jonge bontbekplevier?

Gestart door herbert74, december 06, 2019, 10:59:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

herbert74

Is dit een jonge bontbekplevier, foerageerde alleen in de buurt van bontbekplevieren, maar heeft wel een ander verenkleed

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/182924261/.
1 Bontbekplevier - Charadrius hiaticula subadult, foeragerend, gezien
datum: 2019-12-05
locatie: Wilhelminadorp - Zeedijk en Slik van Kattendijke (ZL)

foto's:

Herbert
Belgian birdlover

jeroen vinke

Hi Herbert

Dit is het gewone winterkleed!
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

herbert74

Dank je wel Jeroen, vond het alleen raar dat de andere bontbekplevieren nog in redelijke zomeroutfit waren, twijfelde of het dan een jong dier betrof, bontbekplevier was ik quasi zeker (ondertussen ook gevalideerd)

groeten

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

jeroen vinke

Ik vraag me af of je in deze periodes nog wel echt van juveniel kan spreken. Misschien dat de ietwat gele poten inderdaad duiden op 1e kj. Maar misschien kan iemand anders daar wat zinnigs over zeggen. Waders of Europe, Asia and North America laat bij juveniel wel gelere poten zien, maar spreekt niet over wanneer de juveniele periode ophoudt.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

frankneijts

In het geval van dit soort vogels, houdt 'juveniel' op na de 'post-juveniele' (what's in a name ..) rui. In het geval van Bontbekplevieren varieert die van compleet tot partiƫel, afhankelijk van de ondersoort. Maar ook in geval van partiƫle rui worden de lichaamsveren geruid en die tonen de voor juveniele vogels kenmerkende randjes ('schubjes' vormend). Op de foto hierboven is daar niks (meer) van te zien en dus heeft deze vogel die post-juveniele rui achter zich en spreken we van 1e winter.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroen vinke

Hm, interessant, ik zag het gescubde patroon ook in genoemde gids. Is de vogel ongeschubd door slijtage van de eindbandjes of door rui? En is bovenstaande vogel ook echt 1e winter obv pootkleur, of is deze pootkleur sowieso variabel?
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

frankneijts

Citaat van: jeroen vinke op december 07, 2019, 16:11:42 PM
Hm, interessant, ik zag het gescubde patroon ook in genoemde gids. Is de vogel ongeschubd door slijtage van de eindbandjes of door rui? En is bovenstaande vogel ook echt 1e winter obv pootkleur, of is deze pootkleur sowieso variabel?

Zoals ik hierboven al zei worden in de post-juveniele rui sowieso de lichaamsveren geruid en een groot deel van de vleugelveren. Hiermee worden dus die geschubde veertjes vervangen door exemplaren zonder gekleurde randjes. Ik weet niet of je op basis van deze wat matige foto de exacte leefijd (1e winter of adult winterkleed) kunt bepalen. Aan de hand van de pootkleur zou ik het niet doen: die is ook bij adulten in winterkleed valer en sowieso variabel.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

herbert74

duidelijke uitleg, vraag me dan alleen af waar de benaming subadult opslaat, heb deze gekozen omdat het volgens mij geen juveniel was, maar ook geen adult

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

frankneijts

Veel vogels hebben na hun juveniele en hun 1e winterkleed nog 1 of meer 'tussenkleden' alvorens het definitieve adulte kleed te krijgen. Dat zijn niet altijd compleet andere kleden maar vaker worden per jaar slechts onderdelen van het kleed geruid. Zoiets zie je bijv. bij grote roofvogels als arenden die er wel 5 jaar over doen om het adulte kleed te verkrijgen. Bij veel andere vogels kun je met wat moeite slechts 1 'subadult' (1e zomer) kleed onderscheiden. Het ligt aan de soort of vogels zich ook in die 'tussenkleden' voortplanten en of de benaming dus op nog wat anders dan alleen het verenkleed slaat. Zolang je niet precies weet of het kleed een aparte naam verdient, laat je vakje het bij het invoeren maar gewoon leeg .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

herbert74

Heldere uitleg Frank, bedankt hiervoor, volgende keer gewoon leeglaten dus

groeten

Herbert
Herbert
Belgian birdlover