Hoofdmenu

Ransuil

Gestart door jeroenroelofsen, november 24, 2019, 22:48:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenroelofsen

Ik meen me te herinneren dat in het verleden roestbomen van ransuil automatisch vervasgd werden. Is dat niet meer zo?

Zie er meerdere gewoon tussen de waarnemingen staan.... met alle mogelijke kansen op verstoring die vaker bij dat soort plekken op treed.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

rudi

#1
Ik heb vandaag ook rustende Ransuilen gemeld en die staan onder (automatische) embargo. Ik heb ze wel gemeld als rustend.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Coen van Tuijl

Ik heb een ransuil ter plaatse (snachts) gemeld en die is automatisch vervaagd. (Ik heb hem zeker niet vervaagd, maar is dat wel, en ik kan hem ook niet openbaar zetten).

Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl

jeroenroelofsen

Dat is dus niet altijd zo, bijvoorbeeld;
https://waarneming.nl/observation/183131928/
https://waarneming.nl/observation/182953870/
https://waarneming.nl/observation/182818280/

Terwijl het bij (zeker plekken waar er meerdere tegelijk ingevoerd worden) de ter plaatse geziene ransuilen nagenoeg allemaal roestbomen betreft.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Guus Peterse

Maar dat ziet het systeem niet. Dat ziet alleen maar dat ze ter plaatse zijn.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

jeroenroelofsen

Citaat van: Guus Peterse op december 18, 2019, 11:32:32 AM
Maar dat ziet het systeem niet. Dat ziet alleen maar dat ze ter plaatse zijn.
Ok, het systeem zou dus alles met rustend of slaap plek automatisch moeten vervagen?

Dat gebeurt dus ook niet altijd;
https://waarneming.nl/observation/182548676/
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Guus Peterse

Citaat van: jeroenroelofsen op december 18, 2019, 12:56:55 PM
Ok, het systeem zou dus alles met rustend of slaap plek automatisch moeten vervagen?
Dat zeg, of in elk geval bedoel ik niet. Ik wil alleen maar zeggen dat als het systeem specifiek slaapplaatsen moet verbergen, waarnemingen met activiteit 'ter plaatse' dus zichtbaar blijven. Verder ligt het er maar aan hoe dingen zijn ingesteld, en dat weet ik niet.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

jeroenroelofsen

Citaat van: Guus Peterse op december 18, 2019, 14:12:52 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op december 18, 2019, 12:56:55 PM
Ok, het systeem zou dus alles met rustend of slaap plek automatisch moeten vervagen?
Dat zeg, of in elk geval bedoel ik niet. Ik wil alleen maar zeggen dat als het systeem specifiek slaapplaatsen moet verbergen, waarnemingen met activiteit 'ter plaatse' dus zichtbaar blijven. Verder ligt het er maar aan hoe dingen zijn ingesteld, en dat weet ik niet.
Toch bedankt voor je antwoorden Guus.

Denk toch dat het iets is waar het technische team zich even over zou moeten buigen. Zeker bij de gevallen waar geld rustend/slaap plek met meer dan 1 individu zou het denk ik wenselijk zijn dat deze automatisch worden vervaagd/onder embargo komen
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

hiskodevries

#8
Bijna alle vormen van gedrag van een ransuil worden nu standaard verborgen omdat het de waarnemers maar niet lukt om het correcte gedrag bij een slaapplaats te coderen. We willen zo veel mogelijk hordes fotografen weg houden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

pdeknijff

Goede zet Hisko, het is mijn ervaring dat sommige slaapplaatsen uiteindelijk ook als broedplek wordt gebruikt, en die worden in mijn omgeving erg schaars. Ik voer ze afgelopen 2 jaar gewoon niet in, juist hierom.
Bedankt.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

smaab

Beste Peter,

Je kunt ze toch zelf gewoon invoeren +embargo+ vervaagd. Daarmee komen er toch niet minder broedplaatsen..
In principe kan niemand ze dan zien.
grt
RS
RSmabers

jeroenroelofsen

Citaat van: hiskodevries op december 18, 2019, 17:28:19 PM
Bijna alle vormen van gedrag van een ransuil worden nu standaard verborgen omdat het de waarnemers maar niet lukt om het correcte gedrag bij een slaapplaats te coderen. We willen zo veel mogelijk hordes fotografen weg houden.

Goede zet Hisko  :duim:

Maar is dat dan vanaf nu? Of wordt daar met terugwerkende kracht ook nog naar gekeken (bijv. vanaf 1 jan 2019). Een eerder aangehaalde waarneming staat namelijk nog steeds openbaar zichtbaar inclusief locatie, ondanks dat er netjes is aangegeven dat het een slaapplaats betreft.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

hiskodevries

Citaat van: jeroenroelofsen op december 20, 2019, 13:45:03 PM
Citaat van: hiskodevries op december 18, 2019, 17:28:19 PM
Bijna alle vormen van gedrag van een ransuil worden nu standaard verborgen omdat het de waarnemers maar niet lukt om het correcte gedrag bij een slaapplaats te coderen. We willen zo veel mogelijk hordes fotografen weg houden.

Goede zet Hisko  :duim:

Maar is dat dan vanaf nu? Of wordt daar met terugwerkende kracht ook nog naar gekeken (bijv. vanaf 1 jan 2019). Een eerder aangehaalde waarneming staat namelijk nog steeds openbaar zichtbaar inclusief locatie, ondanks dat er netjes is aangegeven dat het een slaapplaats betreft.
daarvan is het embargo al verlopen, 1 maand.
dan zie je ze al niet meer in de recente waarnemingen, behalve hier op het forum als mensen op de trommel slaan.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0