Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Boeken over Mossen en Korstmossen  (gelezen 4832 keer)

Sander v Zon

• Validator
  • Universiteit Leiden
Re: Boeken over Mossen en Korstmossen
« Reactie #30 Gepost op: april 26, 2022, 12:02:30 pm »

http://italic.units.it/?procedure=checklist
Deze site geeft goede betrouwbare beschrijvingen vergelijkbaar met LGBI2.
Echter zonder sleutels.
Italics heeft ook sleutels, zie: http://italic.units.it/?procedure=idkeys
Groeten,
Sander

Arne van Wingerden

• Member
  • ...
« Reactie #31 Gepost op: april 27, 2022, 21:21:57 pm »

Bedankt voor de reacties! Het gaat dus nog wel even duren voordat LGBI3 als boek uitkomt. Wel handig dat er al veel online staat.
Met vriendelijke groet,

Arne van Wingerden

Jan Mudde

• Member
« Reactie #32 Gepost op: april 29, 2022, 07:51:21 am »

Het boek 'The lichens of Great Britain and Ireland' (2009) is zo te zien overal uitverkocht. Weet iemand of dit boek binnenkort weer te koop komt? Of is het wachten op een vernieuwde uitgave?

Tip van 29 april 2022

Ook ik was op zoek naar The lichens of Great Britain and Ireland en ontdekte dat ie "out of print" is (eerder andere korstmosboeken aangeschaft en geen onuitputtelijk budget helaas ;-) ). Wat extra speurwerk leverde een Engelse leverancier op die nog een aantal exemplaren heeft. Zijn wel beschadigde exx. maar de schade zit aan de buitenkant op de hoeken van de kaft.

Het is een dure grap om de ruim 2kg boek op te laten sturen ( vanaf ca. € 14,-) en het boek zelf is natuurlijk ook best een investering (€ 74,25) maar mocht je nog interesse hebben dan heb je hier de website https://www.summerfieldbooks.com/product/the-lichens-of-great-britain-and-ireland-2nd-edition/ Ik heb contact gelegd via de e-mail omdat ik geen creditcard heb en in Euro's wilde betalen en ze geven binnen één werkdag antwoord. Mijn boek is onderweg  :duim:

Aanvulling; Vandaag, 5 mei 2022 is mijn boek keurig aan huis bezorgd in mijn woonplaats Weeze in Duitsland. Verzonden als tracked shipment met UPS op 29 april en nu afgeleverd. Boek is in bijna perfecte staat. Allen de hoekjes van de kaft zijn iets gedeukt maar het binnenwerk is puntgaaf. Ik ben er blij mee en kan Summerfield dus oprecht aanbevelen voor hen die nog een exemplaar willen bemachtigen!!!

Grtz, Jan
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2022, 23:03:23 pm door Jan Mudde »
Jan Mudde

Arne van Wingerden

• Member
  • ...
« Reactie #33 Gepost op: mei 07, 2022, 21:16:53 pm »

Het boek 'The lichens of Great Britain and Ireland' (2009) is zo te zien overal uitverkocht. Weet iemand of dit boek binnenkort weer te koop komt? Of is het wachten op een vernieuwde uitgave?

Tip van 29 april 2022

Ook ik was op zoek naar The lichens of Great Britain and Ireland en ontdekte dat ie "out of print" is (eerder andere korstmosboeken aangeschaft en geen onuitputtelijk budget helaas ;-) ). Wat extra speurwerk leverde een Engelse leverancier op die nog een aantal exemplaren heeft. Zijn wel beschadigde exx. maar de schade zit aan de buitenkant op de hoeken van de kaft.

Het is een dure grap om de ruim 2kg boek op te laten sturen ( vanaf ca. € 14,-) en het boek zelf is natuurlijk ook best een investering (€ 74,25) maar mocht je nog interesse hebben dan heb je hier de website https://www.summerfieldbooks.com/product/the-lichens-of-great-britain-and-ireland-2nd-edition/ Ik heb contact gelegd via de e-mail omdat ik geen creditcard heb en in Euro's wilde betalen en ze geven binnen één werkdag antwoord. Mijn boek is onderweg  :duim:

Aanvulling; Vandaag, 5 mei 2022 is mijn boek keurig aan huis bezorgd in mijn woonplaats Weeze in Duitsland. Verzonden als tracked shipment met UPS op 29 april en nu afgeleverd. Boek is in bijna perfecte staat. Allen de hoekjes van de kaft zijn iets gedeukt maar het binnenwerk is puntgaaf. Ik ben er blij mee en kan Summerfield dus oprecht aanbevelen voor hen die nog een exemplaar willen bemachtigen!!!

Grtz, Jan

Bedankt voor de tip en het delen van je ervaring!
Met vriendelijke groet,

Arne van Wingerden

marcel234

• Member
« Reactie #34 Gepost op: juni 21, 2022, 19:40:03 pm »

Buitenland Mossen

https://www.mosses-of-europe.com/en

Henk Jan had een vooruitziende blik: inmiddels uitverkocht.

Misschien kan Lukas deze toevoegen:
Deze boeken heb ik en vind ik nuttig, zijn deels al genoemd, maar nog niet toegevoegd:

• Mosses of Europe - A Photographic Flora, Michael Lüth (ook als cd-rom verkrijgbaar)
  • Mosses and Liverworts of Britain and Ireland: a Field Guide, Atherton et al. 2010 (zoals vermeld ook online in te kijken, hier mossen en levermossen en hier Sphagnum)
  • The Moss Flora of Britain and Ireland, A.J.E. Smith
  • Les Bryophytes de France, Tome 1: Anthocérotes et Hépatiques, Vincent Hugonnot & Jeanette Leica Chavoutier
  • De Vegetatie van Nederland, Volume 6: Mossen- en Korstmossengemeenschappen, Klaas van Dort, Bas van Gennip & Marcel Schrijvers-Gonlag
  • European Bryaceae A Guide to the Species of the Moss Family Bryaceae in Western & Central Europe and Macaronesia, David T. Holyoak

Gruppen bladmossor – 4 volymer
https://www.nationalnyckeln.se/fyra-volymer-om-bladmossor
Ik ken het zelf niet, maar er is een stukje tekst over: Bespreking: Nationalnyckeln till Sveriges flora och fauna - Bladmossor
http://www.buxbaumiella.nl/pdf/BUX2015104.pdf
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2022, 19:53:02 pm door marcel234 »

Guido Berger

• Validator
« Reactie #35 Gepost op: juni 21, 2022, 20:14:56 pm »

Misschien kan Lukas deze toevoegen:
Deze boeken heb ik en vind ik nuttig, zijn deels al genoemd, maar nog niet toegevoegd:

• Mosses of Europe - A Photographic Flora, Michael Lüth (ook als cd-rom verkrijgbaar)
  • Mosses and Liverworts of Britain and Ireland: a Field Guide, Atherton et al. 2010 (zoals vermeld ook online in te kijken, hier mossen en levermossen en hier Sphagnum)
  • The Moss Flora of Britain and Ireland, A.J.E. Smith
  • Les Bryophytes de France, Tome 1: Anthocérotes et Hépatiques, Vincent Hugonnot & Jeanette Leica Chavoutier
  • De Vegetatie van Nederland, Volume 6: Mossen- en Korstmossengemeenschappen, Klaas van Dort, Bas van Gennip & Marcel Schrijvers-Gonlag
  • European Bryaceae A Guide to the Species of the Moss Family Bryaceae in Western & Central Europe and Macaronesia, David T. Holyoak

Ik heb ze toegevoegd behalve de doorlinkjes, dat kan ik niet.

Matthijs Molenaar

• Member
« Reactie #36 Gepost op: juli 28, 2022, 13:58:56 pm »

Heeft iemand ervaring met dit boek? Ziet er heel compleet uit, met goede beschrijvingen, foto's, tekeningen en een mooie sleutel!
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

When nothing goes right, go left

jck

• Member
« Reactie #37 Gepost op: juli 28, 2022, 14:30:15 pm »

Matthijs Molenaar

• Member
« Reactie #38 Gepost op: juli 28, 2022, 15:06:24 pm »

Dag James,
Ja, ik las het inderdaad! Maar aangezien boekhandelaars soms een beetje overdrijven, vroeg ik me af of iemand een betrouwbare recensie kon geven. Inderdaad is die tweede review erg goed, maar ik doe het niet om een Xantoria te determineren  :P.

Wat ik me ook afvroeg: Is-tie nog compleet? 2018 kan al aardig verouderd zijn.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

lukasverboom

• Observado validator
  • *
  • Lunularia cruciata
« Reactie #39 Gepost op: juli 28, 2022, 15:26:55 pm »

Volgens mij heeft Sander die, ik vraag hem om even mee te kijken.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Jan Mudde

• Member
« Reactie #40 Gepost op: juli 28, 2022, 15:29:38 pm »

Heeft iemand ervaring met dit boek? Ziet er heel compleet uit, met goede beschrijvingen, foto's, tekeningen en een mooie sleutel!

Hey Matthijs,

Ik ben onlangs drie weken in Zuid-Engeland geweest en heb daar ook een aantal dagen aan korstmossen besteed. Ik de "Dobson" zoals de Engelsen hem noemen vrij intensief gebruikt voor zowel steen- als boomsoorten. Ik vind het een zeer prettig werkend boek en zeker ook als veldgids geschikt. Ik moet al mijn korstmoswaarnemingen nog verwerken (heb ook nog een kleine 150 monster meegenomen dus zat huiswerk de komende weken) maar veelal kwam ik met behulp van de sleutels en de beschrijvingen goed uit bij de, vooralsnog, juiste soorten. Naast de Dobson heb ik ook de Nederlandse Veldgids Korstmossen gebruikt en de combinatie van beide boeken werkt ook erg prettig. In de Dobson staan nog wel redelijk veel "oude namen" die in de Veldgids al geactualiseerd zijn maar daar blijf je met korstmossen denk altijd wel tegenaan lopen. En met wat zoekwerk op internet is vrij eenvoudig de juiste hedendaagse naam te vinden. Al met al vind ik het zeker een aanrader om naast onze eigen Veldgids te gebruiken. Wat betreft gebruik in combinatie met microscopie kan ik je geen informatie geven want ik heb helaas niet de beschikking over een microscoop. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Aanvuling; Wat betreft veroudering loop je daar in het vakgebied van de korstmossen altijd al vrij snel tegen aan als het om gedrukte uitgaven gaat. Er is de laatste jaren zoveel aan het schuiven in naamgeving maar ook best wel in voorkomen ( steeds meer mensen kijken serieus naar de soortgroep dus de info wordt ook steeds uitgebreider en gedetailleerder) maar dat is geen onoverkomelijk probleem. Er zijn internetsites genoeg waar één en ander mee  "gerepareerd" kan worden. En jij bent pienter genoeg om dat snel te doorgronden! Je moet natuurlijk wel een beetje met het Engels uit de voeten kunnen maar ook al zou je kennis van die taal nog beperkt zijn dan zal dat vermoed ik snel veranderen als je in september naar de middelbare gaat. Met heel basale kennis van het Engels en een woordenboek of vertaalprogramma kom je ook een heel eind overigens. Zo heb ik toen ik net zo oud was als jij mijn Engelstalige (vaak wetenschappelijke) vogeltijdschriften leren lezen. Dus ik geloof dat dat ook in jouw geval wel goed komt.

Grtz, Jan

« Laatst bewerkt op: juli 28, 2022, 15:36:53 pm door Jan Mudde »
Jan Mudde

Matthijs Molenaar

• Member
« Reactie #41 Gepost op: juli 28, 2022, 15:34:42 pm »

Top!  :duim:

Hey Matthijs,

Ik ben onlangs drie weken in Zuid-Engeland geweest en heb daar ook een aantal dagen aan korstmossen besteed. Ik de "Dobson" zoals de Engelsen hem noemen vrij intensief gebruikt voor zowel steen- als boomsoorten. Ik vind het een zeer prettig werkend boek en zeker ook als veldgids geschikt. Ik moet al mijn korstmoswaarnemingen nog verwerken (heb ook nog een kleine 150 monster meegenomen dus zat huiswerk de komende weken) maar veelal kwam ik met behulp van de sleutels en de beschrijvingen goed uit bij de, vooralsnog, juiste soorten. Naast de Dobson heb ik ook de Nederlandse Veldgids Korstmossen gebruikt en de combinatie van beide boeken werkt ook erg prettig. In de Dobson staan nog wel redelijk veel "oude namen" die in de Veldgids al geactualiseerd zijn maar daar blijf je met korstmossen denk altijd wel tegenaan lopen. En met wat zoekwerk op internet is vrij eenvoudig de juiste hedendaagse naam te vinden. Al met al vind ik het zeker een aanrader om naast onze eigen Veldgids te gebruiken. Wat betreft gebruik in combinatie met microscopie kan ik je geen informatie geven want ik heb helaas niet de beschikking over een microscoop. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Grtz, Jan

Wauw, dank je voor dit uitgebreid review, Jan! Ik gebruik ook nog de Nederlandse Veldgids Korstmossen van 2013, daar zullen de namen nog wel meer verouderd zijn. Ik heb er zeker iets aan!
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Jan Mudde

• Member
« Reactie #42 Gepost op: juli 28, 2022, 15:56:07 pm »

Top!  :duim:

Hey Matthijs,

Ik ben onlangs drie weken in Zuid-Engeland geweest en heb daar ook een aantal dagen aan korstmossen besteed. Ik de "Dobson" zoals de Engelsen hem noemen vrij intensief gebruikt voor zowel steen- als boomsoorten. Ik vind het een zeer prettig werkend boek en zeker ook als veldgids geschikt. Ik moet al mijn korstmoswaarnemingen nog verwerken (heb ook nog een kleine 150 monster meegenomen dus zat huiswerk de komende weken) maar veelal kwam ik met behulp van de sleutels en de beschrijvingen goed uit bij de, vooralsnog, juiste soorten. Naast de Dobson heb ik ook de Nederlandse Veldgids Korstmossen gebruikt en de combinatie van beide boeken werkt ook erg prettig. In de Dobson staan nog wel redelijk veel "oude namen" die in de Veldgids al geactualiseerd zijn maar daar blijf je met korstmossen denk altijd wel tegenaan lopen. En met wat zoekwerk op internet is vrij eenvoudig de juiste hedendaagse naam te vinden. Al met al vind ik het zeker een aanrader om naast onze eigen Veldgids te gebruiken. Wat betreft gebruik in combinatie met microscopie kan ik je geen informatie geven want ik heb helaas niet de beschikking over een microscoop. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Grtz, Jan

Wauw, dank je voor dit uitgebreid review, Jan! Ik gebruik ook nog de Nederlandse Veldgids Korstmossen van 2013, daar zullen de namen nog wel meer verouderd zijn. Ik heb er zeker iets aan!

:duim: :duim: Nog even geduld tot oktober, dan is de nieuwe editie van de Veldgids Korstmossen beschikbaar (of wat later want papierschaarste en zo) zijn we allemaal weer up-to-date voor een paar maanden ;-)

Grtz, jan
Jan Mudde

lukasverboom

• Observado validator
  • *
  • Lunularia cruciata
« Reactie #43 Gepost op: juli 28, 2022, 16:05:10 pm »

Nog even geduld tot oktober, dan is de nieuwe editie van de Veldgids Korstmossen beschikbaar (of wat later want papierschaarste en zo) zijn we allemaal weer up-to-date voor een paar maanden ;-)

Een tipje van de sluier: de versie van oktober wordt iets completer en er zijn foutjes uit, maar de taxonomie wordt nog niet omgegooid, dat gebeurt een volgende keer pas. Lecanora muralis en L. dispersa blijven bijvoorbeeld nog even in Lecanora (dus geen Protoparmeliopsis en Myriolecis), en Pertusaria albescens/amara blijven voorlopig in Pertusaria (dus geen Lepra) :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Matthijs Molenaar

• Member
« Reactie #44 Gepost op: juli 28, 2022, 16:08:32 pm »

Nog even geduld tot oktober, dan is de nieuwe editie van de Veldgids Korstmossen beschikbaar (of wat later want papierschaarste en zo) zijn we allemaal weer up-to-date voor een paar maanden ;-)

Een tipje van de sluier: de versie van oktober wordt iets completer en er zijn foutjes uit, maar de taxonomie wordt nog niet omgegooid, dat gebeurt een volgende keer pas. Lecanora muralis en L. dispersa blijven bijvoorbeeld nog even in Lecanora (dus geen Protoparmeliopsis en Myriolecis), en Pertusaria albescens/amara blijven voorlopig in Pertusaria (dus geen Lepra) :)

Komt die volgende druk zeker pas over vier-vijf jaar? 2013-2018-2022-2026?  ;)
De eerstvolgende is in ieder geval wel precies dezelfde prijs  ;)
https://knnvuitgeverij.nl/artikel/veldgids-korstmossen-1.html
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Matthijs Molenaar

• Member
« Reactie #45 Gepost op: juli 28, 2022, 16:12:43 pm »

En wanneer is deze weer beschikbaar? Verwacht zomer 2022, dus dat is nu...
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Jan Mudde

• Member
« Reactie #46 Gepost op: augustus 18, 2022, 22:55:23 pm »

Deel 25 Lecanoraceae van LGBI 13 staat online https://britishlichensociety.org.uk/sites/default/files/Lecanoraceae.pdf

Grtz, Jan
Jan Mudde
Pagina's: 1 [2]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.077 seconden met 20 queries.