Roodborst ?

Gestart door E VnMrbk, november 20, 2019, 21:55:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

E VnMrbk

k zou graag zeker willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observations.be/waarneming/view/182295011
onzeker Roodborst - Erithacus rubecula gezien op 2019-11-16 Raversijde - Provinciedomein - Westelijk deel wandelpark
Foto's:




bij voorbaat dank

Erik

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

E VnMrbk

Toch nog even polsen...Ik vond de kleur van die bovenste stuitveren nogal opvallend, terwijl ik meer oranje op de borst had verwacht in plaats van een blauwige waas? Misschien opnieuw wishful thinking en dat ik voor determinatie me helaas slechts kan baseren op genomen foto's en zijn kleuren: met het oog waarnemen gaat voor mij te snel. Dit vogeltje was ondanks de afstand wel zeer schichtig en verdween in de rietkraag vooraleer ik meer foto's kon nemen.

Groeten,

Erik

Mosmanneke

Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Mosmanneke

Nee, maar het scheelt niet veel  ;D
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

Rob Koelman

Dit is toch weer een voorbeeld waarbij de focus op het maken van foto's leidt tot een onduidelijke waarneming.

Een roodborst is qua herkenning nou niet bepaald een van de meest lastige soorten. Als de waarnemer in dit geval eerst beter geobserveerd had, dan zou de determinatie waarschijnlijk al direct rond zijn geweest. Door te focussen op 'het maken van plaatjes' mist deze vervolgens echter van alles qua determinatiekenmerken.

De keuze tussen observeren of fotograferen is overigens niet altijd makkelijk te maken. Als je meent iets bijzonders te hebben gezien en eerst goed gaat kijken kan het zijn dat je daarna geen kans meer krijgt om de waarneming dmv een foto te documenteren. Andersom kan de focus op het maken van foto's er toe leiden dat je uiteindelijk géén één belangrijk kenmerk goed gezien hebt...
Met vriendelijke groet, Rob

E VnMrbk

Qua waarneming ben ik best tevreden: het dilemma verrekijker (die ook over de schouder hangt) of tele had misschien in dit geval voor mij in het voordeel van de verrekijker kunnen uitdraaien met een éénduidige determinatie als resultaat. Het moet echter vaak snel gaan (met 4 op stap), zodat mijn tactiek me nu toch (en dan zeker) eerder naar de telelens doet grijpen. Ondanks mijn onduidelijke determinatie (die jullie de wereld uit hielpen, waarvoor steeds dank!) kreeg ik daarenboven nu (blijvend) zicht op detail van dit schichtig schepseltje: de Roodborst dus.

Met vriendelijke groeten, en dank !

Erik