Ga ik dit ooit leren? Kleine of Toendrarietganzen in vlucht.

Gestart door OJGoreng, november 21, 2019, 01:13:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

OJGoreng

Hoi,
Dit blijven twee soorten waar ik stelselmatig de mist mee in ga, waarschijnlijk vooral omdat ik ze allebei te weinig zie om de geluidsverschillen te internaliseren. Omdat ik als ze overvliegen de kleur van de naakte delen noit goed kan beoordelen en de staart doorgaans zeer beroerd zichtbaar is moet ik het dan voornamelijk met de kleur van de bovenvleugel doen, en het lijkt er toch serk op dat ik die niet goed kan beoordelen.

Vandaag vloog dit groepje over, en ik kom er weer eens niet uit. Sommige exemplaren lijken kortnekkig, andere weer niet. Snavels lijke aan de kleine kant en hoofdzakelijk donker. Poten leken in het veld roze, maar eigenlijk vlogen ze te hoog om daar echt wat zinvols over te zeggen. Bij de twee grauwe ganzen die in de formatie mee vlogen leek één snavel roze, en de ander oranje. De staarten kan ik weer eens niet goed beoordelen. Vleugels lijken bij sommige exemplaren in het grauwe-ganzenspectrum te zitten, wat enigszins pleit voor Kleine, maar bij andere exemplaren lijken ze wezenlijk donkerder, wat pleit voor toendra. Dat het om beide soorten gaat is natuurlijk ook nog eens mogelijk, met name bij de laatste foto heb ik het idee dat ik daarnaar kijk. Hopeloos, dus. Heeft iemand jier een onderbouwd idee over en suggesties om dit voortaan handiger aan te pakken? Bij voorbaat dank.

https://waarneming.nl/waarneming/view/182418292







Met vriendelijke groet, Zainal