Hoofdmenu

Pootafdrukken

Gestart door Joey Bom, november 29, 2019, 11:54:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

Joey Bom

Hallo allemaal,

De bijgevoegde foto is gemaakt in een achtertuin in Dordrecht. Deze tuin is aan de zijkanten afgesloten door hoge coniferenhagen en gaas (zodat de huisdieren, kleine hondjes, niet weg kunnen) en grenst aan de achterkant aan een sloot.

Afgelopen week zijn deze pootafdrukken (?) door de bewoonster aangetroffen. Heeft iemand enig idee welk dier deze kan hebben gemaakt? Zijn het eigenlijk wel pootafdrukken?

Alvast bedankt!

Joey

OlivierO

Het lijken mij wel pootafdrukken ja, maar we zien vooral de afdruk van de nagels van een dier dat loopt, waardoor de afdruk zelf niet of moeilijk te zien is.

Is er overwogen dat het sporen zijn van de hondjes zelf?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Joey Bom

Daar heb ik ook aan gedacht, maar het zijn hondjes van het formaat Shih Tzu. Ik verwacht daarbij eigenlijk kleinere, bredere afdrukken. Maar als er verder geen passende mogelijkheden zijn, is dat wellicht toch de beste oplossing...

OlivierO

Er zijn hier wel mensen die er veel meer van kennen dan ik, dus wacht nog even geduldig af, mogelijk komt er nog wel meer inzicht.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

tekenaar

eerlijk gezegd denk ik aan een haas, met die lange nagels. Maar ik ben onzeker.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

OlivierO

Citaat van: tekenaar op november 30, 2019, 19:33:49 PM
Maar ik ben onzeker.

Misschien eens een assertiviteitstraining doen?  :angel: ;D B)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

peterv

Citaat van: tekenaar op november 30, 2019, 19:33:49 PM
eerlijk gezegd denk ik aan een haas, met die lange nagels. Maar ik ben onzeker.
Haas lijkt me in Dordrecht minder waarschijnlijk, het zijn geen stadsbewoners, al hebben hazen soms inderdaad dat soort sporen.
Peter Venema

Rob Koelman

Citaat van: tekenaar op november 30, 2019, 19:33:49 PMeerlijk gezegd denk ik aan een haas, met die lange nagels. Maar ik ben onzeker.

Citaat van: peterv op november 30, 2019, 22:25:45 PMHaas lijkt me in Dordrecht minder waarschijnlijk, het zijn geen stadsbewoners, al hebben hazen soms inderdaad dat soort sporen.

In Amsterdam komen in groenstroken in de de wijken meer aan de rand van de stad wel degelijk hazen voor. Daar is meen ik zelfs wel een een artikeltje over verschenen (Zoogdier?).

Overigens denk ik niet dat deze sporen aan de hand van slechts deze ene foto te determineren zijn. Kandidaten zijn inderdaad hond en haas/konijn.
Met vriendelijke groet, Rob

Joey Bom

Bedankt voor de nieuwe suggesties!

Een haas is helemaal zo gek nog niet. De woning ligt aan de rand van de bebouwde kom, met akkers op enkele tientallen meters afstand. Hier komen zeker hazen en reeën e.d. voor. Een (bv. door honden) opgejaagde haas zou hier zomaar terecht kunnen komen. De vraag blijft dan wel: kan een haas vanuit een sloot op een vlonder komen?

peterv

Citaat van: Joey Bom op december 01, 2019, 20:33:07 PM
De vraag blijft dan wel: kan een haas vanuit een sloot op een vlonder komen?
Hazen kunnen zwemmen, de vraag is dan meer is via dat vlonder de enige manier om in de tuin te komen? En hoe hoog steekt deze dan boven het water uit en is een sloot zo diep dat er geen afzet vanaf de bodem mogelijk is?
Peter Venema

Joey Bom

Ik schat de vlonder op 40 cm boven het water en de bodem op die plek zo'n 40 cm onder het wateroppervlak.

Merel

En hoe breed is de sloot, want kan een haas er niet gewoon overheen springen?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Joey Bom

Het is een sloot/singel van zo'n 10 meter breed.

Merel

Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Joey Bom

Dat dacht ik al. Dan blijft het waarschijnlijk een raadsel...