Even een testje gedaan.
Kijken of ik de nieuwe obsidentify voor de gek kon houden. Een roek met voor een groot deel witte vleugels (het wit aaneengesloten), die ik onlangs in Almelo tegenkwam, voorgelegd. Keurig als roek gedetermineerd !
Maar toen kwam mijn zoon met een foto van een "woolly bear", zo'n larve van een tapijtkevertje, op zijn muur. "Pap, wat is dit?".
(Terzijde. Tegenwoordig vindt 99% van de bevolking van beneden de dertig alles wat geen twee of vier poten heeft 'eng', is mijn ervaring. En 99% van boven de veertig vindt alle niet-twee-of-viervoeters 'ongedierte'. Één voordeel - de bossen zijn tegenwoordig heerlijk stil. Maar ook: verontrustend. )
Maar goed: hier kwam obsidentify met het Penseeltje, Polyxenus lagurus, een miljoenpoot. Larf met een volwassen beest verwisseld. Niet erg, wel dat de mate van zekerheid 100 % was ! Want "woolly bears" komen in ieder huis voor en zullen vaker voorgelegd worden. Waar zit nu meneer of mevrouw Obsidentify, zodat ik hem of haar kan aanschrijven met: beste O., u zit fout (en vooral - dat had nooit 100% mogen zijn)?, en helpen om hem of haar het de volgende keer beter te laten doen?