Boeken over Mossen en Korstmossen

Gestart door henkjanvdkolk, november 28, 2019, 22:23:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Mudde

#30
Citaat van: Arne van Wingerden op april 26, 2022, 11:09:06 AM
Het boek 'The lichens of Great Britain and Ireland' (2009) is zo te zien overal uitverkocht. Weet iemand of dit boek binnenkort weer te koop komt? Of is het wachten op een vernieuwde uitgave?

Tip van 29 april 2022

Ook ik was op zoek naar The lichens of Great Britain and Ireland en ontdekte dat ie "out of print" is (eerder andere korstmosboeken aangeschaft en geen onuitputtelijk budget helaas ;-) ). Wat extra speurwerk leverde een Engelse leverancier op die nog een aantal exemplaren heeft. Zijn wel beschadigde exx. maar de schade zit aan de buitenkant op de hoeken van de kaft.

Het is een dure grap om de ruim 2kg boek op te laten sturen ( vanaf ca. € 14,-) en het boek zelf is natuurlijk ook best een investering (€ 74,25) maar mocht je nog interesse hebben dan heb je hier de website https://www.summerfieldbooks.com/product/the-lichens-of-great-britain-and-ireland-2nd-edition/ Ik heb contact gelegd via de e-mail omdat ik geen creditcard heb en in Euro's wilde betalen en ze geven binnen één werkdag antwoord. Mijn boek is onderweg  :duim:

Aanvulling; Vandaag, 5 mei 2022 is mijn boek keurig aan huis bezorgd in mijn woonplaats Weeze in Duitsland. Verzonden als tracked shipment met UPS op 29 april en nu afgeleverd. Boek is in bijna perfecte staat. Allen de hoekjes van de kaft zijn iets gedeukt maar het binnenwerk is puntgaaf. Ik ben er blij mee en kan Summerfield dus oprecht aanbevelen voor hen die nog een exemplaar willen bemachtigen!!!

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Arne van Wingerden

Citaat van: Jan Mudde op april 29, 2022, 07:51:21 AM
Citaat van: Arne van Wingerden op april 26, 2022, 11:09:06 AM
Het boek 'The lichens of Great Britain and Ireland' (2009) is zo te zien overal uitverkocht. Weet iemand of dit boek binnenkort weer te koop komt? Of is het wachten op een vernieuwde uitgave?

Tip van 29 april 2022

Ook ik was op zoek naar The lichens of Great Britain and Ireland en ontdekte dat ie "out of print" is (eerder andere korstmosboeken aangeschaft en geen onuitputtelijk budget helaas ;-) ). Wat extra speurwerk leverde een Engelse leverancier op die nog een aantal exemplaren heeft. Zijn wel beschadigde exx. maar de schade zit aan de buitenkant op de hoeken van de kaft.

Het is een dure grap om de ruim 2kg boek op te laten sturen ( vanaf ca. € 14,-) en het boek zelf is natuurlijk ook best een investering (€ 74,25) maar mocht je nog interesse hebben dan heb je hier de website https://www.summerfieldbooks.com/product/the-lichens-of-great-britain-and-ireland-2nd-edition/ Ik heb contact gelegd via de e-mail omdat ik geen creditcard heb en in Euro's wilde betalen en ze geven binnen één werkdag antwoord. Mijn boek is onderweg  :duim:

Aanvulling; Vandaag, 5 mei 2022 is mijn boek keurig aan huis bezorgd in mijn woonplaats Weeze in Duitsland. Verzonden als tracked shipment met UPS op 29 april en nu afgeleverd. Boek is in bijna perfecte staat. Allen de hoekjes van de kaft zijn iets gedeukt maar het binnenwerk is puntgaaf. Ik ben er blij mee en kan Summerfield dus oprecht aanbevelen voor hen die nog een exemplaar willen bemachtigen!!!

Grtz, Jan

Bedankt voor de tip en het delen van je ervaring!
Met vriendelijke groet,

Arne van Wingerden

marcel234

#32
Citaat van: marcel234 op oktober 11, 2020, 22:56:46 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op november 28, 2019, 22:23:31 PM
Buitenland Mossen

https://www.mosses-of-europe.com/en

Henk Jan had een vooruitziende blik: inmiddels uitverkocht.


Misschien kan Lukas deze toevoegen:
Citaat van: Leighmus op januari 14, 2022, 10:22:15 AM
Deze boeken heb ik en vind ik nuttig, zijn deels al genoemd, maar nog niet toegevoegd:


  • Mosses of Europe - A Photographic Flora, Michael Lüth (ook als cd-rom verkrijgbaar)
  • Mosses and Liverworts of Britain and Ireland: a Field Guide, Atherton et al. 2010 (zoals vermeld ook online in te kijken, hier mossen en levermossen en hier Sphagnum)
  • The Moss Flora of Britain and Ireland, A.J.E. Smith
  • Les Bryophytes de France, Tome 1: Anthocérotes et Hépatiques, Vincent Hugonnot & Jeanette Leica Chavoutier
  • De Vegetatie van Nederland, Volume 6: Mossen- en Korstmossengemeenschappen, Klaas van Dort, Bas van Gennip & Marcel Schrijvers-Gonlag
  • European Bryaceae A Guide to the Species of the Moss Family Bryaceae in Western & Central Europe and Macaronesia, David T. Holyoak

Gruppen bladmossor – 4 volymer
https://www.nationalnyckeln.se/fyra-volymer-om-bladmossor
Ik ken het zelf niet, maar er is een stukje tekst over: Bespreking: Nationalnyckeln till Sveriges flora och fauna - Bladmossor
http://www.buxbaumiella.nl/pdf/BUX2015104.pdf

Guido Berger

Citaat van: marcel234 op juni 21, 2022, 19:40:03 PM

Misschien kan Lukas deze toevoegen:
Citaat van: Leighmus op januari 14, 2022, 10:22:15 AM
Deze boeken heb ik en vind ik nuttig, zijn deels al genoemd, maar nog niet toegevoegd:


  • Mosses of Europe - A Photographic Flora, Michael Lüth (ook als cd-rom verkrijgbaar)
  • Mosses and Liverworts of Britain and Ireland: a Field Guide, Atherton et al. 2010 (zoals vermeld ook online in te kijken, hier mossen en levermossen en hier Sphagnum)
  • The Moss Flora of Britain and Ireland, A.J.E. Smith
  • Les Bryophytes de France, Tome 1: Anthocérotes et Hépatiques, Vincent Hugonnot & Jeanette Leica Chavoutier
  • De Vegetatie van Nederland, Volume 6: Mossen- en Korstmossengemeenschappen, Klaas van Dort, Bas van Gennip & Marcel Schrijvers-Gonlag
  • European Bryaceae A Guide to the Species of the Moss Family Bryaceae in Western & Central Europe and Macaronesia, David T. Holyoak


Ik heb ze toegevoegd behalve de doorlinkjes, dat kan ik niet.

Matthijs Molenaar

Heeft iemand ervaring met dit boek? Ziet er heel compleet uit, met goede beschrijvingen, foto's, tekeningen en een mooie sleutel!
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)


Matthijs Molenaar

Dag James,
Ja, ik las het inderdaad! Maar aangezien boekhandelaars soms een beetje overdrijven, vroeg ik me af of iemand een betrouwbare recensie kon geven. Inderdaad is die tweede review erg goed, maar ik doe het niet om een Xantoria te determineren  :P.

Wat ik me ook afvroeg: Is-tie nog compleet? 2018 kan al aardig verouderd zijn.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

lukasverboom

Volgens mij heeft Sander die, ik vraag hem om even mee te kijken.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Jan Mudde

#38
Citaat van: Matthijs Molenaar op juli 28, 2022, 13:58:56 PM
Heeft iemand ervaring met dit boek? Ziet er heel compleet uit, met goede beschrijvingen, foto's, tekeningen en een mooie sleutel!

Hey Matthijs,

Ik ben onlangs drie weken in Zuid-Engeland geweest en heb daar ook een aantal dagen aan korstmossen besteed. Ik de "Dobson" zoals de Engelsen hem noemen vrij intensief gebruikt voor zowel steen- als boomsoorten. Ik vind het een zeer prettig werkend boek en zeker ook als veldgids geschikt. Ik moet al mijn korstmoswaarnemingen nog verwerken (heb ook nog een kleine 150 monster meegenomen dus zat huiswerk de komende weken) maar veelal kwam ik met behulp van de sleutels en de beschrijvingen goed uit bij de, vooralsnog, juiste soorten. Naast de Dobson heb ik ook de Nederlandse Veldgids Korstmossen gebruikt en de combinatie van beide boeken werkt ook erg prettig. In de Dobson staan nog wel redelijk veel "oude namen" die in de Veldgids al geactualiseerd zijn maar daar blijf je met korstmossen denk altijd wel tegenaan lopen. En met wat zoekwerk op internet is vrij eenvoudig de juiste hedendaagse naam te vinden. Al met al vind ik het zeker een aanrader om naast onze eigen Veldgids te gebruiken. Wat betreft gebruik in combinatie met microscopie kan ik je geen informatie geven want ik heb helaas niet de beschikking over een microscoop. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Aanvuling; Wat betreft veroudering loop je daar in het vakgebied van de korstmossen altijd al vrij snel tegen aan als het om gedrukte uitgaven gaat. Er is de laatste jaren zoveel aan het schuiven in naamgeving maar ook best wel in voorkomen ( steeds meer mensen kijken serieus naar de soortgroep dus de info wordt ook steeds uitgebreider en gedetailleerder) maar dat is geen onoverkomelijk probleem. Er zijn internetsites genoeg waar één en ander mee  "gerepareerd" kan worden. En jij bent pienter genoeg om dat snel te doorgronden! Je moet natuurlijk wel een beetje met het Engels uit de voeten kunnen maar ook al zou je kennis van die taal nog beperkt zijn dan zal dat vermoed ik snel veranderen als je in september naar de middelbare gaat. Met heel basale kennis van het Engels en een woordenboek of vertaalprogramma kom je ook een heel eind overigens. Zo heb ik toen ik net zo oud was als jij mijn Engelstalige (vaak wetenschappelijke) vogeltijdschriften leren lezen. Dus ik geloof dat dat ook in jouw geval wel goed komt.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Matthijs Molenaar

Citaat van: lukasverboom op juli 28, 2022, 15:26:55 PM
Volgens mij heeft Sander die, ik vraag hem om even mee te kijken.

Top!  :duim:

Citaat van: Jan Mudde op juli 28, 2022, 15:29:38 PM
Citaat van: Matthijs Molenaar op juli 28, 2022, 13:58:56 PM
Heeft iemand ervaring met dit boek? Ziet er heel compleet uit, met goede beschrijvingen, foto's, tekeningen en een mooie sleutel!

Hey Matthijs,

Ik ben onlangs drie weken in Zuid-Engeland geweest en heb daar ook een aantal dagen aan korstmossen besteed. Ik de "Dobson" zoals de Engelsen hem noemen vrij intensief gebruikt voor zowel steen- als boomsoorten. Ik vind het een zeer prettig werkend boek en zeker ook als veldgids geschikt. Ik moet al mijn korstmoswaarnemingen nog verwerken (heb ook nog een kleine 150 monster meegenomen dus zat huiswerk de komende weken) maar veelal kwam ik met behulp van de sleutels en de beschrijvingen goed uit bij de, vooralsnog, juiste soorten. Naast de Dobson heb ik ook de Nederlandse Veldgids Korstmossen gebruikt en de combinatie van beide boeken werkt ook erg prettig. In de Dobson staan nog wel redelijk veel "oude namen" die in de Veldgids al geactualiseerd zijn maar daar blijf je met korstmossen denk altijd wel tegenaan lopen. En met wat zoekwerk op internet is vrij eenvoudig de juiste hedendaagse naam te vinden. Al met al vind ik het zeker een aanrader om naast onze eigen Veldgids te gebruiken. Wat betreft gebruik in combinatie met microscopie kan ik je geen informatie geven want ik heb helaas niet de beschikking over een microscoop. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Grtz, Jan


Wauw, dank je voor dit uitgebreid review, Jan! Ik gebruik ook nog de Nederlandse Veldgids Korstmossen van 2013, daar zullen de namen nog wel meer verouderd zijn. Ik heb er zeker iets aan!
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Jan Mudde

Citaat van: Matthijs Molenaar op juli 28, 2022, 15:34:42 PM
Citaat van: lukasverboom op juli 28, 2022, 15:26:55 PM
Volgens mij heeft Sander die, ik vraag hem om even mee te kijken.

Top!  :duim:

Citaat van: Jan Mudde op juli 28, 2022, 15:29:38 PM
Citaat van: Matthijs Molenaar op juli 28, 2022, 13:58:56 PM
Heeft iemand ervaring met dit boek? Ziet er heel compleet uit, met goede beschrijvingen, foto's, tekeningen en een mooie sleutel!

Hey Matthijs,

Ik ben onlangs drie weken in Zuid-Engeland geweest en heb daar ook een aantal dagen aan korstmossen besteed. Ik de "Dobson" zoals de Engelsen hem noemen vrij intensief gebruikt voor zowel steen- als boomsoorten. Ik vind het een zeer prettig werkend boek en zeker ook als veldgids geschikt. Ik moet al mijn korstmoswaarnemingen nog verwerken (heb ook nog een kleine 150 monster meegenomen dus zat huiswerk de komende weken) maar veelal kwam ik met behulp van de sleutels en de beschrijvingen goed uit bij de, vooralsnog, juiste soorten. Naast de Dobson heb ik ook de Nederlandse Veldgids Korstmossen gebruikt en de combinatie van beide boeken werkt ook erg prettig. In de Dobson staan nog wel redelijk veel "oude namen" die in de Veldgids al geactualiseerd zijn maar daar blijf je met korstmossen denk altijd wel tegenaan lopen. En met wat zoekwerk op internet is vrij eenvoudig de juiste hedendaagse naam te vinden. Al met al vind ik het zeker een aanrader om naast onze eigen Veldgids te gebruiken. Wat betreft gebruik in combinatie met microscopie kan ik je geen informatie geven want ik heb helaas niet de beschikking over een microscoop. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Grtz, Jan


Wauw, dank je voor dit uitgebreid review, Jan! Ik gebruik ook nog de Nederlandse Veldgids Korstmossen van 2013, daar zullen de namen nog wel meer verouderd zijn. Ik heb er zeker iets aan!

:duim: :duim: Nog even geduld tot oktober, dan is de nieuwe editie van de Veldgids Korstmossen beschikbaar (of wat later want papierschaarste en zo) zijn we allemaal weer up-to-date voor een paar maanden ;-)

Grtz, jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

lukasverboom

Citaat van: Jan Mudde op juli 28, 2022, 15:56:07 PM
Nog even geduld tot oktober, dan is de nieuwe editie van de Veldgids Korstmossen beschikbaar (of wat later want papierschaarste en zo) zijn we allemaal weer up-to-date voor een paar maanden ;-)

Een tipje van de sluier: de versie van oktober wordt iets completer en er zijn foutjes uit, maar de taxonomie wordt nog niet omgegooid, dat gebeurt een volgende keer pas. Lecanora muralis en L. dispersa blijven bijvoorbeeld nog even in Lecanora (dus geen Protoparmeliopsis en Myriolecis), en Pertusaria albescens/amara blijven voorlopig in Pertusaria (dus geen Lepra) :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Matthijs Molenaar

Citaat van: lukasverboom op juli 28, 2022, 16:05:10 PM
Citaat van: Jan Mudde op juli 28, 2022, 15:56:07 PM
Nog even geduld tot oktober, dan is de nieuwe editie van de Veldgids Korstmossen beschikbaar (of wat later want papierschaarste en zo) zijn we allemaal weer up-to-date voor een paar maanden ;-)

Een tipje van de sluier: de versie van oktober wordt iets completer en er zijn foutjes uit, maar de taxonomie wordt nog niet omgegooid, dat gebeurt een volgende keer pas. Lecanora muralis en L. dispersa blijven bijvoorbeeld nog even in Lecanora (dus geen Protoparmeliopsis en Myriolecis), en Pertusaria albescens/amara blijven voorlopig in Pertusaria (dus geen Lepra) :)

Komt die volgende druk zeker pas over vier-vijf jaar? 2013-2018-2022-2026?  ;)
De eerstvolgende is in ieder geval wel precies dezelfde prijs  ;)
https://knnvuitgeverij.nl/artikel/veldgids-korstmossen-1.html
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Matthijs Molenaar

En wanneer is deze weer beschikbaar? Verwacht zomer 2022, dus dat is nu...
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Jan Mudde

Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Jan Mudde

Mooi nieuws; de nieuwe Veldgids Korstmossen (de herziene derde druk dan) is leverbaar!

https://knnvuitgeverij.nl/artikel/veldgids-korstmossen-1.html

Zojuist besteld!

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Jan Mudde

Het volgende "Hoofdstuk" van The Lichens of Britain and Ireland 3 (LGBI3) staat online "Lecanorales -   Pilocarpaceae   Aquacidia, Byssoloma, Fellhanera, Fellhaneropsis, Leimonis, Micarea" https://britishlichensociety.org.uk/sites/default/files/Pilocarpaceae_0.pdf en "Lecanorales -    Cladoniaceae   Cladonia, Pilophorus, Pycnothelia" heeft een nieuwe revisie gekregen https://britishlichensociety.org.uk/sites/default/files/Cladoniaceae%20rev%201.pdf

Grtz, Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Jan Mudde

Geen boek maar wel een nogal uitdagend en interessant artikel aangaande het soort concept "Korstmossen"!! Niet te hopen dat de aanbevelingen van de auteurs spoedig opgevolgd worden want dan kan alle huidige literatuur de prullenbak in en kan er naar hartenlust nieuwe naamgeving in onze koppies gestampt worden........Wel lezenswaardig voor wie interesse heeft in een wat theoretische dialoog aangaande soort concepten en taxonomie. Waarschuwing; lang en pittig leesvoer volledig in het Engels.

https://www.researchgate.net/publication/353775703_Species_in_lichen-forming_fungi_balancing_between_conceptual_and_practical_considerations_and_between_phenotype_and_phylogenomics

Grtz, Jan

Grtz
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Norman

#48
Ik kwam een aardig e-book tegen over mossen; Bryophyte Ecology door Janice Glime, Prof. Emerita (Michigan Technological University).

Hier te downloaden >>> LINK

Leighmus

Citaat van: Norman op december 09, 2022, 23:01:32 PMIk kwam een aardig e-book tegen over mossen; Bryophyte Ecology door Janice Glime, Prof. Emerita (Michigan Technological University).

Hier te downloaden >>> LINK

Ja, dit is ontzettend gaaf. Soms behoorlijk technisch als het over chemie e.d. gaat maar ongelooflijk rijk aan informatie die je anders niet zomaar tegenkomt.
Rens schreef wat je las

Datura

Ik heb nog niet alle 6000 ppagina's uitgelezen, maar het werk lijkt behoorlijk compleet te zijn  :angel: . Dank voor het delen!
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Norman

Citaat van: Leighmus op december 22, 2022, 23:03:32 PMJa, dit is ontzettend gaaf. Soms behoorlijk technisch als het over chemie e.d. gaat maar ongelooflijk rijk aan informatie die je anders niet zomaar tegenkomt.

Citaat van: Datura op december 24, 2022, 21:26:15 PMIk heb nog niet alle 6000 ppagina's uitgelezen, maar het werk lijkt behoorlijk compleet te zijn  :angel: . Dank voor het delen!

Ik vind het als beginner een hele kluif, maar het leest behoorlijk weg. Ik heb ook even gekeken naar de kosten om het ebook te printen, maar dat is nog een hele investering. 1000 euro was zo weg, dan lees ik het wel op mijn macbook, die was goedkoper.  ;D

Michael_Inden

Kan iemand mij een toegankelijk boek over korstmossen aanbevelen? Ik heb nu de Veldgids Korstmossen van A. Aptroot en Kok van Herk uit 1994, maar dit boek ervaar ik niet als toegankelijk. Veel tekst in het begin met alleen de latijnse namen en vervolgens veel geblader op zoek naar foto's.

Matthijs Molenaar

De Veldgids Korstmossen van 2018 of 2022 is erg handig om mee te beginnen! Daar staan ook best veel duidelijke foto's in. Er zijn best veel korstmossengidsen, maar weinig zijn in het Nederlands die ook echt goed te begrijpen zijn  ;)
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Guido Berger

Citaat van: Matthijs Molenaar op januari 14, 2023, 12:55:32 PMDe Veldgids Korstmossen van 2018 of 2022 is erg handig om mee te beginnen! Daar staan ook best veel duidelijke foto's in. Er zijn best veel korstmossengidsen, maar weinig zijn in het Nederlands die ook echt goed te begrijpen zijn  ;)

Mee eens.
Al zal het bladeren toch nog regelmatig nodig zijn, daar ontkom je niet aan.

Maar als je in het veld duidelijke foto's maakt, kun je die niet alleen vergelijken met de foto's van de veldgids maar ook controleren of ze passen bij de beschrijving die de veldgids geeft. Dat is echt leerzaam en zo kunnen de deterministische kenmerken aangeleerd worden.


Datura

De fraaie Zweedse boeken over hun bladmosflora zijn in de aanbieding: https://www.nationalnyckeln.se/bocker?specs=9641. Voor een recensie zie hier: http://www.buxbaumiella.nl/pdf/BUX2015104.pdf
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Jan Mudde

Citaat van: Michael_Inden op januari 14, 2023, 12:22:30 PMKan iemand mij een toegankelijk boek over korstmossen aanbevelen? Ik heb nu de Veldgids Korstmossen van A. Aptroot en Kok van Herk uit 1994, maar dit boek ervaar ik niet als toegankelijk. Veel tekst in het begin met alleen de latijnse namen en vervolgens veel geblader op zoek naar foto's.

Hallo Michael,

Korstmossen (Lichenen) en hun literatuur zijn best een lastige groep om in het begin grip op te krijgen. Net als Matthijs en Guido kan ik je zeker de Veldgids Korstmossen (editie 2017 of editie 2022) aanraden. Een leuk en handig boekje is ook de Determinatietabel korstmossen op bomen. Deel 1: Blad- en struikvormige soorten van Christa Heyting en Henk-Jan van der Kolk. Natuurlijk staan daar niet alle soorten van NL in maar het is wel een mooie instapper om een groot deel van de bladvormige soorten (en die vallen vaak het meeste op) in NL mee op naam te krijgen en daarnaast maak je jezelf de vaktaal van het lichenenwerk ook wat makkelijker eigen met dit boekje. Voor de prijs hoef je het iig niet te laten!!

https://www.veldshop.nl/nl/determinatietabel-voor-korstmossen-op-bomen-deel-1.html

Ook hier op het forum steek je best wel het nodige op en staan veel tips en trucs voor de herkenning (ben zelf voor een groot deel meer in de materie bekend geraakt door heel veel door dit forumtopic heen te scrollen en van alles en nog wat te lezen)

Grtz, Jan

Grtz, Jan


Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Marcel Bingley

De basisgids Mossen is niet meer beschikbaar bij KNNV en link werkt dus niet meer. Op andere plekken ook niet meer te krijgen. Navraag bij KNNV leerde dat ze -misschien- over 2 maanden gaan herdrukken...

Het jaartal "202" bij de veldgids Korstmossen klopt niet :-)

En een link naar de -gratis- PDF van flora of lichenicolous fungi mag er ook wel bij toch? ( https://www.mnhn.lu/science/flora-of-lichenicolous-fungi/?lang=en )

Matthijs Molenaar

Citaat van: Marcel Bingley op februari 14, 2023, 13:11:49 PMEn een link naar de -gratis- PDF van flora of lichenicolous fungi mag er ook wel bij toch? ( https://www.mnhn.lu/science/flora-of-lichenicolous-fungi/?lang=en )

Die staat al bij de korstmosparasieten, aangezien het geen korstmossen zijn  :blink:
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

henkjanvdkolk

Citaat van: Marcel Bingley op februari 14, 2023, 13:11:49 PMDe basisgids Mossen is niet meer beschikbaar bij KNNV en link werkt dus niet meer. Op andere plekken ook niet meer te krijgen. Navraag bij KNNV leerde dat ze -misschien- over 2 maanden gaan herdrukken...

Het jaartal "202" bij de veldgids Korstmossen klopt niet :-)

En een link naar de -gratis- PDF van flora of lichenicolous fungi mag er ook wel bij toch? ( https://www.mnhn.lu/science/flora-of-lichenicolous-fungi/?lang=en )

Dit heb ik bovenin aangepast en toegevoegd  :duim:
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk