onbekende vogel

Gestart door GijsB, april 24, 2008, 21:56:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

GijsB

Ik heb net wat foto's gekregen van de vriend van mijn zus uit Zambia. Hij was net op safari geweest (hij heeft ook leeuwen, zebra's, luipaard, nijlpaard, impala's gezien :) ) maar tussen de foto's zat ook deze foto link waarvan hij niet weet wat het was.

kunnen jullie hier meer over zeggen
Gijs

redmar_woudstra

#1
Leuk zeg!

Ik kan er niet enorm veel van zeggen, maar ik ga op basis van de donkerder gekleurde handpennen voor Zwartkopreiger in plaats van Blauwe Reiger (jaja, die komt daar ook voor!). Als je nog meer hebt, laat maar zien!  ^_^  
groet,
Redmar

Jos Welbedacht

Heb je daar niet ook de Secretaris vogel?


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

redmar_woudstra

CiteerHeb je daar niet ook de Secretaris vogel?
Jawel, maar die is t niet. Die heeft bijv. zwarte, smalle eindband van de staart, echt zwarte handpennen en verder zilvergrijs (dus veel groter contrast). Biotoop lijkt me ook niet echt pro secretarisvogel: die houdt van savanne.
groet,
Redmar

Rick van der Weijde

Mijn eerste indruk is Maraboe. Maar de optie Zwartkopreiger zou ik zeker niet afschrijven. Secretarisvogel is het volgens mij inderdaad niet.

Groet,
Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Lasse de Vries

Ik denk Maraboe of (?) Schoenbekooievaar.

Lasse de Vries, 12 jaar ^_^  

redmar_woudstra

Absoluut geen Marabou en ook geen Schoenbekooievaar (in Zambia enorm zeldzaam, alleen Bangweulu swamps, bovendien egaal grijs) m.i.

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=117070

Maraboe is veel zwarter.
groet,
Redmar

Rick van der Weijde

Ha Redmar,
Toch nog maar even wat fotootjes van eigen hand er bij gepakt. Ben bang dat ik je toch moet gelijk geven (al zou ik niet direct afgaan op die foto van Birdpix... de fotograaf had daar niet al te best licht, waardoor de vogel nog donkerder lijkt dan hij eigenlijk is). Ben met je eens dat ik het niet zo snel in een Schoenbekooievaar zou zoeken.

Afrikaanse Maraboe op de rug gezien
Zwartkopreiger deels van boven...

Meer foto's van Maraboes: http://www.pbase.com/corotauria/afrikaansemaraboe
Meer foto's van Zwartkopreigers: http://www.pbase.com/corotauria/zwartkopreiger

Met groet,
Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

redmar_woudstra

Wat een mazzel dat je zelf zoveel foto's hebt ;)

Ik twijfel nu ook aan zwartkopreiger, die heeft iig op jouw foto veel donkerdere handpennen... Blauwe Reiger adult klopt in ieder geval ook niet, met eventuele juveniele kleden weet ik t niet.
Daarnaast blijf ik ook een marabou te donker (zwart) vinden.
groet,
Redmar

Rick van der Weijde

Foto's van mij laten in het geval van Zwartkopreiger ook alleen volwassen kleed zien. Volgens mij is juveniel daarin veel valer, waardoor het contrast tussen arm/slagpennen en dekveren veel minder wordt. Foto's laten m.i. wel zien dat Maraboe het in ieder geval niet is (en m.n. daarom liet ik ze even zien).  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

GijsB

erg leuk dat jullie zo mee denken :)

Van deze vogel heb ik nu geen foto's meer (hij zit daar in een dorpje met een erg slome internet verbinding dus hij kan telkens maar een paar foto's uploaden).
hij komt over ongeveer anderhalve maand weer terug, dan komen er denk ik nog wel meer foto's :).


Gijs

marijn

Een lastige foto zo, maar toch is er één kenmerk te zien waardoor Blauwe alvast keihard afvalt: de donkere staart. Dat is een kenmerk van Zwartkop, maar Purper heeft dat ook (misschien iets minder). Het contrast tussen de armpennen en de dekveren lijkt me echter iets te groot voor laatstgenoemde, dus dan denk ik dat het toch een Zwartkopreiger wordt.
Marijn Prins

egilio

Ik denk zelf een zwartkopreiger.

Waar woont hij ergens? Mfuwe bij South Luangwa? Daar woon ik ook nl...kan ik mss ff meer foto's bij hem bekijken  :lol:  
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

GijsB

hij woont er niet maar is er op stage, hij zit in chipata.

maar ik zal hem zeggen dat hij waarschijnlijk een zwartkopreiger heeft gezien
Gijs

GijsB

binnenkort krijg ik een cd met foto's waaronder ook veel vogels, dus ben benieuwt
Gijs

redmar_woudstra

Ha Gijs,

Kom maar op met de foto's dan! Brengt me helemaal weer in Afrika-stemming!
groet,
Redmar

GijsB

heb ze denk ik dit weekend, er zit in ieder geval een kleine vogel bij met zwart en oranje, meer weet ik nog niet
Gijs

frankw

Citeervogel bij met zwart en oranje, meer weet ik nog niet
deze misschien:  ;)
http://www.youtube.com/results?search_quer...rd&search_type=
of was dat nou een Amerikaans beest :angel:  

Kasper S

Ja, in het regenwoud.
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

frankw

CiteerJa, in het regenwoud.
die hebben ze in Afrika ook ;)  

Kasper S

Maar niet in Zambia.
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

redmar_woudstra

Ik denk dat het een Superb Starling is ;) Maar dat zien we op de foto's hopelijk wel!
groet,
Redmar

GijsB

nee
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grenadierwever
deze maar dan de kleuren andersom, volgens mijn zus.
ben erg benieuwt naar de foto's
Gijs