Imago invullen heel belangrijk

Gestart door RutgerB, november 16, 2019, 11:31:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Ik krijg de laatste tijd mails van waarnemingen.be vanwege goedbedoelde wijzigingen aan mijn waarnemingen met foto van dagvlinders;

CiteerBeste ...
De foto toont een volwassen exemplaar(Imago).
De waarneming is inmiddels aangepast.
Waarnemingen met deze details zijn waardevoller voor analyses.
Kan je daar bij toekomstige waarnemingen rekening mee houden?
Het veld Levensstadium is alleen bereikbaar als u 'details' heeft aangevinkt in het invoerscherm.
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
...
Waarnemingbeheerder Dagvlinders

Ik heb hierop gereageerd, maar krijg geen respons.

Ik vind dat het voor alle organismes geldt dat alle details nuttig kunnen zijn, maar ik zelf mag beslissen of ik de moeite neem die in te vullen.
Ik denk dat het nut van het invullen van het stadium voor analyses niet opweegt tegen de moeite dit allemaal te wijzigen en mensen mails te sturen.
Ik vind dat ik niet belerend hoef te worden toegesproken. Waar ik rekening mee wil houden, mag ik zelf beslissen.
Ik vind dat men niet aan mijn waarnemingen moet wijzigen, zonder mij zelf die kans te geven. Als men dat wel doet, reageer dan ook op een andere mening / bezwaren.
Ik denk dat fotoherkenning makkelijk kan uitmaken of het een imago of rups betreft en dat het systeem het kan wijzigen zonder mij een mail te sturen.
Ik denk dat de nadruk te veel ligt op waarnemingen met foto's. Juist bij waarnemingen zonder (in bepaalde tijd van het jaar bij sommige kritische soorten) is het interessanter of het een imago of rups is.
Ik weet dat er heel veel organismes zijn goedgekeurd waar de details ook niet bij zijn ingevuld en wil dat die zo blijven staan. Ik wil daar niet alsnog honderden/duizenden mails over ontvangen.



marcel234

Citaat van: Rutger Barendse op november 16, 2019, 11:31:11 AM
Ik vind dat het voor alle organismes geldt dat alle details nuttig kunnen zijn, maar ik zelf mag beslissen of ik de moeite neem die in te vullen.
Hoe gaan floristen daar eigenlijk mee om?

RutgerB

#2
Dat zal van persoon tot persoon verschillen, maar over het algemeen zijn admins die opmerkingen gaan maken over bloei/vegetatief etc. snel weer bij zinnen. Dan kun je namelijk miljoenen commentaren gaan schrijven.

Bij dagvlinders is het ook nogal wat werk. Hier bijna 20.000 waarnemingen van Oranjetipje waar het niet bij ingevuld is

https://oudeversie.waarnemingen.be/soort/view/716?waardplant=0&poly=1&from=1800-11-16&to=2019-11-16&plum%5B%5D=19&method=0&rar=0&only_approved=0&maand=0&prov=0&rows=20&os=0&hide_hidden=0&hide_hidden=1&show_zero=0

caliprobola

Eerst en vooral. Als je een opmerking hebt over een waarneming, dan is het handig om een directe link naar die waarneming toe te voegen. Je hebt het nu over een waarneming van een dagvlinder op waarnemingen.be maar zonder directe link kan ik dit moeilijk beoordelen. Ik kan me niet direct herinneren hier een reactie over gezien te hebben van jou maar ik heb in de afgelopen maanden vele duizenden waarnemingen gevalideerd (dus kan er overheen gekeken hebben) en ben niet de enige dagvlinderadmin op wnm.be.

Ten tweede. Omwille van allerlei redenen is het bij ongewervelden veel handiger om een levensstadium toe te voegen dan bij andere soortgroepen (bv planten of vogels), bv omdat verschillende levensstadia vaak in verschillende periodes of ook in verschillende habitats voorkomen. Data waarbij het levensstadium is ingevuld is dus veel beter te gebruiken bij analyses dan data waarbij dit niet ingevuld is. Dit geldt niet enkel voor wie veel op de site kijkt maar ook voor wie de data wil gebruiken voor analyses buiten de site om.
Je vermeldt dat de fotoherkenning het volgens jou wel zal oplossen maar op dit ogenblik is dit nog niet het geval, die fotoherkenning kijkt momenteel enkel naar soort en niet naar levensstadium.
Je vermeldt een te grote focus op waarnemingen met foto maar die waarnemingen met foto gelden natuurlijk bij de validatie als referentie voor waarnemingen zonder foto. Hoe kan de fotoherkenning in de toekomst dan bv bepalen in welk levensstadium een exemplaar op een nieuwe foto zich bevindt als dat levensstadium bij die referentiewaarnemingen niet is ingevuld en hoe kan ik als admin bepalen welke waarneming zonder foto zich in een levensstadium buiten de normale periode bevindt zonder referentie aan gevalideerde waarnemingen met levensstadium?

Ten derde, het is zo dat - ten minste voor dagvlinderadmins - er de mogelijkheid is om bij waarnemingen met foto gewoon standaard goed te keuren maar ook de mogelijkheid met een aparte knop om goed te keuren waarbij de leeftijd automatisch aangepast wordt naar imago (met één knop, goedkeuren + aanpassen). In de meerderheid van de gevallen waarbij het levensstadium niet is ingevuld betreft het immers imago's. Dit gebeurde tot een tijd terug zonder melding naar de waarnemer. Op die manier konden de (dagvlinder)admins het aantal waarnemingen met ingevuld levensstadium aanzienlijk aanvullen zonder daarvoor telkens (tijdrovend zowel voor admin als voor waarnemer) in communicatie te moeten treden met de waarnemer. Sinds een tijdje, ik schat ongeveer sinds de vernieuwde versie van de site - komt deze versie van goedkeuren echter steeds met een automatische boodschap. Voor zo ver ik weet is dit niet op vraag van de admins maar is dit er gekomen op initiatief van de beheerders van de site. Dit is een automatische boodschap dus de admins hebben geen invloed op de inhoud/zinsbouw van die boodschap. Omdat ik geen zin en geen tijd heb in die bijkomende communicatie en ik de boodschap zelf niet op die manier zou brengen gebruik ik die knop recent nauwelijks nog maar dit is met tegenzin. Ik zie liever de levensstadia correct ingevuld.

Ten vierde, als je de boodschappen rond het invullen van het levensstadium te belerend vindt dan is er één eenvoudige oplossing. Vul dat levensstadium correct in, met de app kan je gemakkelijk een standaard levensstadium toevoegen dus is het nauwelijks extra moeite als de bulk van jouw waarnemingen adulte vlinders betreft. Al de rest is wat mij betreft zinloze discussie, als er een imago op jouw foto staat dan is het levensstadium niet "onbekend" en dan mag een admin daar best een opmerking over geven.

RutgerB

#4
Ik heb expres geen link gemaakt naar de waarneming omdat ik ook wel begreep dat het een standaardopmerking is en het ook goedbedoeld is. Het is dus niets persoonlijks, maar de inhoud van de opmerking staat me niet aan en verder vind ik ze ook overbodig omdat het op een andere manier is op te lossen. Een tip alvast: De standaardopmerking kun je, met enige moeite, veranderen door de juiste mensen aan te spreken. Je maakt er van: "Ik zie dat het een imago is en heb het voor je gewijzigd. Een eventuele reactie mag je hieronder plaatsen." Dat heeft geen waardeoordeel in zich. Maar liever verstuur je helemaal geen standaardcommentaren en verander je ook niet automatisch. Andere tip: Het vastzetten van details in de app is niet aan te raden. Dat gebeurt bij planten soms en daar komen veel fouten uit voort. Dan staan midden januari opeens alle planten te bloeien, maar bleek dit voor maar de helft van de ingevoerde lijst toepassing. 

Bij waarnemingen met foto's kan het bepalen van imago / rups / eitje waarschijnlijk in 90% met fotoherkenning ook al gebeurt dat nu nog niet. Een makkelijk te realiseren wens lijkt me en ook zeer tijdbesparend. Wederom een tip. Jouw redenatie rond goedkeuringen, automatisch goedkeuren etc. kan ik volgen, maar heeft er niet veel mee te maken.

Dat je zegt dat de details over het stadium bij planten minder belangrijk zijn begrijp ik wel, als plantenadmin maak ik me ook niet druk over niet ingevulde details als bloei, aantal etc., maar is niet terecht. De bloeitijden van planten, indien consequent ingevuld, kunnen heel nuttig zijn. Zo zijn er uitgebreide studies over bloeitijden irt klimaatverandering. Dit consequent invullen is dan ook van toepassing op waarnemingen zonder foto's, maar daar is gewoon, ook bij vlinders, niet aan te beginnen die te bevragen. Mocht het heel nuttig zijn bij bepaalde (zeldzamere) soorten, ook bij waarnemingen zonder foto, dan kun je alsnog een rondje vriendelijke opmerkingen maken. Veel mensen zullen zich wel herinneren of ze een imago / rups / eitje zagen. Je kunt dan ook kort toelichten waarom dat in dat geval zo belangrijk is. Voor algemenere soorten geldt volgens mij dat je blij moet zijn met wat er wel is ingevuld.

Ik vrees ook dat veel waarnemers ook gewoon minder geïnteresseerd zijn in bijkomende gegevens. Om het bot te zeggen; ze willen zelf bepalen wat ze extra invullen en willen geen rekening met dergelijke wensen (die geen strikte voorwaarden voor een goedkeuring zijn) van de admins houden. Je daar als admin niet of minder druk om te maken werkt veel fijner.

hiskodevries

CiteerIk vrees ook dat veel waarnemers ook gewoon minder geïnteresseerd zijn in bijkomende gegevens. Om het bot te zeggen; ze willen zelf bepalen wat ze extra invullen en willen geen rekening met dergelijke wensen (die geen strikte voorwaarden voor een goedkeuring zijn) van de admins houden. Je daar als admin niet of minder druk om te maken werkt veel fijner
ik denk dat veel waarnemers geen idee hebben wat een imago is, dus een beetje opvoeding kan geen kwaad
als je niet wilt dat je waarnemingen veranderd worden: zet die optie uit. Hoe ingewikkeld kan het zijn.

Zelf ben je ook een groot voorstander van snel een waarneming op 'aangeplant' zetten. Dat kun je eeuwig durend bij de zelfde waarnemers blijven doen, of je voed ze op.
bijna 70% van de data komt via app`s binnen. 1 keer de moeite nemen om default kleed per soortgroep in te stellen en je hoeft alleen nog maar voor de uitzonderingen aktie te ondernemen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Ok, voorkeur aangepast. In ga in de app eens kijken of dat voor mij goed werkt.

Over aanplant ga ik hier niet beginnen. Je kunt dit eens lezen: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=431485.0  Die richtlijnen bestaan al sinds 2009!

Als er zoiets van vlinders bestond, met bijvoorbeeld gedegen uitleg waarom imago invullen zo ontzettend belangrijk is (met bijvoorbeeld een case-studie waar dit uit blijkt), dan zou ik het vinkje misschien weer omzetten.

marijn

Citaat van: hiskodevries op november 22, 2019, 15:19:10 PM
bijna 70% van de data komt via app`s binnen. 1 keer de moeite nemen om default kleed per soortgroep in te stellen en je hoeft alleen nog maar voor de uitzonderingen aktie te ondernemen.
NB: met iObs is dit niet mogelijk!
En met ObsIdentify al helemaal niet, dus als die stroom waarnemingen een vlucht neemt...
Marijn Prins

klaasdebus

Citaat van: marijn op november 22, 2019, 17:03:12 PM
Citaat van: hiskodevries op november 22, 2019, 15:19:10 PM
bijna 70% van de data komt via app`s binnen. 1 keer de moeite nemen om default kleed per soortgroep in te stellen en je hoeft alleen nog maar voor de uitzonderingen aktie te ondernemen.
NB: met iObs is dit niet mogelijk!
En met ObsIdentify al helemaal niet, dus als die stroom waarnemingen een vlucht neemt...

Hallo,

Het is wel mogelijk in iObs. Weliswaar anders dan in Obsmapp.
Via iObs kan je het alsvolgt instellen: ga naar kleed bij bv vlinder. klik op wijzig en sleep imago naar boven. Imago staat nu als standaardkleed.
Idem voor andere zaken.  :blink:

hiskodevries

#9
en bij Kevers op de nieuwe sites is imago als default ingesteld in plaats van 'onbekend'
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

Citaat van: klaasdebus op november 26, 2019, 12:02:57 PM
Citaat van: marijn op november 22, 2019, 17:03:12 PM
Citaat van: hiskodevries op november 22, 2019, 15:19:10 PM
bijna 70% van de data komt via app`s binnen. 1 keer de moeite nemen om default kleed per soortgroep in te stellen en je hoeft alleen nog maar voor de uitzonderingen aktie te ondernemen.
NB: met iObs is dit niet mogelijk!
En met ObsIdentify al helemaal niet, dus als die stroom waarnemingen een vlucht neemt...

Hallo,

Het is wel mogelijk in iObs. Weliswaar anders dan in Obsmapp.
Via iObs kan je het alsvolgt instellen: ga naar kleed bij bv vlinder. klik op wijzig en sleep imago naar boven. Imago staat nu als standaardkleed.
Idem voor andere zaken.  :blink:
Ongelooflijk, dat had ik niet geraden, bedankt! (waarschijnlijk omdat ik van ObsMapp kom..)
Marijn Prins

hiskodevries

Citaat van: marijn op november 26, 2019, 16:07:01 PM
Citaat van: klaasdebus op november 26, 2019, 12:02:57 PM
Citaat van: marijn op november 22, 2019, 17:03:12 PM
Citaat van: hiskodevries op november 22, 2019, 15:19:10 PM
bijna 70% van de data komt via app`s binnen. 1 keer de moeite nemen om default kleed per soortgroep in te stellen en je hoeft alleen nog maar voor de uitzonderingen aktie te ondernemen.
NB: met iObs is dit niet mogelijk!
En met ObsIdentify al helemaal niet, dus als die stroom waarnemingen een vlucht neemt...

Hallo,

Het is wel mogelijk in iObs. Weliswaar anders dan in Obsmapp.
Via iObs kan je het alsvolgt instellen: ga naar kleed bij bv vlinder. klik op wijzig en sleep imago naar boven. Imago staat nu als standaardkleed.
Idem voor andere zaken.  :blink:
Ongelooflijk, dat had ik niet geraden, bedankt! (waarschijnlijk omdat ik van ObsMapp kom..)
en dan heeft iobs nog wel een prachtige handleiding https://iobs.observation.org/nl/een-nieuwe-waarneming/invoer-vastzetten paarlen voor de zwijnen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

Hisko,
1) ik ben helaas (opnieuw) klaar met het forum als je het zo brengt.
2) je verwijst naar de verkeerde parel: die link beschrijft andere functionaliteit, nl. veldwaardes vastzetten tot de volgende waarneming (1x switchen of 1x losmaken, bijv. wegens niet vast willen houden bij andere soortgroep, en je bent ze kwijt), niet een default waarde instellen. De ideale oplossing zoals Klaas de Bus die geeft, staat volgens mij niet in de handleiding.
Marijn Prins

hiskodevries

Marijn, ik heb het even getest, maar het werkt echt zo.
in iObs vind je dezelfde handleiding onder 'Help'
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Ik kreeg op de admindag te horen dat de automatische herkenning, dus bij waarnemingen met foto's, in de toekomst ook gaat letten / verbeteren op stadium / kleed. Dat lijkt me goed nieuws voor de admins die er druk mee zijn dit handmatig te corrigeren!


David Tempelman

beste allemaal,

Ik ben van de kokerjuffers (larven) en schietmotten (volwassen dieren ofwel imago's). Voor mijn werk als coördinator is het erg prettig dat er een stadium wordt ingevuld.
Ik krijg dan namelijk betere data, vooral de statistieken.
De waarnemers vullen het stadium bij deze soortgroep ongeveer 9 van de 10 keer goed in. Dat is echt superfijn en de andere klik ik naar imago.
Daardoor beschik ik voor talloze soorten nu over mooie fenologische data. Want wanneer een soort van larve naar pop en vervolgens imago gaat, varieert en je kunt die info echt niet uit boeken halen en als dat al kan, is het niet actueel of regionaal relevant.
Op de gevallen zonder stadium, die ik supermakkelijk omzet naar imago (het is voor mij geen extra werk naast het valideren dankzij de valideerknop 'goedkeuren en wijzig naar imago'), daar komt dan inderdaad een 'belerend' mailtje mee, waarop ik meestal een vriendelijke 'zal er volgende keer op letten' reactie krijg.
Bij andere soortgroepen is een stadium minder relevant (bv kreeftachtigen) maar bij vlinder en schietmotten is het serieus nuttig.
Ik verwacht inderdaad dat dit probleem in de toekomst weg is door beeldherkenning.
met vriendelijke groet,
David

RutgerB

Dat is een heel duidelijke uitleg David. Dat automatische mailtje hoeft niet belerend te zijn. Dat kan ook het volgende zijn: 'Ik zie op de foto dat het een imago (volwassen exemplaar) betreft en heb het alvast voor je veranderd. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan graag een reactie in de commentaarbox'.  Niet het te bediscussiëren waarom en ook niet 'de volgende keer zelf even doen'.

In jouw soortgroep was er al 90% goede fenologische data ingevoerd. Jij corrigeert het handmatig naar 100% . Ik weet niet over hoeveel waarnemingen het gaat, maar als je over Dagvlinders spreekt ( bijna  600.000 foto's op waarneming.nl)  is dit heel veel handmatig werk en zijn het heel veel belerende mails.  Ik vind dan eigenlijk dat je blij moet zijn met wat er wel al ingevuld is en best kan rekenen met 90% goede data.

Ik weet echt wel dat het allemaal goedbedoeld is, maar in theorie is een niet ingevuld stadium ook juist (en altijd beter dan geen waarneming).

En om een andere kant van insektenwaarnemingen te belichten: Er zijn 1.000-en waarnemingen (en dan natuurlijk met name bij de populaire groepen als dagvlinders) waarbij men een waardplant aanduidt die niet juist is. En die wordt dan omwille van juiste soort en juiste stadium wel zonder belerende mail goedgekeurd. Die waarneming is dan aantoonbaar onjuist..

caliprobola

Nogmaals, als (geviseerde) dagvlinderadmin vind ik het belangrijk dat de kleden wel juist zijn ingevuld. De manier waarop ik dat kleed bij waarnemingen met foto kan aanpassen is voor mij geen extra werk, dat gebeurt met 1 knop, net als het gewone valideren. Dat is al verschillende keren vermeld maar toch blijf je herhalen hoe veel extra werk dat wel niet moet zijn. Dat is het dus niet.

Je haalt aan dat de automatische herkenning het in de toekomst wel zal oplossen. Ik weet niet of het voor jou duidelijk is hoe die automatische herkenning in zijn werk gaat maar zo automatisch is die nu ook weer niet. Om de toepassing die herkenning aan te leren is immers een trainingsset nodig van correcte foto's. Zonder foto's waarbij het levensstadium correct is ingevuld zal jouw automatische herkenning nooit ofte nimmer een levensstadium kunnen herkennen. Zeker bij soorten met slechts beperkt aantal foto's kunnen die paar extra foto's met goed ingevuld levensstadium de automatische herkenning potentieel dus sterk verbeteren. Dus ook als we willen betrouwen op die automatische herkenning is het van belang om de fotodataset zo veel mogelijk correct ingevuld te zien.

Je haalt aan dat dagvlinderadmins maar tevreden moeten zijn met 90% van de data. Voor algemene soorten kan jouw redenering wel kloppen maar voor minder algemene soorten zit je dan met een heel beperkte dataset. Voor een onderzoek dat ik deed naar geelsprietdikkopje met data van waarnemingen.be zaten wij bijvoorbeeld met slechts 39 correct gedetermineerde records over een periode van 2 jaar in Vlaanderen. Had ik daar nog eens 10% moeten vanaf trekken, dan was de statistiek potentieel een stuk minder sterk geworden.

De manier waarop dat automatisch berichtje geformuleerd is, daar ben ik zelf ook niet tevreden over. Dat bericht is er echter niet gekomen op vraag van de admins maar net op vraag van gebruikers die a) niet wensen dat er zonder melding aan hun waarneming geraakt wordt maar b) dan ook niet de moeite willen doen om die zo correct mogelijk in te vullen. Voor die vraag kon een dergelijke aanpassing van het levensstadium (die geen wezenlijke verandering aan de waarneming teweeg brengt, enkel de waarneming wat oppoetst voor verder gebruik) zonder dergelijk bericht. Dat de toon van het bericht jou niet aanstaat kan ik dus best begrijpen. Een vraag voor aanpassing van (de toon van) dat bericht had echter best (op een andere manier) gekund en dan had je in mij hierin zeker een medestander gevonden. Nu richt je je aanval (die overigens evenzeer belerend overkomt, ik heb intussen al een hele cahier met "tips van Rutger") niet op de toon van die boodschap maar wil je meteen het kind met het badwater weggooien. Dat zal, als het op deze manier gebeurt, niet met mij als dagvlinderadmin zijn. Ik heb alvast geen zin meer om er verder nog woorden of tijd aan te spenderen.

RutgerB

#18
Dat is altijd een leuke afsluiter: 'Ik heb hier geen tijd voor' of 'Ik wil hier geen woorden meer aan spenderen' aan het eind van een geweldig lang antwoord.

Citeerdie overigens evenzeer belerend overkomt, ik heb intussen al een hele cahier met "tips van Rutger"

Laten we het gezellig houden. Ik geef opbouwende kritiek maar ik weet heus wel dat het op imago zetten met goede bedoelingen gebeurt en dat het automatische berichtje niet per se door admins is geformuleerd. Als je het lekker scherp wilt formuleren om me de mond te snoeren, dan gaat dat in ieder geval niet lukken. Nog een tip voor in je cahier.

Ik zeg ook niet
Citeerdat de automatische herkenning het in de toekomst wel zal oplossen
. Ik heb te horen gekregen dat dat GAAT GEBEUREN. Lijkt me gewoon goed nieuws, vandaar dat ik het topic weer vervolgde.

Over je voorbeeld: Als er 35 Geelsprietdikkopjes als imago zijn goedgekeurd gaat de autoherkenning die 4 die niet op imago staan maar het wel zijn, herkennen als imago. Dagvlinders zijn nu ook niet zo heel erg diverse soortgroep en ik vermoed dat van elke soort, inclusief de foto's in Nederland, er voldoende imagofoto's zijn goedgekeurd voor die autoherkenning van imago's. Fijn dat je een artikel schreef over Geelsprietdikkopjes, maar je vertelt niet waarom het zo ontzettend belangrijk is dat die 4 extra waarnemingen op imago moeten staan. Je hebt toch gewoon 39 goede Geelsprietdikkopjes? En niet 35 omdat er geen imago bij is aangeduid?

Eerder gaf ik al aan dat het op imago zetten een mailtje genereert en dus op die manier al extra werk oplevert voor waarnemers en ook admins als er weer op gereageerd wordt. Al waren het alleen maar bedankjes. Maar ook als een admin gaat bedenken dat dit met terugwerkende kracht moet gebeuren, dus bij al goedgekeurde waarnemingen. Daar zat ik echt niet op te wachten, zie ook mijn opsomming met argumenten in de eerste post.

Ik heb alle tijd om hierover verder te discussiëren, dus wees niet bevreesd om, liefst wel wat minder geagiteerd, te reageren.




caliprobola

De reden voor mijn reactie lijkt me nochtans duidelijk. Naar mijn aanvoelen zijn jouw posts eerder aanvallend en denigrerend van toon en ga je vooral uit van je eigen gelijk. Als ik dan verschillende keren mijn argumenten voor dit beleid aanhaal en meermaals negeer je die of lach je die compleet weg, dan agiteert dat.  Nogmaals, aan het beleid om zo veel mogelijk waarnemingen van dagvlinders een correct levensstadium toe te kennen verandert op waarnemingen.be niets zolang ik dagvlinderadmin ben. Omdat verschillende levensstadia van dagvlinders verschillende fenologie en verschillende habitatvoorkeuren kennen is het in mijn ogen nuttig hier te blijven aan vasthouden. Als jij dus blijvend wil aansturen om dat beleid te wijzigen, dan moet je aan NP maar vragen of ze mij van mijn taken wil ontheffen.

RutgerB

Lees mijn reacties zoals je wilt. Het was een lichte ergernis en ik ben blij dat er nu wat lijkt te veranderen. Niemand hoeft zijn taken te staken van mij en het is niet persoonlijk bedoeld.