Mogelijke Taigaboomkruiper?

Gestart door aalstg, december 12, 2019, 05:46:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

aalstg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://uden.waarneming.nl/waarneming/view/182656145
onzeker Boomkruiper - Certhia brachydactyla gezien op 2019-11-28 Maashorst - Telpost Brobbelbies Zuid (Najaar)
Foto's:


Toelichting:
Erg witte onderzijde, brede witte wenkbrauwstreep, zwarte vierkantje (bakje) en ook de roep leek op een Taiga. Zou het er dan toch een zijn?
bij voorbaat dank Gerard van Aalst

frankneijts

Ik kan me eerlijk gezegd nauwelijks voorstellen dat deze vogel riep "als een Taiga" Gerard want het is in alle opzichten een gewone Boomkruiper. Hij is wel aardig wit maar al op de benedenborst begint hij wat grijziger te worden en dat wordt 'erger' naar beneden toe. Taiga/Kortsnavel zijn letterlijk spíerwit op de gehele onderzijde behalve, vooral bij Kortsnavels, de achterflank. Ook bij Boomkruipers kan de wbs breed en erg wit zijn. Voor de enige echt goede kenmerken om Taiga/Kortsnavel te onderscheiden van gewone Boomkruiper verwijs ik graag naar https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=268028.0 en dan scrollen naar post 9.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

aalstg

Hoi Frank,

Hij riep echt als een Taiga en reageerde zelfs op het afspelen van de roep van Taiga.
Ik heb helaas niet geprobeerd wat hij zou doen bij het afspelen van de roep van een gewone Boomkruiper.

Dank je wel voor je commentaar en de tip, inderdaad erg interessante documentatie.
Hopelijk kom ik er een volgend keer nu zelf uit.

Groetjes, Gerard

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

frankneijts

Citaat van: aalstg op december 12, 2019, 20:10:15 PM
Hoi Frank,

Hij riep echt als een Taiga en reageerde zelfs op het afspelen van de roep van Taiga.
Ik heb helaas niet geprobeerd wat hij zou doen bij het afspelen van de roep van een gewone Boomkruiper.

Dank je wel voor je commentaar en de tip, inderdaad erg interessante documentatie.
Hopelijk kom ik er een volgend keer nu zelf uit.

Groetjes, Gerard

Mijn ervaring met gewone Boomkruiper is dat ze inderdaad redelijk fanatiek reageren op (playback van) zang en roep van Taiga/Kortsnavelboomkruiper (en op de roep reageren ook mezen en goudhaantjes..) maar niet zo sterk als op playback van hun eigen geluiden..  Maar voor zover ik weet roepen ze altijd als gewone Boomkruiper wat ook logisch is aangezien de roep is aangeboren. De zang echter is aangeleerd en sommige Taiga/Kortsnavelboomkruipers imiteren de zang van gewone Boomkruiper. Een dergelijke Taiga/Kortsnavel in De Pan bij Maarheeze bijv. besloot zijn eigen zang soms (niet altijd) met een Boomkruiper-riedeltje. Van Boomkruipers die Taiga's imiteren heb ik nog niet eerder gehoord.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.