Vragen en opmerkingen over obsidentify

Gestart door hiskodevries, november 11, 2019, 08:46:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Citaat van: conny1 op juli 11, 2021, 20:35:14 PM
word de herkenning via het invoeren nog verbeterd, want hij geeft 1 op de 10 maar een suggestie over de soort.
vriendelijke groet, Conny
Conny, dat is een probleem met de server waarop deze software draait
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

cassan

Citaat van: marijn op november 16, 2019, 00:33:33 AM
Citaat van: peterlindenburg op november 16, 2019, 00:11:05 AM
Citaat van: peterlindenburg op november 11, 2019, 23:20:24 PM
mooie app! maar hij staat bij
mij in het engels en ik kan nergens vinden hoe ik hem maar nederlands kan krijgen!

kunnen jullie me vertellen hoe ik de app in het nederlands zet?
Als het goed is volgt ie de taal van je telefoon: Nederlands indien deze op Nederlands staat, Engels in de overige gevallen. Staat je toestel dus wellicht niet op NL?
Er is (vooralsnog) geen andere mogelijkheid om de taal van de app te veranderen.



De enige manier om dat aan te passen is om je telefoon te 'rooten'. Maar dan vervalt de garantie.
De app bouwer kan ook een taalkeuzemenu inbouwen. Dat zou voor veel mensen een uitkomst zijn. Want nu moet ik telkens google translate gebruiken om te zien wat de nederlandse naam is.
Volgens een internet search is dat slechts een paar regels extra code, aangezien de vertalingen er al zitten.
Nu maar hopen dat de app bouwer dat ook ziet zitten...   ::):
Met vriendelijke groet,
Cassan Visser

cassan

Citaat van: cassan op juli 19, 2021, 15:04:57 PM
Citaat van: marijn op november 16, 2019, 00:33:33 AM
Citaat van: peterlindenburg op november 16, 2019, 00:11:05 AM
Citaat van: peterlindenburg op november 11, 2019, 23:20:24 PM
mooie app! maar hij staat bij
mij in het engels en ik kan nergens vinden hoe ik hem maar nederlands kan krijgen!

kunnen jullie me vertellen hoe ik de app in het nederlands zet?
Als het goed is volgt ie de taal van je telefoon: Nederlands indien deze op Nederlands staat, Engels in de overige gevallen. Staat je toestel dus wellicht niet op NL?
Er is (vooralsnog) geen andere mogelijkheid om de taal van de app te veranderen.



De enige manier om dat aan te passen is om je telefoon te 'rooten'. Maar dan vervalt de garantie.
De app bouwer kan ook een taalkeuzemenu inbouwen. Dat zou voor veel mensen een uitkomst zijn. Want nu moet ik telkens google translate gebruiken om te zien wat de nederlandse naam is.
Volgens een internet search is dat slechts een paar regels extra code, aangezien de vertalingen er al zitten.
Nu maar hopen dat de app bouwer dat ook ziet zitten...   ::):

Citaat van: marijn op november 16, 2019, 00:33:33 AM
Citaat van: peterlindenburg op november 16, 2019, 00:11:05 AM
Citaat van: peterlindenburg op november 11, 2019, 23:20:24 PM
mooie app! maar hij staat bij
mij in het engels en ik kan nergens vinden hoe ik hem maar nederlands kan krijgen!

kunnen jullie me vertellen hoe ik de app in het nederlands zet?
Als het goed is volgt ie de taal van je telefoon: Nederlands indien deze op Nederlands staat, Engels in de overige gevallen. Staat je toestel dus wellicht niet op NL?
Er is (vooralsnog) geen andere mogelijkheid om de taal van de app te veranderen.



Sorry, ik zie dat eraan gewerkt wordt. Geweldig!
Met vriendelijke groet,
Cassan Visser

LvdH

Als tuinliefhebbers 'onthouden' wij interessante  planten inclusief de naam etc. met de app, misschien is het beter als op de knop niet 'bewaar' heet, maar bijvoorbeeld 'indienen'...
Overigens zou een eigen bewaarfunctie voor de individuele gebruiker dus een handige optie zijn.

marcel234

Citaat van: LvdH op juli 27, 2021, 10:15:51 AM
Als tuinliefhebbers 'onthouden' wij interessante  planten inclusief de naam etc. met de app, misschien is het beter als op de knop niet 'bewaar' heet, maar bijvoorbeeld 'indienen'...
Overigens zou een eigen bewaarfunctie voor de individuele gebruiker dus een handige optie zijn.
Dat kan toch met de eerste 10?
En is Obsmapp dan niet geschikter om te gebruiken want daar wordt je niet verplicht je planten te uploaden.

Wouter van Pelt

Hisko, is het mogelijk om een soort van "privacyzone" rondom je huis in te stellen voor waarnemingen die je doet met obsidentify, zodat deze automatisch vervaagd worden op bijv km blok niveau? Wie nu obsidentify loslaat op een kever in z'n tuin of een nachtvlindertje in de badkamer, geeft onbewust z'n exacte locatie mee, waardoor het van enthousiaste gebruikers vrij simpel te achterhalen is waar ze wonen. En ik kan me voorstellen dat veel mensen daar niet perse op zitten te wachten.

Voor waarnemingen met obsmapp kan ik er tijdens het invoeren voor kiezen om vervaging in te stellen, maar waarnemingen die je doet via obsidentify gaan direct naar de database.

Een beetje in lijn met dit topic, maar met als verschil tov 4 jaar geleden dat obsidentify het nog wat moeilijker maakt om een waarneming te vervagen, namelijk alleen door de waarnemingen achteraf aan te passen via de website.

Gerrian

#276
Citaat van: Wouter van Pelt op augustus 13, 2021, 13:55:28 PM
Hisko, is het mogelijk om een soort van "privacyzone" rondom je huis in te stellen voor waarnemingen die je doet met obsidentify, zodat deze automatisch vervaagd worden op bijv km blok niveau? Wie nu obsidentify loslaat op een kever in z'n tuin of een nachtvlindertje in de badkamer, geeft onbewust z'n exacte locatie mee, waardoor het van enthousiaste gebruikers vrij simpel te achterhalen is waar ze wonen. En ik kan me voorstellen dat veel mensen daar niet perse op zitten te wachten.

Voor waarnemingen met obsmapp kan ik er tijdens het invoeren voor kiezen om vervaging in te stellen, maar waarnemingen die je doet via obsidentify gaan direct naar de database.

Een beetje in lijn met dit topic, maar met als verschil tov 4 jaar geleden dat obsidentify het nog wat moeilijker maakt om een waarneming te vervagen, namelijk alleen door de waarnemingen achteraf aan te passen via de website.

Waarom zou je Obsidentify loslaten op de soorten in je tuin, als je ook foto's kunt maken en die later via de site invoeren? Dan heb je alle mogelijkheden bij de hand om de waarneming direct aan te passen voor zaken als het juiste stadium, waardplant, vervaging e.d. Omdat met mijn fototoestel geen locatiegegevens aan de foto  worden toegevoegd, moet ik wel even de juiste locatie opzoeken bij het invoeren. Dat heb ik opgelost door een gebruikerslocatie aan te maken. Groot voordeel van op die manier invoeren is ook nog eens dat de waarneming niet per ongeluk in de tuin van de buren terechtkomt als de sateliet-ontvangst slecht is.

Wouter van Pelt

Waarom zou ik obsidentify niet loslaten op soorten in mijn tuin?

Gerrian

Citaat van: Wouter van Pelt op augustus 13, 2021, 19:29:41 PM
Waarom zou ik obsidentify niet loslaten op soorten in mijn tuin?
Heb ik hierboven uitgelegd.

RutgerB

Omdat je gesteld bent op je privacy  ;D

Obsidentify neemt het daar niet zo nauw mee. Ik heb maanden geleden al aangekaart dat ze volgens mij de privacywet overtreden.

Dit vind ik bijvoorbeeld ook een nogal triestig gezicht: https://waarneming.nl/users/search/?name=%40telenet.be&type=all

bramquist

#280
Citaat van: Rutger Barendse op augustus 13, 2021, 20:40:08 PM
Omdat je gesteld bent op je privacy  ;D

Obsidentify neemt het daar niet zo nauw mee. Ik heb maanden geleden al aangekaart dat ze volgens mij de privacywet overtreden.

Dit vind ik bijvoorbeeld ook een nogal triestig gezicht: https://waarneming.nl/users/search/?name=%40telenet.be&type=all

Ook zoeken op @gmail en @hotmail levert nog 20 pagina's op. Dit is wel problematisch.

Ik schat in dat er zo'n 600 emailadressen te vinden zijn. Weten al deze mensen dat hun emailadres op een voor iedereen te doorzoeken lijst staat?
Groeten,

Bram Quist

RutgerB

#281
Ik heb het weken geleden al doorgegeven. Ik had verwacht dat er direct werk van gemaakt zou worden. Kennelijk boeit het te weinig. Net als al die waardeloze/vreemde foto's uit Obsidentify. Daar zou je je als app/website tegen moeten wapenen door meteen alles niet meer direct op je website te zetten. Voorkomt ook de privacy-problemen. Het is allemaal om je dood te schamen.

Wouter van Pelt

Citaat van: Gerrian op augustus 13, 2021, 20:32:56 PM
Citaat van: Wouter van Pelt op augustus 13, 2021, 19:29:41 PM
Waarom zou ik obsidentify niet loslaten op soorten in mijn tuin?
Heb ik hierboven uitgelegd.
Ja ik begrijp het wel. En het feit dat ik die opmerking maak over een privacy zone geeft natuurlijk ook aan dat ik daar een probleem zie. Jij hebt een voorkeur voor de website, dat is inderdaad een prima alternatief, maar dit is een feedback topic voor obsidentify, vandaar dat ik er in dit topic aandacht voor vraag.
Het idee van die app is natuurlijk dat mensen denken "wat leuk, een kever, een bloemetje, hoe zou die heten", er een foto van maken en aan de app vragen hoe die heet, zonder dat ze zich realiseren dat het in een openbare database komt met de exacte locatie erbij. En dat dus ook in hun tuin doen.

Strava had in het begin ook veel te weinig oog voor privacy (en daar kun je natuurlijk nog steeds van alles van vinden), maar daar kun je ook vrij simpel een privacy zone instellen rondom je huis, of kantoor etc. Zoiets zou voor waarneming.nl en daarmee voor obsidentify wat mij betreft ook een waardevolle toevoeging zijn.

RutgerB

Reactie van een waarnemer.
CiteerIn onze tuin idd. Had op "bewaren" geklikt bij wijze van automatisme, was wschl niet de bedoeling? 🙃

De 'bewaarknop' , het is al 10-tallen keren geschreven, is misleidend. Dat is volgens mij expres gedaan om zoveel mogelijk identificaties in waarnemingen om te zetten.

Maak tussenstappen en laat mensen heel duidelijk zelf beslissen óf en wanneer ze iets uploaden. Dat is ook al 10-tallen keren voorgesteld. Dat hier maanden mee gewacht wordt is hemeltergend.

Gerrian

De 'bewaarknop' is inderdaad zeer misleidend en had allang aangepast kunnen (en moeten!) worden aangepast. Een waarneming staat online voor je er erg in hebt en meestal met ontbrekende aanvullende informatie. Uit onvrede ben ik een paar weken geleden gestopt met het beoordelen van waarnemingen die zijn ingevoerd via Obsidentify. Ik weet nog niet of ik er ooit nog een keer naar ga kijken, voorlopig wacht ik op de toegezegde verbeteringen.

hiskodevries

Wouter, is een waarneming uit je tuin een mogelijke aantasting van je privacy ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

#286
Citaat van: hiskodevries op augustus 16, 2021, 15:50:00 PM
Wouter, is een waarneming uit je tuin een mogelijke aantasting van je privacy ?

Simpel: JA

Als ik over mezelf mag spreken... ik doe veel waarnemingen gewoon vanuit mijn woonkamer (in mijn tuin), met andere woorden, je zult een hotspot rond mijn huis zien.
Ik wil niet dat iedereen, maar dan ook echt iedereen op internet, precies kan zien waar ik woon...

Kortom, ja de locaties van waarnemingen (in algemeenheid) zijn een vorm van aantasting van privacy...
En niet alleen de locaties, ook tijden. Als ik noem maar wat... een inbreker ziet dat jij elke dag om tijd x op je werk bent en pas om tijd y terug bent, dan kan dat een mooi moment zijn om in te breken...

Maar dit is geen ObsIdentify specifiek, maar meer een site-breed iets.

Dit is precies de reden waarom ik besloten heb AL mijn waarnemingen binnen mijn woonplaats (ongeacht of het daadwerkelijk in mijn tuin is) te vervagen.

Maar beter zou het zijn (en daar heb ik al eerder voor gepleit (post uit 2018 al; destijds afgewezen omdat de nieuwe site in aanbouw was)) om de gebruiker de mogelijkheid te geven om bepaalde gebieden aan te wijzen, waarbinnen waarnemingen altijd automatisch vervaagd zouden worden (ongeacht of ze via site, obsmapp, iobs of obsidentify binnen komen).

Dit is niet alleen toepasbaar voor iemands woonplaats, maar ook voor bijvoorbeeld onderzoeksgebieden (waarvan je de resultaten misschien nog niet bekend wilt maken tot je gepubliceerd hebt), of gebieden waar je (met toestemming) op afgesloten terrein begeeft.

Bij mij zou dit specifiek mijn woonplaats, ruimte rondom mijn werk, mogelijk rondom woningen van vrienden en/of familie, en een gebied waar ik mij bezig houd met het onderhouden van het gebied (en daar dus regelmatig op voor publiek ontoegankelijke gedeeltes kom) betreffen.

Kortom, meer dan voorstander van de mogelijkheid om een aantal gebieden als privacy-zone aan te kunnen wijzen! Dit kunnen gewoon bestaande algemene locaties, en/of gebruikerslocaties zijn....

m.a.w. bij het aanmaken van een waarneming zou een check uitgevoerd moeten worden of het gebied waarbinnen de waarneming ligt een aangewezen privacyzone is, is dit het geval, dan zou die vervaagd moeten worden.

Als je het mij vraagt zou er één uitzondering zijn (handig om voor zoiets bij ontwerp rekening te houden): als de gebruiker de privacy-zone actief overruled... als je bijvoorbeeld een mega-soort binnen je privacy-zone ontdekt, dat je zelf kan beslissen om die alsnog publiek te maken.

Tot slot verwijs ik nog naar een topic van vorig jaar (toen de nieuwe site er nog maar net was), met deze en een aantal gerelateerde wensen omtrent privacy.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

bramquist

#287
Mag ik er op wijzen dat binnen obsmapp deze vervaagfunctie reeds aanwezig is bij de geavanceerde instellingen. Als mensen dus automatisch willen vervagen, kan dat het beste via obsmapp.

Als je op gebiedsniveau wilt vervagen, lijkt het me het meest logisch dit in te kunnen stellen bij gebruikerslokaties.
Groeten,

Bram Quist

SlechtValk

Citaat van: bramquist op augustus 16, 2021, 18:46:04 PM
Mag ik er op wijzen dat binnen obsmapp deze vervaagfunctie reeds aanwezig is bij de geavanceerde instellingen. Als mensen dus automatisch willen vervagen, kan dat het beste via obsmapp.

Deze functie is mij bekend en gebruik ik veelvuldig.

Voor wie het niet kent: ga in het hoofdscherm naar "Instellingen", klik rechts bovenaan op het "schuifjes icoontje" ("Geavanceerd"), vink in de lijst "Altijd vervagen" aan.

Echter voldoet dit in elk geval niet aan mijn behoeften (en ik vermoed dat ik daar niet de enige in ben, zeker gezien de opmerking van Wouter, die vraagt om een "privacy-zone").

Ik wil uiteraard zo veel mogelijk delen. Wat wil zeggen dat als ik een dag een natuurgebied in ga, ik de vervaging uit wil zetten... helaas is het me te vaak gebeurt dat ik bij thuiskomst vergat de "altijd vervaging" weer aan te zetten en vervolgens waarnemingen onbedoeld publiek zichtbaar waren.
Dit heeft tot gevolg gehad, dat ik liever vervaging aan laat staan en daardoor veel minder deel dan ik eigenlijk zou willen (immers liever iets te veel privé houden, dan te veel publiek maken). Wat vervolgens weer tot gevolg heeft dat anderen mij kwalijk nemen dat ik zo "egoïstisch" ben dat ik (bijna) alles vervaag.

Citaat van: bramquist op augustus 16, 2021, 18:46:04 PM
Als je op gebiedsniveau wilt vervagen, lijkt het me het meest logisch dit in te kunnen stellen bij gebruikerslokaties.

Voor wat betreft de plek in de site lijkt me nabij gebruikerslocaties en kaarten inderdaad logisch.
Mocht je doelen op technische implementatie: Uiteraard weet ik niet hoe zoiets technisch geregeld zou moeten worden, maar ik stel me voor dat je een lijst bijhoudt, waarin de locatieID's staan van locaties die privacy-zone moeten zijn. Mijns inziens zouden hier zowel algemene publieke locaties, als gebruikerslocaties in kunnen staan.
Note: bij gebruik van algemene locaties, bestaat een risico dat deze locaties gewijzigd of verwijderd worden, dus misschien is het inderdaad goed om alleen gebruikerslocaties te gebruiken, of algemene locaties met dit doel naar gebruikerslocaties kopiëren. Zo behoud de gebruiker hierover controle (een extra waarschuwing bij verwijderen van zo'n locatie indien die ingesteld is als privacy-zone, dat ook deze zone opgeheven wordt is denk ik ook op zijn plaats)...

Maar... dit topic gaat over ObsIdentify, oplossing waar ik voor pleit is site-breed en onafhankelijk van de bron (site, obsmapp, iobs, obsidentify, etc.).
Misschien is het goed (kijkt even naar forum-admins of dit mogelijk is) om deze discussie af te splitsen/elders voort te zetten en in dit topic weer terug naar ObsIdentify te gaan.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Wouter van Pelt

Citaat van: hiskodevries op augustus 16, 2021, 15:50:00 PM
Wouter, is een waarneming uit je tuin een mogelijke aantasting van je privacy ?
Hisko, ja, ik vind het niet prettig dat uit mijn gebruik van deze app duidelijk wordt waar ik woon. Om allerlei redenen, bijvoorbeeld omdat ik ook vanuit het veld waarnemingen doe, of wanneer ik in het buitenland ben, waarmee het duidelijk is dat ik op dat moment niet thuis ben. Dat is de reden dat ik handmatig al mijn waarnemingen vanuit huis vervaag (en ik zou het waarderen als dat automatisch zou kunnen). Verder volledig eens met het bericht van Stefan (18.32u).

Ik gebruik waarneming.nl sinds 2006, 2007 zoiets, en in 15 jaar tijd ben ik een stuk terughoudender geworden met wat ik publiek deel. Ik vind waarneming.nl geweldig, zowel als bron van informatie (waar welke vogels etc te vinden zijn) alsook als persoonlijk logboek, maar ik merk dat het me nu ervan weerhoudt om dingen vanuit huis en tuin in te voeren.

Bram, ik was niet bekend met die optie, bedankt voor het melden. Als ik dit in obsmapp aanvink, werkt dat dan ook door in alles wat ik via obsidentify invoer?
Tegelijk is het ook niet precies wat ik zoek. Ik heb er geen bezwaar tegen om als ik "buiten" ben mijn exacte locaties te delen. Ik maak volop gebruik van de exacte waarnemingen van anderen, en ik draag daar graag ook zelf aan bij door mijn exacte locaties te delen. Behalve dan dus daar waar ik die als prive beschouw.

SlechtValk

Citaat van: Wouter van Pelt op augustus 17, 2021, 09:54:37 AM
... Als ik dit in obsmapp aanvink, werkt dat dan ook door in alles wat ik via obsidentify invoer? ...

Nee deze functie (altijd vervagen) is uitsluitend van toepassing op waarnemingen die via deze app ingevoerd worden.
Niet via ObsIdentify, niet via de site, niet via iObs. (note: er zit ook een identificatiefunctie in ObsMapp, vergelijkbaar met ObsIdentify (zover ik weet zelfde herkenningsmodel), aangezien dit binnen ObsMapp is, is deze functie hier wel op van toepassing).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

j.simons

Als ik foto's wil gebruiken uit de galerij dan staan deze op naam gesorteerd. Echter als de foto's een naam hebben obv datum en tijd dan staat de nieuwste nooit boven aan. Je moet dan eerst de sortering wijzigen.
Ook als je daarna een tweede foto wil toevoegen of nog een of w zoeken dan staat de sortering weer default.
Kan dit onthouden worden?

Groeten Joost

sjogro

Waarom gebruikt ObsIdentify nog altijd een (oudere) fotokiezer voor iOS?

Ik heb dit in commentaar #202 (5 november 2020) al eens aangehaald, het zou doorgespeeld worden naar de ontwikkelaars, maar er is sindsdien op dit vlak nog niets geüpdatet. Daarom vraag ik het nog maar eens, want ik merkte onlangs dat iObs wél de nieuwe fotokiezer gebruikt.

In iObs kan ik zoeken binnen mijn fotoarchief, dit is een functie die op iOS 14 is geïntroduceerd (najaar 2020). In ObsIdentify kan dit niet, en in mijn geval (ik gebruik iCloud voor foto opslag en heb in iCloud een archief van meer dan 105.000 foto's, is deze oude fotokiezer ontzettend traag. Het lijkt alsof iedere keer alle items uit de library opnieuw geïndexeerd worden voordat ik kan bladeren/selecteren. Scrollen is bijna onmogelijk, evenals annuleren, de telefoon is gewoon overbelast met deze taak. Meestal gaat het om het laden van de laatste foto's en deze staan als eerste in beeld dus kan ik er relatief snel doorheen, maar als ik een foto van een maand terug wil opzoeken is het bijna niet te doen.
In de fotokiezer zoals die gebruikt wordt in iObs bestaat dit hele probleem niet, ik kan supersnel door mn hele bibliotheek bladeren, scrollen, filteren met keywords of exacte data opgeven..
Ik hoop dus nog altijd op een update van dit onderdeel, en vraag me nog steeds af of dat ooit gaat komen, of dat er een reden voor is om dit nog altijd niet te doen..

Screenshot Fotokiezer ObsIdentify:


Screenshot Fotokiezer iObs:


iPhone XR
iOS 14.7.1
128 GB

Maico Weites

Kleine vertaaldingetjes:

Je kunt op de Engelse versie een badge behalen voor 'cloportes'. Dit is Frans voor pissebedden.
Het Engelse woord is woodlice.

De badge voor 'daddy longlegs' is wat vaag, want die naam wordt niet enkel gebruikt voor hooiwagens, maar ook voor trilspinnen en langpootmuggen. Ik stel voor 'harvestmen' te gebruiken, want dat is duidelijker.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Maakun

Citaat van: SlechtValk op augustus 16, 2021, 18:32:51 PM
Citaat van: hiskodevries op augustus 16, 2021, 15:50:00 PM
Wouter, is een waarneming uit je tuin een mogelijke aantasting van je privacy ?

Simpel: JA

In andere topics wordt weer volop gediscussieerd hoe mensen meer gedwongen kunnen worden om hun echte naam te gebruiken, dit is wel dé reden waarom helemaal niemand die ObsIdentify gebruikt dat zou moeten doen.
Gr, Maarten

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Matthijs Molenaar

Dag Hisko en anderen,

Tegenwoordig als ik een foto maak met ObsIdentify van een blad, zegt hij ALTIJD een mijn of een gal o.i.d.
Is daar nog iets aan te doen of ligt dat gewoon aan de foto's in de database?
Ik vind het namelijk erg storend als ik zo'n blad niet kan determineren (want daar is de app toch voor? :rolleyes:).
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

hiskodevries

Een blad hoort ergens aan vast te zitten vermoed ik zo. Maak ook een foto van de plant / boom
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

M Braad

ik heb een vraag over ObsIdentify. De app staat op mijn mobiel geïnstalleerd, klopt het dat deze app, in mijn geval, 11,69 GB aan (interne) opslag in beslag neemt?
Dat is toch wel erg veel voor een app. Kan dat anders en hoe doe ik dat? Ik krijg inmiddels opslag problemen.

hoor het graag.

groet,
michel