Hoofdmenu

Das sporen ?

Gestart door kelly, april 25, 2008, 16:53:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

kelly

Kwam drie flinke gaten(burcht) tegen in een niet geoogst maisveld.
het had pas geregend dus geen echt verse sporen gevonden.
Is dit van een das of wat anders?
Groetjes Kelly.
Foto 1
Natuurlijk de Groetjes
          Kelly

kelly

Foto 2
Natuurlijk de Groetjes
          Kelly

kelly

Foto 3
Natuurlijk de Groetjes
          Kelly

meike

Ik denk een vossenburcht. Je schijnt het te kunnen ruiken, vossen stinken, dassen veel minder.

logico

#4
Een bewoonde burcht van een vos stinkt niet altijd. Alleen hierop afgaan is zeer verradelijk.

De foto van de sporen die je nog vaag ziet. Wijzen op sporen van een das. Alhoewel een vijfde teen mist op de foto. Maar dit is wel vaker zo.
De sporen zijn dan ook vervaagd maar je kunt duidelijk zien dat de tenen "langgerekt" naast elkaar liggen. De gaten die je voor de afdruk ziet kunnen van de klauwen zijn die groot zijn bij een das.

(niet zeker> Linkerkant van de sporen zijn de buitenkant van de poten. Rechterkant de binnenkant.)

Volgens mij zie je hier de afdruk van de voorpoot. (voor) met daarachter, er tegenaan en iets overlappend, een achterpoot. Zeker is dat het een das is.


Je kunt vaak ook wel een de hoop zand achter de burcht. Aan de manier waarop deze naar achter "gegooid" is of het een vos of das betreft. Op de foto zie je nog een beetje het typische geultje in het zand? Ook typisch voor een das.

De ingang van de burcht zelf. Je ziet dat het gat niet rond is maar meer half rond met de vlakke onderkant, het loopgedeelte. Dit is ook typisch iets dasachtigs. Denk maar aan het logge gestalte van een das.
De ingangen van de burcht van een vos zijn (natuurlijk wijkt dit ook wel eens af) over het algemeen ronder. Te vergelijken met de vorm van een konijnen hol. Rond of vaak ook langwerpig rond.

Het uitwerpsel wat je ziet liggen is ook van een das. Afgaande op de vorm en het verdere uiterlijk van het uitwerpsel. Vormen van uitwerpselen kunnen afwijkend zijn. Maar de afmetingen kunnen ook enige duidelijkheid geven.
Met vriendelijke groet,
Patrick

kelly

Tnx Patrick het gebied is bekend met de Das.
Maar ik vond het een beetje een rare plek voor een burcht,daarom twijfelde ik.
Natuurlijk de Groetjes
          Kelly

logico

Ik kan heel goed begrijpen dat je het een rare plek vind voor een burcht.
Hier in Drenthe zie je het vrij vaak. Vaak in stukken korrelmais op de iets hogere plekken in het land.
Met vriendelijke groet,
Patrick

grutto


Dassen verliezen veel haren en juist voor de ingang zou je die dan moeten kunnen vinden gewoon op de grond. De trekkracht geeft aan dat je dan geen stukje gras op zo in je hand hebt maar een haar.

Op een foto zou je links boven iets kunnen zien wat op een haar lijkt.

Maar op je buik er voor en goed kijken je ziet er dan ook steeds meer.


Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd