Functionaliteiten voor de beginneling

Gestart door Nicole G, november 30, 2019, 04:11:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

Nicole G

Goedemorgen,

Ik ben nieuw op deze site en ook vrij nieuw in deze wonderlijke wereld van natuurwaarnemingen. Ik heb al het een en ander gelezen, maar toch nog een aantal beginnersvragen. Hopelijk kunnen jullie me op web helpen.

Met veel plezier heb ik de afgelopen tijd rondgekeken op deze mooie website (veel prachtige foto's!). Daarnaast maak ik gebruik van de app ObsIdentify om planten en dieren in mijn omgeving te leren herkennen. Ik vind het erg handig dat de app gekoppeld is aan de website, zodat ik de foto's kan uploaden en me na mijn wandeltocht thuis kan verdiepen in de determinatie (de ene keer geeft de app het feilloos aan, en de andere keer kloppen de suggesties niet). Naderhand kan ik achter mijn pc rustig informatie opzoeken over mijn geüploade foto's.

Tot mijn grote verrassing had ik bij thuiskomst zelfs al reacties op mijn foto's. Nuttige suggesties over welke soort het waarschijnlijk is. Heel erg fijn dat er blijkbaar zulke behulpzame vrijwilligers actief zijn hier! Dat waardeer ik enorm. Maar ik kreeg daarbij ook het verzoek om bepaalde soort planten (bv aanplant) niet meer te uploaden. Nu is het voor mij als leek vaak lastig in te schatten wat aanplant is en wat niet. En soms kom ik ook gewoon zo'n mooie plant tegen dat ik die eigenlijk wel graag in mijn collectie wil hebben, ook al weet ik al dat het geen inheemse soort is.  Daarom mijn vraag:

- is het erg om foto's van exemplaren te uploaden die wellicht niet nuttig zijn voor de algemene collectie, maar die ik zelf wel graag wil behouden? kan ik dit misschien ook zelf ergens aangeven?

- Verder ben ik benieuwd naar het doel van de app icm de website. De app komt op mij namelijk heel erg toegankelijk over (ook leuk voor kinderen), maar op de website wordt al vrij snel om specifieke info gevraagd waar ik niet altijd een antwoord op heb. Bv van de optie 'ontsnappen/escape' had ik nog nooit van gehoord m.b.t. toepassing op planten, tot iemand me doorverwees naar een topic hier op het forum. Komt dit soort informatie in de toekomst beschikbaar tijdens het invullen van het formulier, of is er bewust voor gekozen dit weg te laten, omdat voor het invoeren van een waarneming een bepaalde basiskennis vereist is?

- Puur uit nieuwsgierigheid vraag ik me af of de vrijwilligers het hier leuk vinden om feedback te geven op de (wellicht niet bijster interessante) foto's die beginnelingen zoals ik hier uploaden, om daarmee natuurlijk veel kennis en enthousiasme over te dragen op nieuwelingen. Misschien is het wel zo dat een deel van de vrijwilligers hier in de eerste plaats is voor andere redenen (bv zeldzame waarnemingen, signaleren van exoten etc) waardoor een groot aanbod aan 'beginnerswaarnemingen' door hen als ruis wordt ervaren? Als dat het geval zou zijn, dan zou ik terughoudender zijn met uploaden. (sorry dat ik maar wat wilde aannames doe, ik heb gewoon echt geen idee en ben oprecht benieuwd naar de mensen achter deze website :)

De reden dat ik hier benieuwd naar ben is ook omdat ik regelmatig als vrijwilliger groepen begeleid in het (her)ontdekken van zichzelf. Het lijkt me hierbij een erg mooi onderdeel om een dagdeel met hen de natuur in te gaan, en daarbij gebruik te maken van deze app + enkele foto's laten uploaden op de website. Wellicht vindt een aantal zijn of haar passie hierin, maar waarschijnlijk zullen er ook slechte kwaliteit foto's upload worden. Hoe staan jullie hier tegenover? Hoe meer mensen geënthousiasmeerd raken hoe beter? Of is voor jullie vooral de kwaliteit van de waarnemingen relevant?

Alvast bedankt voor reacties

Hartelijke groet,
Nicole

hiskodevries

Nicole, bedankt voor je opmerkingen. Lees dit eens door https://waarneming.nl/pages/mission
Natuur waarnemingen, ik snap dat je als aanvanger het onderscheid tussen een wilde of niet wilde soort moeilijk kan maken.
Bij planten is dat ook het moeilijkst.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

cranefly

Hallo Nicole, in het onderstaande topic wordt momenteel gediscussieerd over -o.a.- het uploaden van aanplant:

https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=450739.0

Vriendelijke groeten,
Reindert van Eekelen

gbeersma

Beste Nicole,

op de eerste plaats hartelijk welkom op het forum en op waarneming.nl. Ik ben een van die vrijwilligers die tijd en moeite steken in het plaatsen van waarnemingen en die ook het forum veel gebruiken. Dat werkt van 2 kanten. Ik wil net als jij graag weten wat ik gezien heb, en als ik soorten tegen kom die ik nog niet ken dan maak ik middels het forum gebruik van de kennis van anderen. Omdat ik zelf ook wel wat kennis heb help ik ook anderen op weg, ik vind het zelf immers ook fijn om geholpen te worden. Bovendien, in een land waarin de natuur steeds meer onder druk komt te staan vind ik het belangrijk dat er veel mensen zijn die er de waarde van inzien. En die waarde ga je pas inzien als je er kennis mee gemaakt hebt. Dus inderdaad: hoe meer mensen geënthousiasmeerd worden, hoe beter. En de kwaliteit van de waarnemingen wordt vanzelf beter als je meer met het bekijken van planten of (in mijn gevallen) dieren bezig bent. Dus schroom vooral niet, als je wat wil vragen dan doe je dat, en er zijn heel veel mensen die je vraag lezen, waardoor de kans groot is dat er wel iemand tussen zit die met een goed antwoord kan komen.

Veel plezier!
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?