Steppekiekendief?

Gestart door hildat64, december 13, 2019, 10:07:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

hildat64

Zo pas zag ik een bijna spierwitte kiekendief met zwarte vleugelpunten voorbij vliegen, zou dit een steppekiekendief geweest kunnen zijn? Het was sowieso een kiekendief. Ik heb mijn camera al startklaar liggen in de hoop dat de vogel nog een keer voorbij komt.

jeroen vinke

Het zou ook een blauwe kunnen zijn. Vergelijk plaatjes van beide. De Blauwe heeft meer zwart op de vleugelpunten
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

hildat64

Ik heb al even vergeleken, maar weet het niet. Ik hoop dat de vogel nog een keer voorbij komt, ik woon in een polderachtig gebied waar vogels vaak wel een poosje vertoeven.

jeroen vinke

Succes! Het zijn prachtige vogels
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

hildat64


Merel

En tel het aantal handpennen. Steppe heeft er 4, Blauwe 5. Met de verrekijker moet dit wel zichtbaar zijn.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

frankneijts

Citaat van: Merel op december 13, 2019, 17:30:29 PM
En tel het aantal handpennen. Steppe heeft er 4, Blauwe 5. Met de verrekijker moet dit wel zichtbaar zijn.

Dat is iets te simpel Merel: ze hebben allebei evenveel handpennen natuurlijk.. Maar het gaat om de langste handpennen die samen de handvleugel vormen. Bij Steppe en Grauwe zijn dat handpen 10 (de buitenste) en de daarop volgende 9, 8 en 7. Bij Blauwe komt daar nr 6 nog bij welke bij Steppe en Grauwe te kort is om mee te 'mogen' tellen. In de praktijk is dat echt niet zo makkelijk te zien al lijkt de handvleugel van Blauwe wel wat breder door die langere p6. Maar op n foto is t dikwijls goed te doen..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Merel

Te snel antwoord en natuurlijk heb je gelijk. Hoe dan ook, meestal (als vogel niet te ver vliegt) toch wel redelijk goed te beoordelen in het veld.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

hildat64

Ik ben bang dat niet gehinderd wordt door enige kennis. Paar jaar geleden zag ik een keer ook ws de steppekiekendief, ik dacht eerst dat het een meeuw was die in een boom zat, maar dacht toen, een meeuw zit niet in een boom. De daarop volgende weken iedere dag mijn camera met telelens mee genomen, een keer vergeten en ja hoor vloog hij weer.
Deze keer zag ik 'm terwijl ik lui in de serre zat een beetje over het veld te staren.
Er vliegen hier veel kiekendieven, ik herken de mannetjes aan de breedte van de zwarte vleugelpunten. De blauwe heeft smallere zwarte punten dan de grauwe.
De vogel die ik vrijdag zag was aan de onderkant spierwit. Hopelijk komt hij nog een keer voorbij vliegen.