Veertjes van een koolmees? = Zanglijster

Gestart door Hannie Luijten, november 25, 2019, 21:42:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Eerste ingeving was koolmees of pimpelmees. Ik heb van beide vogels op twee verschillende sites diverse foto's van de veren bekeken maar bij geen van de twee zie ik dat zwarte topje aan het einde van de veertjes?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/182443389/.
1 Koolmees - Parus major vondst (dood), sporen
datum: 2019-11-20
locatie: Harfsen (GE)

foto's:




Groet, Hannie

Johan Bos

Groet,
Johan

Hannie Luijten

Jaaaa dat is zeker een optie. Die komt hier ook in de tuin. Ik heb de veren gecheckt en inderdaad heeft deze zulke veertjes. Nooit geweten dat daar ook geel in zit. Hardstikke bedankt!
Groet, Hannie

OlivierO

Ik zie alleen beige, geen geel. Met wat fantasie kan je daar wel geel van maken.  :blink:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Hannie Luijten

Nou lichtgeel dan. Met wat fantasie kan ik er wel beige van maken.  ;D
Waarschijnlijk was ik vanaf het begin teveel gefocust op de mezen. Er lag ook niks van de vleugels of de staart, waarschijnlijk heeft de rover zijn prooi meegenomen. Ik ga uit van buizerd want die zie ik de laatste weken regelmatig, maar het kan net zo goed een andere roofvogel zijn geweest.
Groet, Hannie

OJGoreng

Of een kat. Een buizerd is niet echt gebouwd op het vangen van vogeltjes.
Met vriendelijke groet, Zainal

Hannie Luijten

Een buizerd vangt geen vogels? Oh dat wist ik niet. Leeft die van enkel muizen e.d.? Havik, valk zou ook nog kunnen, de komen hier ook voor. Kat zie ik ook wel eens helaas. Het blijft gissen natuurlijk maar ik hoop gewoon dat het een roofvogel was.
Groet, Hannie

OJGoreng

Buizerds zijn opportunistisch, dus een als ze met weinig moeite iets kunnen vangen zullen ze het altijd doen. Maar energie steken in een zanglijster vangen is niet verstandig; kleine kans van slagen en te weinig vlees aan de botten om de poging de moeite waard te maken. In een tuin liggen sperwer en kat het meest voor de hand, denk ik.
Met vriendelijke groet, Zainal

keesschreven

Omdat het dons er met nogal grote plukken bij ligt, lijkt het mij geen sperwer (die pakt kleine plukjes per keer), eerder een kat (?) of grotere roofvogel.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Hannie Luijten

We zullen er nooit meer achter komen. Wat op de foto staat is het totale beeld van wat er lag. Dus geen andere veren, geen resten van het kadaver. Ook niet elders in de tuin, ik heb hem afgezocht en mijn hond (een neusjager) heeft ook niks gevonden. Zoals op de foto ook nog goed te zien is, is het gras en mos ter plaatse mooi groen, dus ook geen sporen van bloed.
Groet, Hannie