Onbekende kleine zwammen op een door Bruinrot geveld Berkje in een naaldbos

Gestart door paddenstoelenmonster, november 14, 2019, 15:58:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

paddenstoelenmonster

Ik heb me suf geprakkezeerd en gestudeerd op deze zwammetjes. Begonnen met Kussenvormige houtzwam (echter geen paars bij KOH), toen Roodporiehoutzwam en later Elzenweerschijnzwam door bruinverkleuring met KOH. Bruinrot klopt dan echter niet. ook de vorm niet, maar wat het dan wel is? Wie helpt?
zie: https://waarneming.nl/waarneming/view/181704497?_popup=1
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

tstrik

Mvgr.,
Theo Strik


tstrik

Mvgr.,
Theo Strik

rietvanoosten

Doet mij toch sterk denken aan Roodporiehoutzwam.
Lees op waarneming bij soortinfo:
"Een goed kenteken bij deze eenjarige houtzwam is de rode verkleuring van de poriƫn aan de onderzijde die na indrukken meestal ontstaat."
https://waarneming.nl/species/15931/
Te zien op foto 2?
met vriendelijke groet, Riet

paddenstoelenmonster

Beste Theo, heerlijk out of the box denken!
Bleke borstelkurkzwam was ik niet opgekomen. Heb wel naar de zeldzame Bruine borstelkurkzwam gekeken, omdat het trama bruuin is en hij donker verkleurt bij KOH. Verder klopt de bruinrot totaal niet en mis ik ook de "borstelige" hoed. Hij is nu helemaal kaal en donkerbruin geworden. Verder zijn de afmetingen erg klein. Er is na eind oktober hoegenaamd geen groei meer opgetreden, terwijl mijn ervaring is dat Borstelkurkzwammen nogal taai zijn en ook veel groter.
De Roodporiehoutzwam van Riet heb ik ook uit- en ten treure geverifieerd. Enige roodverkleuring was er wel, maar de vorm klopt totaal niet. Deze zijn driehoekig van vorm met een platte onderzijde, terwijl de Roodpoie in mijn beleving juist van boven plat is en onderlaag met porien schuin afloopt. Geeft trouwens ook witrot! Verder heb ik die nog nooit zo piepklein gezien. Ik heb het daarom opgegeven en probeer het (op advies van Carolien) via deze weg!
Henk de zwamneus
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

sjaakvantiel

Na de winter weten we in ieder geval of deze zwam 1 jarig is of niet.

paddenstoelenmonster

Beste Sjaak!
Een heel mooie conclusie! Eerlijk gezegd ben ik er nu al van overtuigd dat hij eenjarig is. Zoals onze dominee altijd over het leven zegt: "opgaan, blinken en verzinken" zo gaat dat bij mensen, maar dat zie ik bij deze kleine zwwammetjes in een paar weken tijdsbestek al gebeuren. 29 oktober prachtig jong en op 14 november, dus iets meer dan 2 weken verder, al behoorlijk aan het aftakelen. Zo ken ik in ieder geval maar weinig of geen polypore houtzwammen. Date gebeurt meestal bij de "hoedjes op steeltjes".
maar je hebt helemaal gelijk: het is in ieder geval een hulpmiddel bij de identificatie!
Henk
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

paddenstoelenmonster

Beste Forumleden. We zijn nu een paar maanden verder en ze zitten er nog steeds, maar worden wel zwart, dus ik denk 1-jarig. Ik heb nieuwe foto's geplaatst. zie: https://waarneming.nl/observation/181704497/
Is er iemand met een idee?
Henk het bosmonster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

wimperzwam

Als bruinverkleuring van het hout nu eens geen bruinrot is of bruinrot veroorzaakt door een zwam waarvan geen vruchtlichamen zichtbaar zijn. Als ik het op de foto goed zie is er tegen de bast nog genoeg licht hout te zien. De vruchtlichamen doen mij toch het meeste aan Elzenweerschijnzwam denken.

Mvgr.,
Henk Huijser.

paddenstoelenmonster

Zeer gewaardeerde naamgenoot Henk, dat is tenminste commentaar waar ik wat mee kan!
Ik ben er dus weer heerngegaan en de afgebroken hogere stamdelen ernaast gelegd. Het onderste stamdeel dat aansloot op het bovenste breukvlak bleek ook zulke zwammetjes te hebben. Daarbij was er ook reupinaatgroeiend een erg lichtgekleurde niewere zwam te vinden. Iets erboven zaten die ook. Gelet op het feit dat er lichte resupinate groeizones direct tegen die oudere zwammen aan gesitueerd zijn, ga ik er van uit dat het dezelfde zwamsoort betreft. Door het op de grond liggen krijgen de zwammetjes wel heel gekke vormen en nauwelijks een hoedje!
De enorm trechtervormige porien lijken wel een weerschijneffect te hebben, dus ik kan me goed vinden in de analyse van een Elzenweerschijnzwam. Misschien laat ik er nog wel eens sporenonderzoek op doen, want ik heb van de oude en nieuwe een exemplaar te drogen gelegd, maar nu eerst 2 weekjes op wintersportvakantie.
Henk het bosmonster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.