Lycaena pavana? Dauglaghiri gebied nepal

Gestart door Bep van Pelt-Verkuil, november 13, 2019, 16:08:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bep van Pelt-Verkuil


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/182194844
onzeker Lycaena pavana gezien op 2019-10-17 Nepal - Karnali
Foto's:


bij voorbaat dank Bep van Pelt-Verkuil

Martin Scheper

Hoi Bep, hoe kom je aan de naam Lycaena pavana? In de lijst van funet kom ik zowel Lycaena pavana (Kollar, 1844) (verspreiding westelijke Himalaya, Noord-west India) als L. panava (Westwood, 1852) (verspreiding Noord-India en Himalaya) tegen ( http://www.nic.funet.fi/pub/sci/bio/life/insecta/lepidoptera/ditrysia/papilionoidea/lycaenidae/lycaeninae/lycaena/ ). In deze lijst heeft L. pavana als Engelse naam White-bordered Copper, en L. panava heeft geen Engelse naam.

Op de site Butterflies of India bestaat Lycaena pavana niet (alleen Nacaduba pavana, maar dat is een heel andere soort); Lycaena panava wel en die heeft hier wel een Engelse naam en dat is, toevallig of niet, White-bordered Copper. Bij zoiets denk ik dan, zou iemand ooit een schrijf-/type-fout gemaakt hebben waardoor je zowel de naam L. pavana als L. panava tegenkomt voor dezelfde soort. Welke van de twee is dan juist (eigenlijk die van Kollar (1844), of zijn het toch twee soorten?

In ieder geval heeft de vlinder op jouw foto goede gelijkenis met L. panava op de site Butterflies of India, maar de goede naam zal wel L. pavana zijn.
https://www.ifoundbutterflies.org/#!/sp/923/Lycaena-panava

Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Bep van Pelt-Verkuil

De naam heb ik uit het boekje 'butterflies of Nepal'. Ik ben er zelf geweest. Ik heb butterflies of India nagelopen. Als je goed onder de vleugels kijkt zie je de witte band. Maar wat is nu jouw vraag?
Groet bep

caliprobola

Volgens deze oude note (1984) in bijlage uit de The journal of the Bombay Natural History Society betreft het bij beide namen inderdaad dezelfde soort maar is de correcte naam Lycaena panava. Maar mogelijk is er recentere literatuur die dat tegenspreekt, op Butterflies of India gebruiken ze echter wel Lycaena panava.

Martin Scheper

Hoi Bep, je hebt m'n vraag beantwoord, ik was benieuwd naar jouw bron, Colin Smith dus.

En Pieter, dank voor de aanvulling. Dan is het denk ik voorlopig beter om deze vlinder Lycaena panava te noemen. 
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Bep van Pelt-Verkuil

#5
Laat ik nu af en toe een beetje dyslectisch zijn....,
Daarom snapte ik de discussie  :angel: niet
Nu zie ik pas het verschil.
Dus whiteboards banded copper is goed?

Martin Scheper

Hoi Bep, je waarneming staat nu als White-bordered Copper en dat is op zich goed.

De wetenschappelijke naam staat nu als Lycaena pavana en het is waarschijnlijk beter deze te laten veranderen in Lycaena panava (dus de "v" en de "n" verwisselen).
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Bep van Pelt-Verkuil

In de soortenlijstlijst komt L. panava niet voor!
Kan iemand die dan toevoegen?
Bep

cvsw123

Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Bep van Pelt-Verkuil