Vragen en opmerkingen over obsidentify

Gestart door hiskodevries, november 11, 2019, 08:46:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Guido Klerk

Fijn dat alles nu in een enkele app kan. Even getest, de eerste keer ging alles goed, foto gedetermineerd en waarneming keurig op de site. Tweede testje, met exact dezelfde foto, maar nu opeens de melding dat er geen locatie aanwezig is. Eh? Hier lijkt iets nog niet helemaal goed te gaan.

Btw, het zou wat mij betreft fijn zijn wanneer er in de toekomst de mogelijkheid komt om zelf even een locatie te prikken wanneer deze niet in een foto opgeslagen staat.

Groet,
Guido Klerk

hiskodevries

CiteerTweede testje, met exact dezelfde foto, maar nu opeens de melding dat er geen locatie aanwezig is.
check de exif info van die foto
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Daandrukker

Ik heb ook wat getest. Dat de beeldherkenningssoftware ontzettend goed werkt staat buiten kijf, maar ik heb toch wat opmerkingen.

Belangrijkst bij de nieuwe app is dat je maar één foto per determinatie kan invoeren, terwijl je eigenlijk de mogelijkheid wil hebben om meer foto's toe te voegen. Meer foto's toevoegen kan wel, op twee manieren:

1. Achteraf na bij de waarneming op de website
2. Door eerst een foto in te voeren waar de server niet zeker over is. Wanneer de determinatie niet zeker is (minder dan 90%?) kun je meer foto's toevoegen namelijk.

Het lijkt mij zeer nuttig om altijd meer foto's te kunnen toevoegen.

Een ander nadeel is dat je geen kleedgegevens e.d. kan toevoegen aan de waarneming. In de vroegere app ging het via obsmapp, waar je dat dan wel kon aanpassen. Waarom is er voor gekozen om die stap over te slaan, of om het niet mogelijk te maken om in de app kleed- en gedragsgegevens toe te voegen?

Goed werk verder!
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Daandrukker

Hoi Hisko,

Citaat van: hiskodevries op november 11, 2019, 15:13:12 PM
Waarom zou je meer foto`s willen toevoegen als de app zijn werk 'herkennen' al heeft gedaan?
Het is in ieder geval handig voor het systeem zelf. Bij de test had ik een 99% herkenning bij een enkele foto van een omgekeerde ivoorzwam. Ik wilde daar eigenlijk nog wat extra foto's aan toevoegen van een intacte ivoorzwam (wat ik uiteindelijk ook gedaan heb, zie https://waarnemingen.be/observation/182071236/). Mocht(!) mijn determinatie kloppen en de waarneming wordt goedgekeurd, dan leert het systeem niet alleen iets over omgekeerde paddenstoelen, maar ook over de hoe de zwam er normaal uit ziet.

Bovendien is het voor de admins die deze waarnemingen moeten goedkeuren ook prettig. Niet alleen als er meer foto's van het onderwerp zijn, maar dus ook als er al iets is bijgedraden aan het stadium/kleed/gedrag/methode/geslacht.

Uiteindelijk leert "het systeem" daar ook van en kan de beeldherkenning uiteindelijk ook zelf het kleed/stadium herkennen in de toekomst?

Ik ben het met je eens hoor, dat laagdrempeligheid een groot goed is bij deze nieuwe app, maar de admins hebben al zo veel klachten over dat het stadium niet wordt ingevuld, en nu komt er nog eens een hele lading extra bij op deze manier. De drempel wordt toch niet zo veel hoger van een invoeroptie om het stadium (wat dat lijkt me het belangrijkst) toe te voegen? Hetzelfde lijkt me te gelden voor een mogelijkheid om altijd een extra foto te kunnen toevoegen?

Groetjes,
Daan
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

hiskodevries

Daan we zijn het wel eens hoor, dat is het probleem niet.
Maar het is nu zoals het is. Als het herkenningssysteem ook kleed kan herkennen nemen we dat ook mee. tot die tijd niet
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

MathijnSpeelman

Het lijkt mij ook handig als er meerdere foto's tegelijk kunnen worden toegevoegd. Is het niet handiger dat vanuit het fotoselectiescherm meerdere foto's aangevinkt kunnen worden? Mensen die gebruik maken van een 'lage invoerdrempel' kunnen in dat geval nog steeds op één foto klikken en uploaden, terwijl mensen die meer ervaren zijn er direct meerdere kunnen plaatsen.

Met vriendelijke groet,
Mathijn Speelman
Met vriendelijke groet,
Mathijn Speelman

hiskodevries

Meerdere foto`s maken in de meeste gevallen de herkenning slechter
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

twan 2

verbazingwekkend goed, echt ongelofelijk, enorm bedankt voor deze app, dit scheelt me echt enorm veel tijd, groet twan

Guido Klerk

Citaat van: hiskodevries op november 11, 2019, 12:52:17 PM
CiteerTweede testje, met exact dezelfde foto, maar nu opeens de melding dat er geen locatie aanwezig is.
check de exif info van die foto

Gecheckt. Locatie staat er gewoon in, de eerste keer met dezelfde file ging wel goed.
Het is sowieso wat merkwaardig dat twee keer hetzelfde doen met dezelfde file een ander resultaat oplevert. Het enige verschil dat ik kan bedenken is dat ik de eerste keer nog niet ingelogd was, de tweede keer al wel.

Groet,
Guido

Frank van de Putte

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het percentage aan soorten is, per soortgroep, wat door de software wordt meegenomen bij de herkenning.
De software maakt alleen gebruik van goedgekeurde foto's, dus als van een soort geen goedgekeurde foto's zijn dan kent hij die soort niet, en zal dit dus ook nooit als suggestie worden gegeven.

Ik neem als voorbeeld even de soortgroep "dagvlinders", en neem dan voor het gemak even aan dat er 100 soorten geregistreerd staan in de database, voor NL en BE. En van die 100 soorten zijn er zeg maar 90 met goedgekeurde foto's, dus de software "kent" dan 90% van de soorten.

Maar bij moeilijke soortgroepen zal dit percentage veel lager liggen, bijvoorbeeld bij kevers en vliegen, die zijn vaak van foto niet te determineren.
En als er al goedkeurde waarnemingen zijn dan zijn het vaak microscoop/detailfoto's die waarschijnlijk niet erg bruikbaar zijn voor de herkenningssoftware.

Dus lijkt het me wel nuttig om eens te zien hoeveel soorten deze software eigenlijk "kent", t.o.v. het totale aantal geregistreerde soorten.
Kun je daar een soort overzicht van geven, Hisko?
Groetjes,

Frank van de Putte

peterlindenburg

mooie app! maar hij staat bij
mij in het engels en ik kan nergens vinden hoe ik hem maar nederlands kan krijgen!

hiskodevries

Citaat van: Frank van de Putte op november 11, 2019, 22:44:57 PM
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het percentage aan soorten is, per soortgroep, wat door de software wordt meegenomen bij de herkenning.
De software maakt alleen gebruik van goedgekeurde foto's, dus als van een soort geen goedgekeurde foto's zijn dan kent hij die soort niet, en zal dit dus ook nooit als suggestie worden gegeven.

Ik neem als voorbeeld even de soortgroep "dagvlinders", en neem dan voor het gemak even aan dat er 100 soorten geregistreerd staan in de database, voor NL en BE. En van die 100 soorten zijn er zeg maar 90 met goedgekeurde foto's, dus de software "kent" dan 90% van de soorten.

Maar bij moeilijke soortgroepen zal dit percentage veel lager liggen, bijvoorbeeld bij kevers en vliegen, die zijn vaak van foto niet te determineren.
En als er al goedkeurde waarnemingen zijn dan zijn het vaak microscoop/detailfoto's die waarschijnlijk niet erg bruikbaar zijn voor de herkenningssoftware.

Dus lijkt het me wel nuttig om eens te zien hoeveel soorten deze software eigenlijk "kent", t.o.v. het totale aantal geregistreerde soorten.
Kun je daar een soort overzicht van geven, Hisko?
zie https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=460799.0. In de bijlage het gemiddelde betrouwbaarheids percentage per soortgroep
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Guido, ik heb dit nog niet kunnen reproduceren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Frank van de Putte

Ik snap eigenlijk niet waar dat overzicht van het "confidence level" op gebaseerd is, maar het kan niet kloppen.
Nachtvlinders en kevers scoren daar ongeveer even hoog, dat getal zou bij nachtvlinders veel hoger moeten zijn; er zijn relatief veel meer soorten die van foto worden goedgekeurd, en de foto's zijn vaak ideaal voor zo'n herkenningssysteem, omdat het erg vaak gaat om beestjes op een wit laken, dus zonder verstorende achtergrond.

Maar neem bijvoorbeeld de kevers; er staan zo'n 3000 soorten in de database (NL+BE), hoeveel van die soorten "kent" de software? Oftewel, van hoeveel soorten is er goedgekeurd beeldmateriaal?
Dat kan ik hier niet uit opmaken, terwijl het juist wel belangrijk is om een goed beeld te krijgen van de effectiviteit van de software.
Groetjes,

Frank van de Putte

hiskodevries

#15
ik heb je al naar een forum onderdeel verwezen waar je de soorten kan bekijken.
die tabel geeft het gemiddelde confidence level weer van alle identificaties uitgevoerd na aanroepen van de api in de maand november
daar staat niets raars in
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0



peterlindenburg

Citaat van: peterlindenburg op november 11, 2019, 23:20:24 PM
mooie app! maar hij staat bij
mij in het engels en ik kan nergens vinden hoe ik hem maar nederlands kan krijgen!

kunnen jullie me vertellen hoe ik de app in het nederlands zet?

marijn

Citaat van: peterlindenburg op november 16, 2019, 00:11:05 AM
Citaat van: peterlindenburg op november 11, 2019, 23:20:24 PM
mooie app! maar hij staat bij
mij in het engels en ik kan nergens vinden hoe ik hem maar nederlands kan krijgen!

kunnen jullie me vertellen hoe ik de app in het nederlands zet?
Als het goed is volgt ie de taal van je telefoon: Nederlands indien deze op Nederlands staat, Engels in de overige gevallen. Staat je toestel dus wellicht niet op NL?
Er is (vooralsnog) geen andere mogelijkheid om de taal van de app te veranderen.
Marijn Prins

halictus

Even een testje gedaan.
Kijken of ik de nieuwe obsidentify voor de gek kon houden. Een roek met voor een groot deel witte vleugels (het wit aaneengesloten), die ik onlangs in Almelo tegenkwam, voorgelegd. Keurig als roek gedetermineerd !
Maar toen kwam mijn zoon met een foto van een "woolly bear", zo'n larve van een tapijtkevertje, op zijn muur. "Pap, wat is dit?".

(Terzijde. Tegenwoordig vindt 99% van de bevolking van beneden de dertig alles wat geen twee of vier poten heeft 'eng', is mijn ervaring. En 99% van boven de veertig vindt alle niet-twee-of-viervoeters 'ongedierte'. Één voordeel - de bossen zijn tegenwoordig heerlijk stil. Maar ook: verontrustend. )

Maar goed: hier kwam obsidentify met het Penseeltje, Polyxenus lagurus, een miljoenpoot. Larf met een volwassen beest verwisseld. Niet erg, wel dat de mate van zekerheid 100 % was ! Want "woolly bears" komen in ieder huis voor en zullen vaker voorgelegd worden. Waar zit nu meneer of mevrouw Obsidentify,  zodat ik hem of haar kan aanschrijven met: beste O., u zit fout (en vooral - dat had nooit 100% mogen zijn)?, en helpen om hem of haar het de volgende keer beter te laten doen?

Frank van de Putte

Ik heb onlangs nog een reeks "Penseeltjes" van commentaar voorzien, dat waren ook allemaal "Anthrenus" larfjes (museum/tapijtkever)
Momenteel is er geen enkele goedgekeurde waarneming van "Anthrenus spec", dus de software kent die niet. Daar zit dus de oplossing, een reeks van die larfjes goedkeuren; 
https://oudeversie.waarneming.nl/soort/photos/20184
Groetjes,

Frank van de Putte

JosB

Misschien aansluitend op bovenstaande: de beeld herkenning met de nieuwe database is op basis van waarnemingen in Nederland en België, isn't it?. Is dat dezelfde database die wordt aangeroepen via ObsMap online beeldherkenning, of betreft deze laatste alleen waarnemingen in Nederland (... ik krijg verschillende resultaten)? Zijn de oude offline obsidentify apps (planten, insecten etc.) nu overbodig of zelfs in principe minder up-to-date? Mvg Jos

hiskodevries

Jos, die andere identify apps zijn al een jaar verouderd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JosB

Dat vreesde ik al; dus geen (up-to-date) off-line OBsId beeldherkenning meer?
Rest nog het eerste deel van mijn vraag: wordt in Obsmap alleen de Nederlandse database gebruikt, of dezelfde Nederlands-Belgische database van de nieuwe Obsidentify? Mvg, Jos

hiskodevries

ObsMapp, iObs, Obsidentify en het invoerscherm maken nu allemaal gebruikt van dezelfde herkenningssoftware
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

korthof

Ik heb een vraag over ObsIdentify. Wanneer ObsIdentify een eerste voorspelling doet met een laag percentage (rode tekst), dan geeft O. tegelijk een viertal alternatieve voorspellingen. Ik gok dat die voorspellingen een lager percentage hebben dan de eerste voorspelling, maar die staan er niet bij. Ik zou het informatief vinden om ook de percentages behorend bij die alternatieve voorspellingen te zien. Is dat mogelijk? Ik gok er op dat de software sowieso die percentages kent. Dank.

Hannie Luijten

Het is me al een paar keer overkoming dat een waarneming compleet verkeerd geplaatst wordt. Vanochtend bijvoorbeeld maakte ik met ObsIdentify een foto, liet hem identificeren en bewaren. Thuisgekomen zag ik dat de locatie compleet verkeerd was. Er zat wel zo'n 2 km foutmarge in. Hoe kan dit?? Want dat is wel heel erg veel afwijking. Het is niet de eerste keer dat mij dit overkomt. Ik bent welhaast verplicht om achteraf alle waarnemingen op de juistheid van de locatie te controleren. Lijkt me dat dat niet de bedoeling is.
Groet, Hannie

hiskodevries

de lokatie is afhankelijk van de gps in het toestel waarmee jij de foto`s neemt.
als die niet zo precies werkt , dan zijn je waarnemingen ook niet precies.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hannie Luijten

Oke dat kan ik wisselen, maar als ik met iObs werk staan ze wel altijd goed, plus of min een paar meter. Echt geen 2 km. Ik heb een iPhone 5s. De kaartenapp met routeplanner die daarin zit werkt ook perfect.
Groet, Hannie