Hoofdmenu

rups van gammauil?

Gestart door Bep van Pelt-Verkuil, november 17, 2019, 14:42:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bep van Pelt-Verkuil


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/182312552/.
1 Gamma-uil - Autographa gamma rups
datum: 2019-11-17
locatie: Leiden (ZH)

foto's:


niet een gewone tomaat, maar tomarillo. Volgens mij is het de rups van een gammauil, want die zie ik ook 's zomers in de kas

Rayan Majoor

#1
Plusiinae zal kloppen, maar ik vermoed een andere soort uit deze groep. Doet me erg aan Trichoplusia ni denken, maar daar kan ik zo gauw geen foto's van vinden met zo'n zwarte streep aan de zijkant van de kop. Ook Chrysodeixes calcites zou het wel eens kunnen zijn, maar voor deze soort heeft jouw rups dan wel weer een erg duidelijke witte tekening. Als ik thuis ben en even tijd heb zal ik het boek van Jeroen Voogd eens raadplegen om te kijken wat hij erover zegt.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Bep van Pelt-Verkuil

Hally Ryan,
Ik heb natuurlijk even gegoogeld; http://www.pyrgus.de/Chrysodeixis_chalcites_en.html
Wat me opviel is dat de rups zwarte stigmata heeft en de ruos van de gamma uil witte.
Ik heb nog een andere foto waar die zwarte stigmata goed te zien zijn

Groet Bep

Rayan Majoor

Na nog even gekeken te hebben ben ik er wel zo goed als zeker van dat het C. chalcites is. De zwarte stipjes zijn echter geen stigmata maar pinacula. De stigmata zie je op foto 25 op pyrgus.de duidelijk op de zijlijn liggen van o.a. het eerste en 12e segment. In het boek van Jeroen Voogd staat ook bij T. ni dat de stigmata onder de zijlijn liggen en bij C. chalcites ongeveer op de zijlijn. Dit laatste is volgens mij ook te zien op jouw foto, maar een foto van de zijkant zou dus nog meer zekerheid geven.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Bep van Pelt-Verkuil

#4
ik heb nog een foto toegevoegd in obs.org; meer van de zijkant maar beter heb ik niet. Je ziet nu een zwarte haar uit de zwarte vlek steken
Groet Bep.