Hoofdmenu

locatie bepaling obsmapp

Gestart door daanveenstra, november 27, 2019, 15:40:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

daanveenstra

Ik gebruik Obsmapp al vele jaren. Nu heb ik gisteren mijn telefoon gereset en obsmapp vindt nu geen locatiebepaling meer.
Zowel locatie als opslag staan 'aan' voor deze app.

Andere apps vinden de locatie wel.
Als ik de omgeving knop indruk om te kijken wat er in de buurt zit, crasht de app. Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt

Update: locatie is geregeld. App crasht nu enkel wanneer ik naar tellingen ga


Daan Veenstra

j.simons

Daan

Ik kan niet zien wat je gedaan hebt bij de reset of daarna.
Maar het beste advies is om "als nieuw" te installeren.

Dus eerst huidige app verwijderen en daarna uit playstore installeren.
daarbij geef je alle toestemmingen voor locaties en bestanden.
opnieuw inloggen met je 'waarnemingen'- account.

succes Joost


Alex Kwak

Citaat van: daanveenstra op november 27, 2019, 15:40:35 PM
Update: locatie is geregeld. App crasht nu enkel wanneer ik naar tellingen ga

Probeer daarvoor eens de stamgegevens bij te werken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

dirder

Hier even op inpikken. Ik was al eens op stap met iemand die obsmapp gebruikte en kon achteraf niet geloven dat die waarnemingen kilometers van de waarnemingsplek gesitueerd waren. Tegenwoordig komen er per toeval wat planten uit mijn eigen regio binnen en ze zijn allemaal verkeerd gesitueerd (maakt niet uit welke app). Niet enkele meters, maar honderden meters tot kilometers. Sommige waarnemers slagen er zelfs in om alle waarnemingen van een excursie op één plek in hun tuin te situeren. Volgens mij hebben verkeerd gesitueerde plantenwaarnemingen geen enkele waarde. Kan hier niet iets meer idiot-proof gemaakt worden?
Groeten, Dirk Derdeyn.

Alex Kwak

Citaat van: dirder op april 20, 2020, 19:20:03 PM
Kan hier niet iets meer idiot-proof gemaakt worden?

ObsMapp doet een nog een paar slimme dingen, maar de locatie wordt door het toestel gegeven.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Ik ga ook inhaken. Sinds enige tijd voer ik zelf ook waarnemingen op verkeerde locaties in. Dat gebeurde me vroeger nooit, omdat je tijdens het zoeken van de GPS naar een lokatie/verbinding met satellieten niet kon invoeren. Dat kan nu kennelijk wel.

Ik werk met een tablet die ik tussentijds op standby zet. Ik haal die tablet tevoorschijn, druk op obsmapp. Ik kan dan vaak direct invoeren omdat de nauwkeurigheid zogezegd exact genoeg is, maar die nauwkeurigheid is in eerste instantie voor de vorige locatie. Pas na enige tijd (seconden tot een minuut) geeft de GPS de nauwkeurigheid voor de nieuwe locatie.

Kennelijk was de oude Obsmapp slimmer en voorkwam dat je invoerde als de GPS zoekende is.

RutgerB

Het komt er eigenlijk op neer dat je zonder live-fix toch kunt invoeren. Dat lijkt mij een belangrijke tekortkoming.

hiskodevries

En hoe staat je maximale afwijking in meters? Bij geavanceerde instellingen?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Dat stond op 100 meter. Ik heb het nu op 25 meter gezet.

Maar volgens mij doet dat er niet toe; ik lette altijd op de nauwkeurigheid en kon achteraf gezien invoeren volgens de nauwkeurigheid op rond de 10 meter, terwijl er feitelijk geen nieuwe fix was. Ik blijk nu sinds oktober vorig jaar met regelmaat op een verkeerde locatie waarnemingen te hebben ingevoerd. Mijn nieuwe oplossing is op een nieuwe locatie (en als mijn tablet op standby heeft gestaan) eerst even op de kaart te checken of ik wel goed zit. Dat is natuurlijk redelijk omslachtig.

Het kan zijn dat mijn apparaat te sloom is geworden en pas na een tijdje gaat zoeken naar een satelliet, maar dit probleem had ik dus eerder niet. Ook zou je denken dat ik niet zou moeten kunnen invoeren als er feitelijk geen fix is.

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op april 27, 2020, 18:13:03 PM
Ook zou je denken dat ik niet zou moeten kunnen invoeren als er feitelijk geen fix is.

Hallo Rutger,

Ik neem aan dat je met de meest recente versie van ObsMapp werkt?!
Verder bepaalt niet ObsMapp de locatie, maar je toestel. En ObsMapp vraagt dan weer aan je toestel die locatie op.
Dus als je toestel meldt dat je je in Groningen bevindt dan neemt ObsMapp dat voor waar aan, en heeft geen andere mogelijkheid om dat te verifiëren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Ik ga eens checken of ik de laatste versie heb. Toch een vraag al; er is geen 'beveiliging' in Obsmapp die doorheeft dat ik geen live-verbinding met een GPS heb?

Richardus

Ola, sinds ongeveer een maand vindt obsmapp m'n locatie niet meer in landelijk gebied (stedelijk wel). Op zo'n moment vinden Google maps en osmap me wel feilloos. Mobiel instellingen staan op zo fijn mogelijk, ik heb obsmapp opnieuw geïnstalleerd, cache opgeschoond en die instellingen bijlangs gelopen, maar nog steeds kan m'n locatie niet gevonden worden waar dat voorheen geen probleem was. Rara, hoe kan dat? Is er een Android update geweest die botst met obsmapp misschien?

Thuis kruip ik achteraf niet gauw achter de pc om alsnog waarnemingen in te voeren en in het veld steeds handmatig locatie opzoeken is ook geen doen.

Als hulp mogelijk is, is dat zeer welkom. Dank alvast!

hiskodevries

Rutger, bij de geavanceerde instellingen kun je een maximale afwijking in meters opgeven. Die staat bij mij op 100 meter. Die kun je wel lager zetten. Dat helpt mogelijk.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

CiteerOp zo'n moment vinden Google maps en osmap me wel feilloos
Met feilloos bedoel je wel de exacte plek? Zie ook mijn vorige antwoord als dat niet zo is. Als Google maps ongeveer de plek aangeeft is je gps niet precies genoeg om in obsmapp te mogen invoeren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Bovenin het scherm zie je de onnauwkeurigheid van de gps. Die zal te hoog zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Richardus

Net op Herikhuizerveld ging het wel, nauwkeurigheid dan +- 3m. In instellingen staat het op 100m wat de max blijkt, ik zal dat eens lager zetten en kijken of het helpt. Ik heb dat nooit veranderd, altijd zo op default gestaan en werkte het jaren wel. Maar goed, behulpzame suggesties dus zal ze testen en terugkoppelen, dank!

Oh en ja, met "feilloos vinden" bedoel ik inderdaad dat op een moment dat obsmapp me niet vindt, Google maps of osmap me wel per gps juist en snel lokaliseren.

Ik blijf het vreemd vinden dat zonder sleutelen aan instellingen ofzo de lokalisering door obsmapp veranderd is, maar ach dingen gebeuren blijkbaar.

Ik laat tzt horen, dank heren.

Richardus

Heya, even een update. Ik was gister (eindelijk) weer ns in een gebied waar het eerder qua lokatiebepaling niet goed ging zoals vermeld. Heb 'max afwijking' nu ingesteld op 30m ipv 100m en dat ging gisteren prima. Snelle lokalisering als voorheen. Probleem lijkt dus opgelost, dank voor de hulp  :duim: