Ik neem aan dat ook wensen hier geplaatst mogen worden. Ik wil het volgende toch nog maar weer een keer onder de aandacht brengen, zeker sinds het aantal ObsIdentify waarnemingen de laatste dagen weer enorm is toegenomen.
1. Ik vind het onvoldoende duidelijk voor de (nieuwe) waarnemer dat het drukken op 'bewaar' leidt tot het verzenden van de foto naar waarneming.nl/waarnemingen.be/observation.org, en dat de foto dus ook 'nagekeken' wordt door een validator. Als de gebruiker daar beter en duidelijker op gewezen zou worden, zou dat een flinke vooruitgang in gemiddelde ObsIdentify-waarnemingen-kwaliteit betekenen denk ik.
2. Zowel in de app als in de PR van afgelopen week is het onvoldoende duidelijk dat het
invoeren van aanplant in tuinen, parken, potten en perken niet gewenst is. Een zin als
“Foto’s van potplanten en huisdieren, daar kan ObsIdentify niks mee” is niet stellig genoeg naar mijn mening. Gewoon duidelijk zijn: invoeren/uploaden van deze categorieën mág niet. In combinatie met punt 1 zorgt dit er op dit moment voor dat er een enorme toename van aanplantwaarnemingen is. Ten minste een deel van de andere soortgroepen heeft hier evenveel last van vermoed ik, alhoewel dit bijvoorbeeld bij de vogels minder zal spelen lijkt mij.
3. Ik ben er groot voorstander van dat de waarnemer na drukken op de 'bewaar'-knop in de ObsIdentify ten allen tijde een kaartje te zien krijgt met de locatie van de waarneming zoals deze verstuurd zal worden, met daarbij de mogelijkheid om deze locatie te wijzigen. Dat heeft als voordeel dat de locaties goed/beter binnen gaan komen (plus het lost een groot deel van de 999-waarnemingen op), maar zorgt er ook voor dat waarnemers zich er hopelijk bewuster van zijn dat hun foto naar een externe database verzonden wordt, en dat daarom enige vorm van kwaliteit gewenst is. Te veel waarnemers denken nu dat 'bewaar' gewoon betekent: 'sla op op mijn telefoon'. (De knop 'Bewaar' zou ook 'Uploaden' kunnen worden om deze reden wat mij betreft.)
Voordeel van punt drie is dat iedere foto in ieder geval met de drie belangrijkste componenten
juist binnen komt: de foto, de datum en de locatie. De validator kan vervolgens op basis van die drie componenten (ook zonder de waarnemer, want ObsIdentify waarnemers reageren nogal eens niet, zo blijkt) de waarneming verder afhandelen/valideren. Zonder een (juiste) locatie is dat in veel gevallen simpelweg niet mogelijk.
Zie ook dit bericht:
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,450739.msg2460812.html#msg2460812