Mogelijk een kleine Can. gans tussen hybriden?

Gestart door madelief, november 12, 2019, 11:49:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

madelief

Volgens mij een groepje hybriden, maar kan iemand zien of er nog een kleine Can gans tussen zit? Helaas wat tegenlicht. Ik heb de foto's wat opgelicht.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/182158823/.
10 Hybride Grote Canadese Gans x Brandgans - Branta canadensis x Branta leucopsis
datum: 2019-11-12
locatie: Zeevang - Klemweg (NH)

foto's:





Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

madelief

Beste Rob,

Ja, dat waren ook mijn ganzen, maar dan sommigen meer ingezoomd..

Het is dus een lastige zaak. Maar enkele validaties op kleine Canadeesjes geven mij geen duidelijkheid waarom die het wel kunnen zijn. Blijkbaar zeer onduidelijke kenmerken.

Met vriendelijke groet,
Anke

pdeknijff

Hi Anke,

Ik weet vrijwel zeker dat veel van die validaties niet kloppen. Je ziet zeer regelmatig ook Brandgans invloeden.

Dat soort mengvogels komen al lang in Nederland voor, maar de ellende is pas goed begonnen met het voor goed ontsnappen van een grote groep kleinere canadezen uit Avifauna (dat waren al gemengde vogels). waarschijnlijk later aangevuld met nog wat vrij vliegende vogels.

Hoe die zeer grote populatie uiteindelijk on Noord Holland is ontstaan weet ik niet, maar zeker is dat veel daarvan op dit moment geen zuivere koffie meer is.
Het zijn allemaal ontsnapte exoten naar mijn bescheiden mening, met eenzelfde status als Nijlgans.

Op zich wel een interessant onderzoeksobject, waar je met een systematische aanpak waarschijnlijk veel leuks aan kunt ontdekken, maar dan moet je je wel eerste goed inlezen en verdiepen in de geheimen van Canadese gans variatie.
Of, gewoon een eigen soort van type aanduiding vastleggen en dan maar gaan scoren...

Ik ben blij dat ze niet bij mij in de buurt zitten (een uitdaging minder).
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff