Wat is het? --> Badonellia titei

Gestart door William de Jong, december 12, 2019, 14:58:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

William de Jong

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/183077146/.
1 Insect (overig) onbekend - Insecta indet.
datum: 2019-12-12
locatie: Renkum (GE)

foto's:






Beestje liep over een muur in huis. Als er betere macrofoto's gemaakt moeten worden ter determinatie dan kan dat, want zit nu in een vangpotje.

Groeten, William de Jong

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Arp

Zeker een stofluisje maar wel iets erg apparterigs ... niet loslaten! Als er niemand langskomt met een goede suggestie ga ik vanavond even puzzelen - nu geen tijd.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

paulhoekstra

groeten,
Paul

Arp

#4
Leuk  :duim:  (of niet natuurlijk, als het in je collectie is  ;D )

Op het NLSR kon ik 'm niet vinden, maar daar staat 'ie dus als Badonelia met één "l"
Op FE kon ik 'm niet vinden maar daar staat 'ie dus als Badonnelia met twee "n" en één "l"

Dat laatste lijkt plausibel want het beestje zal naar Badonnel vernoemd zijn, maar om het zeker te weten zouden we de publicatie van Pearman uit 1953 er even bij moeten hebben.

Lekker duidelijk weer  ;D

P.S. : https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=22461
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Lekker is dat.

Via de site van Naturalis zijn de Nederlandse Faunistische Mededelingen niet meer te vinden en via de site van EIS wordt naar een pagina bij Naturalis gelinkt die niet meer bestaat ...

Top!  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Ik heb 'm voor NL geactiveerd en de Nederlandse naam "Keverstofluis" meegegeven (geleend van Nature Today), wat ik persoonlijk een veeeeeel betere naam vind dan het "Gevleugelde Stofluis" dat ik elders tegenkwam ... (yeah, right al die andere zijn ongevleugeld zeker ...)

P.S. is het nou op NLSR zo snel gecorrigeerd, of had ik over die tweede "n" heengekeken?!?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

William de Jong


Groeten, William de Jong

William de Jong

Iemand nog interesse voor in collectie? Anders laat ik m weer vrij.

Groeten, William de Jong

Arp

Hoi William,

ik ken deze nog niet, dus zou het op zich zeker leuk vinden om eens beter te bekijken en eigen kiekjes te schieten - daarna wordt ze dan inderdaad opgeborgen (bij interesse naar Naturalis, anders houd ik haar zelf). Morgenavond kom ik in principe langs Renkum dus zou ik haar ook kunnen oppikken ....
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

William de Jong

Ha Arp,  :duim: ik heb je een PB gestuurd.

Groeten, William de Jong

RoyKleukers

Citaat van: Arp op december 12, 2019, 16:21:08 PM
Lekker is dat.

Via de site van Naturalis zijn de Nederlandse Faunistische Mededelingen niet meer te vinden en via de site van EIS wordt naar een pagina bij Naturalis gelinkt die niet meer bestaat ...

Top!  :duim:

Ter info: De inhoudsopgaven van NFM zijn inderdaad verdwenen op de nieuwe website van NFM. De pdfs zijn nog wel te vinden via https://www.repository.naturalis.nl/ De repository wordt binnenkort overigens ook vernieuwd. Daarna kijken we naar de beste manier van linken via de EIS-website. Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

Arp

Bedankt voor de info Roy - duidelijk!  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

David Tempelman

met vriendelijke groet,
David