Wants in Madagaskar

Gestart door A. Soeting, december 07, 2019, 12:43:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Soeting

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/182943256
Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2019-10-23 Madagascar - Ranomafana N.P.
Foto's:


bij voorbaat dank Lida Soeting

Arp

Lijkt erg veel op de nimfen van een Piezosternum (Tessaratomidae), maar die ken ik alleen uit Zuid/Midden-Amerika.

Zal ik je foto aan David Rider voorleggen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A. Soeting

Ja. want ik wil graag weten wat ik op de foto gezet heb.
Alvast bedankt.
Lida

Arp

David heeft wel meegewerkt aan een presentatie over Piezosternum, maar het onderzoek, c.q. de interesse in het genus was vooral het werk van één van zijn studenten, dus hij geeft aan geen expert te zijn voor dit genus en ook de nimfen niet goed te kennen.

Dat gezegd gaf hij wel aan dat van het genus drie soorten uit de nieuwe wereld bekend zijn, maar dus ook drie uit Afrika, waarvan één van Madagascar (Piezosternum rubens) en twee van het continent (P. fallax en P. calidum).

Zonder daar nou m'n hand voor in het vuur te willen steken, maakt dat volgens mij de kans wel tamelijk groot dat dit dan nimfjes Piezosternum rubens zouden zijn, maar dat is nadrukkelijk geen door David afgegeven identificatie, maar mijn eigen interpretatie van het feit dat er één soort P. van Madagascar bekend is en deze wel heel erg op de nimfen lijken die van Zuid-Amerikaanse P. bekend zijn...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)