Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 9 10 [11]   Omlaag

Auteur Topic: Vragen en opmerkingen over obsidentify  (gelezen 31095 keer)

Maakun

• Member
Re: Vragen en opmerkingen over obsidentify
« Reactie #300 Gepost op: januari 11, 2022, 15:01:19 pm »

Hmmm, bij mij op Android neemt ie ook 3.9GB in beslag. Hij zal wel een kopie opslaan van alle fotos die je hebt gebruikt. Bij mij onder \Phone\Android\data\org.observation.obsidentify\files\Pictures
Denk dat je die map wel eens kan legen, maar geen idee of dat verder nog problemen geeft.
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2022, 15:06:01 pm door Maakun »
Gr, Maarten

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #301 Gepost op: januari 11, 2022, 15:45:23 pm »

Even verwijderen en opnieuw installeren
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

M Braad

• Member
« Reactie #302 Gepost op: januari 12, 2022, 19:05:10 pm »

gedaan en ... gelukt. Nu 280 MB.
Dank!
grt michel

SlechtValk

• Member
« Reactie #303 Gepost op: maart 24, 2022, 18:51:48 pm »

Volgens mij is hier iemand in het winkelcentrum uitgebreid de app aan het uitproberen: https://waarneming.nl/users/729145/photos/?date_after=2022-03-23&date_before=2022-03-23

Leuk natuurlijk dat iemand interesse heeft, maar misschien is het goed om deze (vermoedelijk) jonge (vermoedelijk) dame even duidelijk te maken dat deze waarnemingen ook publiek op een site terecht komen en dat het niet de bedoeling is dat dit met foto's van plaatjes gebeurt... als het even kan op een wervende manier natuurlijk ;-) .
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)

Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #304 Gepost op: maart 25, 2022, 13:38:32 pm »

voor alsnog even geblokkeerd, dat helpt altijd bij mensen die geen email willen ontvangen

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

• Validator
  • Admingroep: Vogels (Waarneming.nl + Observation.org)
    • Nature sound recordings
« Reactie #305 Gepost op: april 09, 2022, 14:34:57 pm »

Hmm.. vast een Android glitch, maar mijn datum (tijd gaat ok) wordt compleet verkeerd opgeslagen in obsidentify. Deze waarneming (https://waarneming.nl/observation/237106468/) heb ik daar idd vanmorgen om 10:38 gedaan. Tips om te kijken waar dit fout gaat? Ik heb een Fairphone 4 met Android 11. Foto staat in mijn fotogalerij met juiste locatie, datum en tijd..
Thijs Fijen

Thijs Fijen

• Validator
  • Admingroep: Vogels (Waarneming.nl + Observation.org)
    • Nature sound recordings
« Reactie #306 Gepost op: april 10, 2022, 21:08:27 pm »

Hmm.. vast een Android glitch, maar mijn datum (tijd gaat ok) wordt compleet verkeerd opgeslagen in obsidentify. Deze waarneming (https://waarneming.nl/observation/237106468/) heb ik daar idd vanmorgen om 10:38 gedaan. Tips om te kijken waar dit fout gaat? Ik heb een Fairphone 4 met Android 11. Foto staat in mijn fotogalerij met juiste locatie, datum en tijd..
Opnieuw installeren heeft het gefixt, maar dan lijkt het me een bug die soms optreedt bij obsidentify.. ik laat de waarneming even staan (wellicht zit daar info in)
Thijs Fijen

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #307 Gepost op: april 11, 2022, 07:51:56 am »

Thijs, daar is een melding van bekend en die komt met de volgende release mee

Matthijs Molenaar

• Member
  • Purperkoet
« Reactie #308 Gepost op: mei 02, 2022, 13:36:30 pm »

Ik weet het, ik loop maar wat te zeuren  :blink:
Sinds het Europese model van ObsIdentify is geüpload, krijg ik de meest vreemde herkenningen. Zoals bij deze waarneming, ObsIdentify zegt met 93.3% zekerheid dat het een Mediterrane Kameleon Chamaeleo chamaeleon is, terwijl die nooit in Nederland voor gaat komen. Terwijl de foto toch goed genoeg is voor determinatie, zou je zeggen...
Zo gaan mensen via ObsIdentify een foto maken van een nachtvlindertje, en voeren ze hem in als een Kameleon! Je zou kunnen zeggen dat ze dan moeten checken of dat wel klopt, maar dan neem je het plezier van de mensen weg om foto's te maken van vlinders (ze moeten zo lang zoeken, voordat ze eenmaal zien of de determinatie nou klopt of niet...).

Zou dit probleem opgelost kunnen worden?

« Laatst bewerkt op: mei 02, 2022, 13:39:20 pm door Matthijs Molenaar »
Matthijs Molenaar.

Levenslijst

Jan Mudde

• Member
« Reactie #309 Gepost op: mei 02, 2022, 13:58:16 pm »

Hey Matthijs,

Ik ben het met je eens dat Obsidentify/NIA (website) soms met de meest idiote voorstellen komt met zekerheidspercentages ver boven de 85%. In dit geval echter, denk ik dat de uitsnede van de foto een grote rol speelt in de foute identificatie. Het organisme dat herkend zou moeten worden staat aan de rechterzijde van de foto terwijl de rest gevuld is met zwart. Aangezien ObsI/NIA simpel gezegd alleen maar "pixeltellertjes" zijn op basis van "gevoerde" goedgekeurde waarnemingen kan het zijn dat er i.c.m. de kleuren van de afgebeelde micro-vlinder en het zwart in het "geheugen" van ObsI/NIA foto's zitten die dezelfde kleurcomibi hebben. Meer en/of beter uitsnijden kan dan vaak helpen. Hoewel ik ook ook met beeldvullende opnamen van allerlei organismen met regelmaat de meest bizarre suggesties krijg.

Beeldherkenningsapps zijn een steuntje in de rug bij het determineren. Bij een aantal soortgroepen heel betrouwbaar en bij de meeste behoorlijk onbetrouwbaar. Zonder een beetje achtergrondkennis van soortgroepen en soorten binnen een soortgroep zijn ze simpelweg onbruikbaar op dit moment.

Grtz, Jan
Jan Mudde

Matthijs Molenaar

• Member
  • Purperkoet
« Reactie #310 Gepost op: mei 02, 2022, 14:23:56 pm »

Dat is het nu juist: ik heb hem niet/bijna niet bijgesneden en meer ging niet, want dan stond niet heel de vlinder er op.

Inderdaad kan de hoeveelheid zwart een rol spelen. Maar naar mijn idee moet zo'n herkenningsapp zich richten op het beestje, en niet op de omgeving. En dat lijkt me juist makkelijk met zoveel zwart in de foto...
Matthijs Molenaar.

Levenslijst

Jan Mudde

• Member
« Reactie #311 Gepost op: mei 02, 2022, 14:33:29 pm »

Hey Matthijs,

Je idee van richten op het organisme is goed maar dat is niet hoe een beeldherkenningsprogramma werkt helaas. Dat richt zich op alles wat op de aangeboden foto zichtbaar is voor de betreffende software. Wat ik al zei; dit soort programmatuur is in de basis alleen maar een pixelteller en alle pixels tellen mee.

Grtz, Jan
Jan Mudde

nielseimers

• Validator
« Reactie #312 Gepost op: mei 02, 2022, 14:46:01 pm »

Als je de foto kantelt en bijsnijdt, dan is hij 100% zeker

Matthijs Molenaar

• Member
  • Purperkoet
« Reactie #313 Gepost op: mei 02, 2022, 15:02:08 pm »

Als je de foto kantelt en bijsnijdt, dan is hij 100% zeker

Dank je, Niels!

Ook jij bedankt voor de uitleg, Jan.
Matthijs Molenaar.

Levenslijst

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #314 Gepost op: mei 02, 2022, 15:58:53 pm »

Citaat
Maar naar mijn idee moet zo'n herkenningsapp zich richten op het beestje, en niet op de omgeving
NIA weet niet wat omgeving is of een beestje/plant
als je een foto van een rietkraag upload is de kans groot dat je 'roerdomp' krijgt. De simpele reden is dat veel foto`s van een roerdomp ook een stuk rietkraag bevatten.

Jan Mudde

• Member
« Reactie #315 Gepost op: mei 23, 2022, 17:21:21 pm »

Beste mensen,

De afgelopen weken krijg ik steeds vaker de volgende soort bij goed bijgesneden foto's waar duidelijk determinerende kenmerken van iig een soortgroep te zien zijn (meestal is de detailering vele malen beter!!!);

Gevorkte geelvlekkameel - Xanthostigma xanthostigma

Ik laat niet elke waarneming met deze onzin-uitslag staan. Het gaat om zeker 30-40 invoeren. En ik ga niet alles nog eens later aanpassen als ik zelf het antwoord voor een correcte determinatie tot op iig soortgroep al weet. Onderstaande waarneming heb ik nu eens wel even laten staan.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/242602269/.
1 Gevorkte geelvlekkameel - Xanthostigma xanthostigma imago, op licht, op laken
datum: 2022-05-23

foto's:

Lamp ML 250W, laken. Lamp aan op 22.V.2022 om 22:00 uur. DE zoveelste "Gevorkte geelvlekkameel" waar de NIA mee aan komt zetten. Graag ongewijzigd laten staan. Wordt gerapporteerd.

AANVULLING; Kijk even hier aub https://observation.org/species/83148/photos/?page=2&advanced=on het barst van de foto's waar heel veel op staat behalve Gevorkte geelvlekkamelen, en nee Hisko het is geen incidentje!!!!!

« Laatst bewerkt op: mei 23, 2022, 19:40:57 pm door Jan Mudde »
Jan Mudde

Daandrukker

• Validator
« Reactie #316 Gepost op: mei 23, 2022, 19:10:46 pm »

Ik wordt ook een beetje gek van alle bijen, kevers en andere totaal andere beesten die als gevorkte geelvlekkameel mijn validatieschermen binnenstromen. Er is duidelijk iets geks aan de hand met de NIA voor deze soort. Het zou fijn zijn als er iets aan gedaan kan worden.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

KoenVerhoogt

• Validator
  • Admin Korstmossen, Spinnen & Kevers
« Reactie #317 Gepost op: mei 23, 2022, 22:13:39 pm »

https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,493784.0.html

Hier nog 1tje. Lijkt alsof het t afvoerpuntje is
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url
Pagina's: 1 ... 9 10 [11]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.057 seconden met 20 queries.