Het valt me op dat er sinds de reclamecampagne voor de laatste versie van Obsidentify nogal wat waarnemingen worden ingevoerd met een foto van een persoon erbij. Ik zal hier één linkje plaatsen:
https://waarneming.nl/observation/217047847/, ik weet niet eens zeker of deze waarneming met Obsidentify is ingevoerd, Maar het was in ieder geval degene die me aanzette hier te reageren. Het is blijkbaar een leuk spelletje om mensen te fotograferen en dan een dier of plant erbij genoemd te krijgen en er is geregeld hilariteit over dit soort waarnemingen op Facebook.
Toch vraag ik me hierbij twee dingen af:
1) zijn de "waarnemers" ervan op de hoogte dat deze foto's onmiddellijk op de website worden geplaatst? "Opslaan" is misschien niet zo duidelijk en klinkt als iets binnen de app, zou "plaats op waarneming.nl niet duidelijker zijn?
2) zijn degenen op de foto's zich ervan bewust dat hun foto's op de website staan en er om ze gelachen wordt in Facebook-groepen? Dat vind ik het belangrijkst en bij dezen alvast mijn excuses aan de persoon in de link hierboven. Maar dit vind ik nogal een inbreuk als het zonder toestemming gebeurt, dat je foto hier op de website staat als plant of dier. Om dat te voorkomen lijkt het me sowieso belangrijk dat de gebruiker van tevoren weet wat er met een waarneming gebeurt. En zou het daarnaast een optie zijn op NIA ook te trainen op het herkennen van menselijke gezichten zodat die eruit gepikt kunnen worden zonder ze te publiceren?