Polyommatus nepalensis? Daughlaghiri gebied Nepal

Gestart door Bep van Pelt-Verkuil, november 19, 2019, 19:06:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bep van Pelt-Verkuil

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/182388016
Polyommatus spec. gezien op 2019-10-16 Nepal - Karnali
Foto's:


Toelichting:
volgens mij is dit Polyommatus nepalensis maar die staat niet in de lijst. wel in het boekje van Colin Smith. Ik vind het dier heel erg behaard.

zie ook: https://species.wikimedia.org/wiki/Polyommatus_nepalensis

bij voorbaat dank Bep van Pelt-Verkuil

Martin Scheper

Hoi Bep,

Aangezien ik zelf ook in de Himalaya ben geweest heb ik ook boeken van Colin Smith in de kast staan namelijk Smith, C., 1994 (revised edition): Butterflies of Nepal (Central Himalaya) en Smith, C., 2011: A Photographic Pocket Guide to Butterflies of Nepal (In Natural Environment).
In Smith (1994, p.136) wordt bij Polyommatus nepalensis opgemerkt dat "either this or a very similar species occurs in North West Nepal". Echter, welke "very similar species" dat dan is wordt er niet bij verteld. P. stoliczkanus zal dat niet zijn gezien de onderzijde die er niet op lijkt, en dan blijft er weinig anders over dan P. pseuderos. In een ver verleden werd P. nepalensis gezien als ondersoort van P. pseuderos (Moore, 1879), maar in 1961 werd P. nepalensis (Forster, 1961) tot soort verheven. In Smith (2011, p. 65) wordt bij P. nepalensis opgemerkt dat "the upper-hind-wing apical black spot" onderscheidend is. En laat nou op jouw foto Bep net een stukje van de bovenzijde van de linkerachtervleugel te zien zijn, met die zwarte vlek. Dan lijkt mij P. nepalensis juist. In een ander topic van je heb je een bericht van Chris hoe je een ontbrekende soort in de lijst kunt aanvragen! ( https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=460881.0  )
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Bep van Pelt-Verkuil

#2
Mijn edition is ook uit 2011!
Het verspreidingskaartje wijst ook duidleijk ook P. nepalensis.

Leuk dat je ook in Nepal bent geweest!
Ik heb geprobeerd die ontbrekende soort aan te vullen volgens de aanwijzing, maar volgens mij is het nog niet gelukt.
Ik heb nog een interessant blauwtje (zojuist gepost).

Groet Bep

Martin Scheper

Hoi Bep,

Vanwege dat nieuwe topic van je keek ik nog een keer in Smith (2011) en tot m'n schrik zag ik dat ik een vergissing heb gemaakt. Gelukkig heeft deze vergissing geen gevolg voor de naamgeving van jouw foto.
Al bladerend door Smith (2011) dacht ik dat de foto's steeds boven de tekst van de soort zouden staan. Maar hier en daar staan de foto's onder de tekst en dat is verwarrend, en laat dat nu o.a. bij Polyommatus stoliczkanus zo zijn. Dan blijkt dat deze soort mbt. de onderzijde wel lijkt op P. nepalensis, maar we kunnen ook zien dat P. stoliczkanus op de bovenzijde van de achtervleugel geen zwarte stip heeft bij de hoek/ronding in de vleugel.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Martin Scheper

Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!