Welk schriftmos is dit?

Gestart door H Timans, oktober 28, 2019, 11:45:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

H Timans

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/181610587/.
3 Rivierschriftmos - Alyxoria culmigena
datum: 2019-10-25
locatie: Laren (NH) - Zuiderheide (NH)

foto's:





1 stuk = 2,5 um. Sporen met vier dwarsliggers. Enerlaatste cel van één kant vaak verdikt. Ca 5 um breed, ca 15um lang. Stomp afgerond. Lirellen erg gesloten.

Bij voorbaat dank!
Mvg Harold Timans

Pluijm

Tja, moeilijk, het ziet er erg jong uit. De dikte van de sporen kan met 5 µm gelden voor zowel A. culmigena als A. ochrocheila (misschien toch net te breed voor deze).
Je wilt het liefst ook nog andere kenmerken controleren. Kun je pycnidiën vinden tussen de lirellen, en wat voor pycnosporen zitten daarin? De pycnosporen van A. ochrocheila zijn bijzonder fors. Alyxoria culmigena heeft zelden pycnidiën, wel dan met heel korte pycnosporen.
Soms is bij sterke vergroting bij A. ochrocheila oranje rijp te zien, die fraai paars kleurt met KOH, A. culmigena heeft dat niet.
Alyxoria culmigena heeft vaak een dunvliezig, wit hyphenhuidje op de lippen, ik kan dat bij deze foto's niet goed zien, ook een perispore ('geleihuidje') om de sporen is niet duidelijk.
Je kunt het evt. opsturen.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

H Timans

Mijn eerste gedachte was Rivierschriftmos.  Het heeft geen pycnidiën en het habitus komt wel overeen met wat ik eerder gevonden heb. Ik begrijp echter ook niet waarom dat 'geleihuidje' niet aanwezig is. Allicht zijn het nog niet volledig gevormde sporen?
De lirellen waren trouwens niet berijpt.
Ik heb nog wat materiaal over dus als je er nog steeds niet uit komt dan kan ik het wel opsturen.
Mvg Harold Timans

Pluijm

Ik zie dat geleihuidje ook niet altijd bij A. culmigena. Deze foto met ijl geplaatste lirellen durf ik niet met zekerheid te benoemen, opsturen mag!
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

H Timans

Ik zal even kijken of er nog genoeg bruikbare lirellen op het stukje meegenomen materiaal aanwezig is. Anders verzamel ik wat meer en stuur ik het dán op.
Mvg Harold Timans

Pluijm

Hoi Harold,
Materiaal bekeken, lijkt allemaal erg jong, met kleine, ijl staande lirellen. Het lijkt me toch Alyxoria ochrocheila.
De sporenbreedte meet ik steeds ca. 4 µm, kloppend voor O. ochrocheila, op de grens van de bandbreedte van 4-8 µm voor A. culmigena. Ook zie ik steeds geen perispore.
Een oranje rijp heb ik helaas niet gezien, ook kreeg ik geen (korststondige) purperen reaktie in de coupes van apotheciën bij toevloeien van KOH onder het dekglaasje. Die laatste reaktie kan heel spectaculair zijn, maar soms lukt het niet als de concentraties te laag zijn.
Er zaten toch schaars pycnidiën tussen, met onmiskenbare, forse conidiën van ca. 18 x 1,5 µm, staafvormig en iets gekromd.

Hopelijk kun je er nog eens rijper materiaal verzamelen.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

H Timans

Dank voor het bekijken Arno! Leuk dat je toch pycnidiën kon vinden, lukte mij niet. Ik heb de soortnaam aangepast en in de toekomst zal ik zeker nog eens kijken voor beter materiaal.
Mvg Harold Timans