Bibio hortulanus?

Gestart door magnolia, april 25, 2008, 14:26:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

magnolia

Citeer'Middelgrote of kleine soorten. Indien vleugel melkwit, dan de voorrand en vleugelstigma niet opvallend verdonkerd.'

Of als de rand donker is kan de vleugel niet melkwit zijn. Dus geen hortulanus.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

han.endt

#31
Citeer
Citeer'Middelgrote of kleine soorten. Indien vleugel melkwit, dan de voorrand en vleugelstigma niet opvallend verdonkerd.'

Of als de rand donker is kan de vleugel niet melkwit zijn. Dus geen hortulanus.
B. hortulanus komt in dit deel in de tabel niet voor. Dus die conclusie kan je hier niet trekken. Het gaat even om de mannetjes van B. marci, B. anglicus en B. leucopterus.
Wat je inderdaad wel kan zeggen is: 'Indien vleugel melkwit, dan de voorrand en vleugelstigma niet opvallend verdonkerd.'

han.endt

CiteerMaar dat zou dan volgens mij tevens betekenen dat bij leucopterus ook een donkerevleugelrand zou moeten zitten. :blink:
Nee juist niet. Zie de conclusie van Marien hier vlak voor en de reactie van mij daarop.

magnolia

#33
Dan haal ik het volgende nog even aan uit een eerdere reply.
CiteerIk heb nog even naar het blad gekeken waarop de mannelijke mug zat toen ik hem fotografeerde. Dan schat ik nu dat het dier niet groter was dan 8 mm.
En die schatting is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

han.endt

#34
CiteerDan haal ik het volgende nog even aan uit een eerdere reply.
CiteerIk heb nog even naar het blad gekeken waarop de mannelijke mug zat toen ik hem fotografeerde. Dan schat ik nu dat het dier niet groter was dan 8 mm.
Ja, dat is een gegeven. Wat vinden we van de vleugel? Hij is beschadigd, maar is er nu wel of geen melkwit te zien? Ik vind dat moeilijk te beoordelen.

magnolia

Je zou het volgens mij kunnen afleiden uit een al dan verdonkerde rand. Donkere rand dan niet melkwit. Overigens denk ik op de foto een donkere rand te zien en ik vind de vleugels lang niet melkwit, zeker niet als je mijn eerste foto ziet.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

han.endt

#36
Ik zit nog steeds een beetje met de maat. Als de vleugel melkwitte delen heeft dan is het waarschijnlijk toch een kleinuitgevallen mannetje B. marci. Dat kan. Zijn ze helder dan kom je uit op B. anglicus. Laten die vleugels nu net beschadigd zijn....... Ik meen op de tweede foto toch wat melkwitte rafels te zien.
Moeten we hier wel tot een zekere determinatie komen?

magnolia

CiteerMoeten we hier wel tot een zekere determinatie komen?

Wat mij betreft wel  -_-  
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

han.endt

Citeer
CiteerMoeten we hier wel tot een zekere determinatie komen?

Wat mij betreft wel  -_-
:ph34r: :gun:,  :lol:  

magnolia

#39
Han, het melkwitte wat je denkt te zien komt naar mijn mening van de weerkaatsing van de zon. Als je de eerste foto bekijkt is dat witte deel wat naar boven geklapt en je ziet er volop schittering op. De rest van de vleugel kijk je bijna doorheen en ziet duidelijk het groene van het blad. Als het melkwitte wat je ziet inderdaad de kleur van dat deel van de vleugel is moet het beest een tweekleurige vleugel hebben.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

magnolia

#40
CiteerQUOTE (magnolia @ May 8 2008, 00:03 AM)
QUOTE  
Moeten we hier wel tot een zekere determinatie komen?


Wat mij betreft wel  


:ph34r: :gun:,  :lol: [/QUOTE][/QUOTE]

Je schiet met hagel op een mug     :)  
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

han.endt

#41
Ja, ik zie bij jouw beestje inderdaad delen van de vleugel die niet melkwit zijn en die bij het mannetje van B. marci wel melkwit zijn.
Dan lijkt het mij toch B. anglicus. Past dan ook beter bij de geschatte grootte en wordt gesteund door het feit dat er vrouwtjes van die soort aanwezig waren.

Robert Heemskerk

Ik haak af, ben moe.

Volgens mij hebben B. anglicus en B. leucopterus ook melkwitte vleugels, net als B. Marci.

Dit lees ik ook zo in de tabel (maar wellicht verkeerd? moet ik het cryptisch zien)

Ook de vliegen die vooralsnog werden gedetermineerd (op diptera.info) tot B. anglicus en B. leucopterus door Crhis en Theo Zeegers hadden melkwitte vleugels, zonder donkere voorrand.

Ik zal ze eens vragen hoe het nu precies zit (met de determinaties die ze gedaan hadden)


han.endt

#43

Robert Heemskerk

#44
Ja, dat klopt.

Toen ik vorige week een aantal soortgelijke 'zwarte vliegen'  vond heb ik deze op diptera.info geplaatst onder:

http://diptera.info/forum/viewthread.php?f...thread_id=12691

Daarin wijst Chris op het vleugelstigma en de doorns van femur I.
Ik heb toen ook de waarneming van vorig jaar nog eens onder de loep genomen en dat bleek inderdaad ook een B. leucopterus (man) te zijn.

Rest mij nog, één geval na te checken..
Deze werd op diptera.info ook als B. anglicus gedetermineerd:

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=4231462
(deze heeft wel een meer contrastrijker vleugelstigma, in vergelijking met de andere B. leucopterussen)

Nog één opmerking;
De soort B. anglicus stond voorheen op waarneming.nl als zeldzaam geregistreerd maar is nu op algemeen gezet qua status. Zijn er nieuwe gegevens over de verspreiding of is dit een administratiefoutje?

En iedereen  nu op zoek naar het mannetje B. anglicus, het liefst  in omarming met het vrouwtje!

magnolia

CiteerEn iedereen nu op zoek naar het mannetje B. anglicus, het liefst in omarming met het vrouwtje!

Dus die van mij is het volgens jou niet Robert? Wat dan wel?

Theo Zeegers heeft op diptera.info gezegd:
CiteerZeegers
Member

Posts: 2514
Location: Soest, NL
Joined: 21.07.04 Posted on 03-05-2008 22:03 

Thanks and yes, thislooks like the male of anglicus


Theo
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

han.endt

#46
CiteerRest mij nog, één geval na te checken..
Deze werd op diptera.info ook als B. anglicus gedetermineerd:

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=4231462
(deze heeft wel een meer contrastrijker vleugelstigma, in vergelijking met de andere B. leucopterussen)
Hier zou ik ook een B. leucopterus van maken. Ik denk dat als beide soorten zo erg op elkaar zouden lijken dat de vraagstelling in de tabel anders was geweest. Ben erg benieuwd wat de reacties zijn op Diptera.info als je navraag doet over de precieze verschillen tussen beide mannetjes.

Ik heb niet aan de status van de bibio's gezeten. Wel is mijn indruk dat B. anglicus en meer nog B. hortulanus algemener zijn dan we dachten. Ik overleg wel even.

han.endt

#47
Robert,
Ik heb de reactie op diptera.info gelezen. Daaruit blijkt toch wel dat het mannetje van Marien alleen maar Bibio marci kan zijn. Mee eens?

De verschillen tussen B. leucopterus en B. anglicus zijn wat omslachtig neergezet, maar ze lijken erg sterk op elkaar. Ze kijken meer naar de sporen op de poten.

magnolia

Dame en heren,

Mijn hartelijke dank voor jullie belangstelling bij mijn tuindieren. Errug interessant en leerzaam.
Voorlopig zal ik hier niets meer melden, morgen ga ik zelf vliegen.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!