Bibio hortulanus?

Gestart door magnolia, april 25, 2008, 14:26:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

magnolia

Of Bibio anglicus?
Echt melkwitte vleugels kan ik niet ontdekken, hooguit wat rokerig.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

magnolia

Tweede foto
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

magnolia

En de derde
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

han.endt


magnolia

Hoort deze erbij?
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

magnolia

Op Diptera.info geïdentificeerd als Bibio anglicus.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Robert Heemskerk

#6
Ik heb mijn twijfels of de laatst getoonde foto(de foto boven dit item), of dit mannetje bibio, een B. Anglicus is??

Vandaag een aantal Bibio's verzameld waaronder ook een paar van deze.
Mij viel op dat deze een stuk groter waren dan de Bibio anglicus mannetjes die echt een slag kleiner waren.
Maar afgezien van de grootte is de vleugeladering anders (niet de bruine stigmavlek) en de 1ste tarsus niet zo langgerekt als bij B. Anglicus.

Wat het wel is weet ik nog niet, ik ga het op diptera.info vragen.

Hierbij een foto van naar mijn mening wel een mannetje B. Anglicus:

Ik vond er in een half uurtje zo'n zes stuks!?

magnolia

Dag Robert,

'Mijn mannetje' vloog in hetzelfde zwermpje als de vrouwtjes, vandaar dat ik de conclusie trok. Overigens heeft 'mijn mannetje' volgens mij kapotte vleugels.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Robert Heemskerk

#8
Meestal is dat wel reden om aan te nemen dat het dan dezelfde soort is.


Ik heb wat van deze soorten verzameld gisteren en ga het verder uitzoeken!
Op de plek waar ik ze vond, vlogen ook meerdere soorten door elkaar.

zie voor meer op diptera.info:



http://diptera.info/forum/viewthread.php?f...9720#post_59720

han.endt

Wat dacht je van Bibio leucopterus?

Robert Heemskerk

#10
CiteerWat dacht je van Bibio leucopterus?
Dat lijkt me zeer goed mogelijk.

En bij B. Anglicus is het stigma meer gegrensd, bij deze is ie wat vager.

Is het mannetje op de foto van Marien is geen B. Marci  ;) ?

han.endt

#11
CiteerIs het mannetje op de foto van Marien is geen B. Marci  ;) ?
Bibio anglicus.

Robert Heemskerk

#12
De voorrand van de vleugel is verdonkerd en het vleugelstigma is duidelijk (niet bruinig), de rest van de vleugel is zoals ik het zie melkwit.
vooral die donkere voorrand wijst toch naar B. Marci?


Waarom denk je aan een B. Anglicus Han?

han.endt

#13
Hij lijkt me te klein voor B. marci. Kijk maar eens naar het blaadje en de structuur daarop. Je ziet de cellen zitten.

han.endt

Ik had wel even een vraagteken achter anglicus moeten zetten.

Robert Heemskerk

#15
Het vleugelstigma en de voorrand zijn duidelijk verdonkerd, dat heeft B. anglicus en B. leucopterus niet lijkt mij.
Ik zeg dit ook maar met enige twijfel omdat ik deze soorten nauwlijks ken.

De soorten vliegen nu ook door elkaar heen heb ik het idee.
B. Marci is wel een stukje groter dan de bovengenoemde soorten maar ik vind dat moeilijk te beoordelen vanaf bovenstaande foto.

En nu ik ze toch voor me op het bureau heb liggen heb ik even het verschil in grootte gefotografeerd. Links B. marci en rechts B. leucopterus (met dank aan Han).
De rode lijnen zijn 1cm van elkaar af. Niet dat dit echt veel bijdraagd aan een discussie maar omdat ik het wel aardig vond  :rolleyes:

p.s. Chris op diptera.info dacht ook aan de soort B. leucopterus

magnolia

#16
Robert en Han, vooraf dank voor jullie 'bemoeienissen'. Interassant en ook leerzaam. Van Chris Raper uit Engeland kreeg ik de volgende e-mail nadat ik hem heb verwezen naar dit topic:
Hi Marien

You will have to help me with the Dutch ... I just speak English :o)

But I can see there are a lot of photos and someone at the end mentions B.leucopterus. But your orange female Bibio can't be leucopterus because the fore inner tibial spur is much shorter than the outer spine. In B.leucopterus they should be equal in length.

I just think we have to be a little careful here and look at each photo in isolation. Yours is (in my opinion) definitely Bibio anglicus
(female) and the black one *looks* like a male of B.anglicus but they are a bit more difficult to confirm from one photo - ideally I would like a lateral shot showing the hing leg and fore tibia properly.

Robert Heemskerk's black male is likely to be B.leucopterus because the spines look very similar in length.

I always catch a few males and a few females from every site - and each week through the whole spring and autumn seasons. The species look very similar and their flight periods tend to be quite short and over-lapping with each other. So one week you can be catching B.anglicus and the next week B.johannis or B.leucopterus etc ... and even many species together ;o)

Hope that helps :o)

Chris R.


Nu heb ik hetzelfde probleem als Chris maar dan voor het Engels en dan specifiek als het om de 'technische termen' gaat.
Han en Robert, kunnen jullie hier wat mee?

Ik heb nog even naar het blad gekeken waarop de mannelijke mug zat toen ik hem fotografeerde. Dan schat ik nu dat het dier niet groter was dan 8 mm.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Robert Heemskerk

#17
Dag Marien,

Blijkbaar haalt Chris enkele items door elkaar.
Ikzelf heb daar een vraag gesteld op het forum over zwarte vliegen die ikzelf had gevonden.
Maar hij verwijst dan naar jouw inzending, dat is nogal verwarrend.

Ik heb nooit getwijfeld over die  rode B. vrouwtjes.; Bibio anglicus

Wel over het mannetje , als laatste foto

javanerkelens

Ik heb deze topic geprobeerd om goed te lezen en te vergelijken en heb tevens de tabel ter hand genomen en dan kom ik tot de volgende conclusie:

Op de vraag over het mannetje van Marien:

Bibio marci: groter dan 10mm en voorrand verdonkerd (stigma duidelijk)
Bibio anglicus: kleiner dan 10mm en voorrand verdonkerd (stigma duidelijk)

De verdonkerde voorrand is duidelijk aanwezig, dus dat sluit dan de andere soort uit.(leucopterus )

Dus dan moet je af gaan op de grootte van de vlieg.
Dit is niet duidelijk aangegeven, alleen op grond van de achtergrond.
Aangezien dan toch wordt aangenomen dat het hier om een kleiner exemplaar gaat, dan komen we dus uit op:

Bibio anglicus

Zijn er dan nog meer verschillen te noemen tussen bibio en anglicus behalve de grootte en de verdonkerde voorrand van de vleugel ?????

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

han.endt

#19
Joke, goed samengevat. Ik blijf overigens het gevoel houden dat ie klein is, maar daar durf ik ook geen zekerheid over te geven. En ik heb B. anglicus nog nooit gezien.

magnolia

#20
Nu ik steeds meer leer dat je ook werkelijk overal op moet lettenvraag ik me af of mijn man niet meer achterlijfsegmenten (juiste benaming?) heeft dan bijvoorbeeld de leucopterus van Robert op zijn tweede (vergelijkings)foto. Ik tel er acht en dat is hetzelfde aantal als de anglicus op Robert zijn eerste foto.

En Han, ik zag dat je me even kort magnolia noemde, mijn naam is Marien :lol:
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

han.endt

#21
Marien zal het zijn!

Het aantal achterlijfssegmenten zijn bij beide soorten gelijk. Die van Robert is wat ingedroogd en daarbij is het achterlijf gedeeltelijk ineengekrompen.

Robert Heemskerk

#22
Tjemig wat verwarrend.

Ik gebruik zelf de tabel van Theo Zeegers en dan lees ik bij punt 14:
- Indien vleugel melkwit, dan de voorrand en vleugelstigma NIET opvallend verdonkerd > 15

15) Vleugelstigma licht en onduidelijk begrensd.  B. leucopterus
Vleugelstigma donker(bruin) en duidelijk begrensd. B. anglicus.

Aangezien deze vlieg heel duidelijke donkere voorrand is, is het volgens mij dus geen B. leucopterus of  B. anglicus.

Nu ben ik natuurlijk wel benieuwd welke tabel jullie gebruiken?
Misschien staat er een fout in ?

Als ik het goed begrijp uit de tabel heeft B. anglicus dus geen donkere voorrand!
Hoe staat dat in jullie tabel?

han.endt

#23
Zelfde tabel Robert. Bibio anglicus heeft wel een donkere voorrand, maar de vleugels zijn niet melkwit.

Robert Heemskerk

#24
Dat is echt opmerkelijk.

In mijn tabel staat het tegenovergestelde?!

14. Voorrand van de vleugel verdonkerd > B. marci

Indien vleugel melkwit, dan de voorrand en vleugelstigma NIET opvallend verdonkerd > 15

15. B. leucopterus en B. anglicus


:huh:

han.endt

Het is bijna een cryptische omschrijving:
'Middelgrote of kleine soorten. Indien vleugel melkwit, dan de voorrand en vleugelstigma niet opvallend verdonkerd.'

Het woordje 'indien' maakt dat de andere (er zijn immers maar twee soorten in het vervolg van de tabel) mogelijkheid wordt: vleugels niet melkwit en voorrand en vleugelstigma opvallend verdonkerd.

javanerkelens


Beste Robert
Volgens mij begrijp ik, wat je bedoeld...
Ik heb de tabel nog eens goed nagelezen en volgens mij, staat er dan:

B.marci=met donkere vleugelrand
Gaat het om kleinere soorten met melkwitte vleugels......dan ga je verder naar 15 en dan kan je kiezen uit:
leucopterus en anglicus
Maar daar staat niet bij vermeld dat de vleugelrand van één van de twee donker is.
Dus.......dan blijft alleen marci over.
Of ......er ontbreekt een vermelding van een donkere vleugelrand bij anglicus in de tabel (foutje misschien)

Is dit wat je bedoeld ????

Want dan moet er toch eens iemand goed naar kijken, naar de tabel...want inderdaad verwarrend.

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

David Tempelman

en...het zou wel leuk zijn als de verschillende kenmerken, vliegtijden en soortsbeschrijvingen bij de soortsinfo komen!  ik zal ns proberen hier wat aan te doen. eh, heeft iemand misschien een pdf van een bibioniden tabel? grt. David
met vriendelijke groet,
David

han.endt

CiteerB.marci=met donkere vleugelrand
Gaat het om kleinere soorten met melkwitte vleugels......dan ga je verder naar 15 en dan kan je kiezen uit:
leucopterus en anglicus
Maar daar staat niet bij vermeld dat de vleugelrand van één van de twee donker is.
Dus.......dan blijft alleen marci over.
Maar begrijp je dat dat er nou juist niet staat?

javanerkelens

CiteerMaar begrijp je dat dat er nou juist niet staat?
Uhhhhhh.....dus je bedoeld , dat er alleen doorgegaan wordt op de beschrijving van de stigma (duidelijk of niet begrensd enz.), maar dat de vleugelrand gewoon blijft staan ???
Maar dat zou dan volgens mij tevens betekenen dat bij leucopterus ook een donkerevleugelrand zou moeten zitten. :blink:  
Tijd voor een cursusje tabellezen in mijn geval nu..... :whistle:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)