Hoofdmenu

Dassen

Gestart door huysse, januari 27, 2006, 10:39:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Weet iemand waar de hier in Nederland uitgezette dassen vandaan komen?

Marijke

Freek Verkerk

#1
Volgens mij zijn ze misschien zo nu en dan verplaatst, maar niet uitgezet. Het is een inheems dier, dat ook in al onze omringende landen voorkomt. Ik heb de indruk dat deze nooit zijn uitgestorven. Mogelijk dat ze tijdelijk niet in alle provincies aanwezig waren (zijn), maar dat ze na verloop van tijd hier gewoon weer uit zichzelf terug gekomen zijn.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

huysse

Voor zover ik weet zijn er hier (Achterhoek) een aantal uitgezet (verplaatst?).In eerste instantie in een hele grote ren en daarna losgelaten.
Ik was benieuwd of dat om Nederlandse dassen ging.
Weet ook niet hoe het afgelopen is!

Marijke

Freek Verkerk

OK,
lokaal is er dan inderdaad sprake van een uitzetting of (her) introductie. Mogelijk zijn die binnengekomen via de dierenambulance of zo, dus dat de oorzaak was dat ze ergens "over" waren en "rustig" aan hun nieuwe omgeving moesten wennen. Volgens mij zijn het wel beschermde dieren en mag een individu niet zomaar dassen verplaatsen. Er zal wel een vergunning voor nodig zijn (geweest).
Mogelijk is dat soort informatie (verstrekte vergunningen voor ontheffing van de wet op de dierenbescherming (of zoiets)) wel openbaar.

Maar mogelijk weet inderdaad iemand dat ook zo wel?

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Ik woon in een gebied met erg veel dassen. Momenteel wordt daar een nieuwe snelweg aangelegd. Sommige dassen moeten daarom verhuizen. Er worden zelfs nieuwe burchten voor gemaakt. Hiervan vraag ik me het nut overigens af, ze zijn prima in staat dat zelf te doen.

Het komt helaas vrij vaak voor dat zogende vrouwtjesdassen verkeersslachtoffer worden. Als dit tijdig ontdekt wordt zal das en boom proberen de jonge dasjes te vinden en deze handmatig opvoeden. Later worden deze dan weer ergens uitgezet. Voor deze aktiviteiten zijn ontheffingen nodig van de minister van landbouw. Das en boom beschikt hierover.

Groetjes,

Wim
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

huysse

Toevallig net vorige week gehoord dat een van de drie(?) dassenburchten hier nog steeds bewoond is.
In het begin werden ze in een grote ren geplaatst en bijgevoerd (hondenvoer,uit blik en geweekte brokjes), later werd de ren opengemaakt en moesten ze geleidelijk aan zich zelf redden.
Van de andere burchten denkt men dat de dassen naar Duitsland getrokken zijn.

Groet,
Marijke