Zekere Schijn-sparspanner i.p.v. britannica / variata...!?

Gestart door Jeroen Brandjes, november 14, 2019, 11:07:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Brandjes

Beste mensen,

Zie waarneming en foto's in onderstaande link. Lijkt me een zekere Schijn-sparspanner. Of is Sparspanner toch niet uit te sluiten?

https://waarneming.nl/waarneming/view/182196683

Suggesties zeer welkom.

Dank en groeten, Jeroen Brandjes

caliprobola

Ik heb even geen mening over de determinatie zelf maar wat je zeker niet moet doen is kenmerken van een mannetje (antenneleedjesvorm) en kenmerken van een vrouwtje (genitale plaat) op eenzelfde individu proberen vast te stellen...  :rolleye:

Jeroen Brandjes

Hahaha, dat begrijp ik op zich wel, Pieter, maar in dit geval wist ik a priori niet of het een vrouwtje of mannetje was (... is dus vooralsnog onterecht als 'zekere' vrouw ingevoerd...). Dus heb ik simpelweg geprobeerd om zowel antennen als genitaliën vast te leggen. De hoop daarbij was dat de foto's dan nadien opheldering zouden verschaffen. Helaas boden ze dat mij niet (foto's te beroerd en/of mijn kennis te beperkt), maar een expert mogelijk wél.

Dus hopelijk kan een expert - na bestudering van de foto's - mij vertellen dat:

1. ... het een man of vrouw is (bijv. vorm punt abdomen incl. genitaliën duidt op een vrouwtje), maar dat de soort onbekend blijft... (=> foto genitaliën te onduidelijk);

2. ... het een man of vrouw is EN bovendien van welke soort (bijvoorbeeld: 1. zaagtandstructuur antennen is voldoende duidelijk, dus man Schijn-sparspanner of 2. genitaliën duidelijk vrouwelijk en bovendien is de genitale plaat voldoende groot en donker om hier een zekere vrouw Schijn-sparspanner van te maken of 3. genitaliën zijn vrouwelijk, maar juist typisch voor Thera variata...);

3. ... de foto's te beroerd / onduidelijk zijn om zowel geslacht als (dus) soort vast te stellen... ("volgende keer beter").

Dus ik hoop nog steeds vurig op een mening over de ID! Maar dank voor je bijdrage, Pieter!

Groeten, Jeroen