Onbekende kleine zwammen op een door Bruinrot geveld Berkje in een naaldbos

Gestart door paddenstoelenmonster, november 14, 2019, 15:58:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

paddenstoelenmonster

Ik heb me suf geprakkezeerd en gestudeerd op deze zwammetjes. Begonnen met Kussenvormige houtzwam (echter geen paars bij KOH), toen Roodporiehoutzwam en later Elzenweerschijnzwam door bruinverkleuring met KOH. Bruinrot klopt dan echter niet. ook de vorm niet, maar wat het dan wel is? Wie helpt?
zie: https://waarneming.nl/waarneming/view/181704497?_popup=1
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

tstrik

Mvgr.,
Theo Strik


tstrik

Mvgr.,
Theo Strik

rietvanoosten

Doet mij toch sterk denken aan Roodporiehoutzwam.
Lees op waarneming bij soortinfo:
"Een goed kenteken bij deze eenjarige houtzwam is de rode verkleuring van de poriƫn aan de onderzijde die na indrukken meestal ontstaat."
https://waarneming.nl/species/15931/
Te zien op foto 2?
met vriendelijke groet, Riet

paddenstoelenmonster

Beste Theo, heerlijk out of the box denken!
Bleke borstelkurkzwam was ik niet opgekomen. Heb wel naar de zeldzame Bruine borstelkurkzwam gekeken, omdat het trama bruuin is en hij donker verkleurt bij KOH. Verder klopt de bruinrot totaal niet en mis ik ook de "borstelige" hoed. Hij is nu helemaal kaal en donkerbruin geworden. Verder zijn de afmetingen erg klein. Er is na eind oktober hoegenaamd geen groei meer opgetreden, terwijl mijn ervaring is dat Borstelkurkzwammen nogal taai zijn en ook veel groter.