epiloob vs tanyloob

Gestart door colossus, november 21, 2019, 22:16:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

colossus

Ik probeer de epilobe en tanylobe koppen van regenwormen te snappen. Als bijlagen een foto van de kop van een worm die ik later wil melden.
Op de tweede versie heb ik wat aanduidingen gezet. Bij A zie ik een breedtelijn. Oppervlakkig gezien lijken de lengtegroeven vanaf het prostomium daar te stoppen.
Ik zou dat dan interpreteren als een epilobe kop. Immers, de grens van het tweede segment wordt niet gehaald.

Toch denk ik bij B moeilijk zichtbare groeven te zien die naar achteren toe verder doorlopen tot het begin van het tweede segment.
Het "gebied" tussen A en de twee B-punten lijkt ook wat verdiept te liggen ten opzichte van het oppervlak aan weerszijden van de B-punten.

Omdat de worm waar ik mee bezig ben af en toe de staart afplatte denk ik aan Lumbricus. De kop zou dan tanyloob zijn.
Maar hoe zit het dan met die breedtegroef? Die zie ik bij de Lumbricus van Gerard helemaal niet terug:
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=461008.0, derde en vierde foto.

Graag wat uitleg!
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Ton van Haaren

Die breedte groef is niet relevant. Het gaat erom of die lengtegroeven doorlopen tot het einde, in dit geval het tweede segment. Bij een epilobe kop zijn de lengtegroeven zeer kort en stoppen halverwege het betreffende eerste segment. Je hebt zelf een Lumbricus soort gefotografeerd, zo'n beetje het enige genus met een tanylobe kop. Bij de foto van gerard zie je inderdaad geen breedtegroef maar de lengtegroeven lopen wel helemaal door.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

colossus

#2
Hartelijk dank Ton! Op internet vond ik best wat informatie over de verschillen tussen beide vormen, maar ik bleef zitten met die breedtegroef.
Ik ben blij met  je antwoord dat voor mij een einde aan die vraag maakt!
Hieronder andere foto's van mijn worm. De op-een-na-laatste laat het lijken dat hij/zij het prostomium als een telescoop kan intrekken. Klopt dat?
Het clitellum zit volgens mij in 32 en ik kom op Lumbricus terrestris, al is het dan wel een kleintje! Klopt die soort (Ton of iemand anders)?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/182551534/.
1 Grote Blauwkopworm - Lumbricus terrestris adult, handvangst en losgelaten
datum: 2019-11-17
locatie: Zwolle - Zuid (OV)

foto's:








Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Anne Krediet

Lumbricus terrestris klopt. Het tanylobe is soms wel beter zichtbaar, ligt een beetje aan de lichtinval denk ik.

colossus

Dank je Anne. Nu ik wat meer exemplaren uit beide groepen heb bekeken snap ik het verschil tussen tanyloob en epiloob wat beter. Bij bepaald licht heb ik in het veld de groeven inderdaad zien wegvallen!

De soort in mijn melding staat op "niet-te-beoordelen". Is dat per ongeluk of geeft de geringe grootte van mijn beest voor L. terrestris toch wat twijfel?
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Anne Krediet

Ik moest hem erg uitgebreid bekijken voordat ik tot de conclusie kwam dat de lichte ringen helemaal links op de 3e foto een beginnend clitellum zijn, dat had ik in het begin gemist. Dat past precies bij L. terrestris wat ik al vermoedde. Ik heb hem nu goedgekeurd.

colossus

Anne, het is inderdaad niet zo duidelijk dat het clitellum daar begint en ik heb daarom op die foto een aanduiding toegevoegd.
Je validatie is nu wel weggevallen. Wil jij mijn melding opnieuw valideren? Sorry voor het extra werk.
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper