struikheidemijt

Gestart door barbarap, december 11, 2019, 17:55:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

barbarap

Dag,
kan iemand mij meer vertellen over deze vermoedelijke struikheidemijt/Aceria Exigua, waar komt ie vandaan, hoe komt ie op de struikheide, is ie schadelijk voor de plant, is de soort in opmars, komt ie meer voor bij warmer/droger weer etc?
zie waarneming: https://waarneming.nl/observation/182941104/
alvast bedankt,
Barbara

MC

vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

barbarap

Dag Matthijs,
dank voor je reactie! ik ben niet zo thuis is de mijten. Weet jij of deze struikheidemijt veel voorkomt of niet zo? ik zie niet al te veel waarnemingen. intussen heb ik hem zelf bij ons op de Regte heide een aantal keer gezien. Misschien wel algemeen maar ondergerapporteerd? Zie ook pas waarnemingen vanaf 2010, is ie toen pas hier opgemerkt en is ie er eigenlijk al veel langer of weet jij dat ook niet.
alvast bedankt!
Barbara

MC

Dag!

Ik denk dat het een weinig opvallende gal is en dus niet vaak gerapporteerd. Ik zie ze zelf vooral veel op plagplekken trouwens, daar kom ik ze regelmatig tegen. In 2009 kwam het Gallenboek uit en in de jaren 2008-2012 groeide waarneming.nl heel erg. Bovendien kregen veel mensen een smartphone met goede foto-functie. Ik denk dat die zaken verklaren waarom van veel gal-soorten vooral vanaf 2010 waarnemingen in waarneming.nl staan.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

barbarap

Dag Matthijs,
kijk dat is nog eens een realistische verklaring!!
inmiddels nu ik er op let, heb ik er redelijk wat gezien inderdaad.
Vandaag bij een wandeling over de Regte Heide had ik het idee dat ze meer op hoge plekken staan. Hier is recent of minder recent overal geplagd, daar kan goed een relatie zijn. Ik ga het nog eens in de gaten houden :)
Dank je wel voor je antwoord!!
groet,
Barbara

barbarap

Dag Matthijs,
Kun jij enige inschatting maken in hoeverre deze struikheidemijt schadelijk is voor de heideplant? Gaat de plant uiteindelijk dood? Verspreiden de mijten zich makkelijk? Als ik het zo lees veroorzaken de meeste Aceria's toch wel schade..
alvast bedankt,
Barbara

MC

Dag!

Nou ik zie altijd maar een kleine aantasting. Daar heeft zo'n plant totaal geen last van. Ook zie je in de vergalde delen van de plant meestal ook bladgroen e.d., dus zelfs de kleine aangetaste delen funtioneren vermoedelijk nog wel gedeeltelijk.
Dat de meeste galmijten of Aceria's schade veroorzaken lijkt mij ook niet kloppen. Sommige soorten die in bloemen zitten kunnen grote vergallingen opleveren, maar dat zie je ook maar af en toe. Veel vaker is het lastig om zo'n bloem-gal te determineren omdat er maar een subtiele vergalling te vinden is.
Bovendien, als je naar schade zoekt op internet, vindt je informatie over de keren dat er schade vermoedt werd. Wellicht is dat niet altijd echte schade als iemand het vermoedt en vooral: over al die veel meer voorkomende keren dat er mijtgallen zijn waar geen schade vermoedt wordt, vind je niks. Daar schrijft niemand over, maakt niemand zich druk om, ziet de gal waarschijnlijk uberhaupt niet enz enz.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

barbarap

Hoi Matthijs, heel erg bedankt voor de info!! Supergoed, hier ben ik heel blij mee, fijn!!
Groet, Barbara