Eigenlijk ben ik er  voor 90 % zeker van dat het om deze soorten gaat .

Groetjes Arie

Marian Jagers

Arie,

Er zijn veel rode/roze/roodachtige soorten en een vergissing door ons, door alleen naar foto's te kijken, is snel gemaakt.

Zie de foto's in het boek Les Myxomycetes, waarin alleen foto's van vruchtlichamen die ook het capilitium laten zien (al een deel van hun sporen kwijt zijn). De vruchtlichamen op jouw foto's zijn zo ver nog niet. Als jij opmerkt dat ze nauwelijks uitzetten, dan neem ik dit van je aan.

Belangrijkste is dat jij zelf de keuze kunt maken (de sleutelstappen volgen en de beschrijving nalezen en ook de opmerkingen).
Als jij met ook de laatste 10% er van overtuigd bent dat dit A. denudata is, helemaal prima. Zo hoort dit ook te gaan.

A. ferruginea is macroscopisch gemakkelijker te onderscheiden aan het contrast tussen het steeltje en sporendragend deel en het voorkomen op naaldhout. Daar hoef je niet over te twijfelen. Handig zou wel zijn (geldt voor beide) om er een foto van wat latere datum bij te zetten. Handig voor de admin.

Groeten Marian