Hagedis oid Costa Rica

Gestart door vs.vanbergen, november 25, 2019, 10:49:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

vs.vanbergen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/96443761
Hagedis onbekend - Lacertidae indet. gezien op 2014-12-04 Costa Rica - Talamanca
Foto's:


bij voorbaat dank Valentijn Serge van Bergen

David Broek

Lijkt mij toch Anolis humilis, alhoewel A. cristellatus daar ook voorkomt maar die heeft een kam in de nek, die ik hier niet denk te zien.

vs.vanbergen

Ziet er goed uit. Bedankt David!

OJGoreng

Ik heb zo mijn twijfels. De kop klopt niet voor humilis, die heeft echt zo'n korte, brede continentale Norops-kop. Ik neig naar A. sagrei, een geïntroduceerde soort (net als A. cristatellus) die daar nu al zo'n jaar of tien aan een opmars bezig is, met Limón (dichtbij de waarnemingsplek) als "ground zero". Zowel A. sagrei als A. cristatellus kan een nekkam opzetten, maar alleen bij opwinding. A. cristatellus heeft een hoge, rigide staartkam (bijna een zeiltje), en die zie ik hier niet.
Ik vind het echter lastig te zien of dit een vrouwtje of een jong mannetje is; vrouwen hebben die kam sowieso niet, en bij mannetjes duurt het even voor dat ding er zit. Vanwege die ingevallen flanken neig ik naar een vrouwtje dat net gelegd heeft. Vrouwtjes van die twee soorten lijken erg op elkaar, maar de flanktekening die je op de foto ziet, met die onderbroken verticale strepen, is wel heel algemeen bij A. sagrei, en bij A. cristatellus heb ik dat nog nooit gezien..
Met vriendelijke groet, Zainal