Wouter, is een waarneming uit je tuin een mogelijke aantasting van je privacy ?
Simpel: JA
Als ik over mezelf mag spreken... ik doe veel waarnemingen gewoon vanuit mijn woonkamer (in mijn tuin), met andere woorden, je zult een hotspot rond mijn huis zien.
Ik wil niet dat iedereen, maar dan ook echt iedereen op internet, precies kan zien waar ik woon...
Kortom, ja de locaties van waarnemingen (in algemeenheid) zijn een vorm van aantasting van privacy...
En niet alleen de locaties, ook tijden. Als ik noem maar wat... een inbreker ziet dat jij elke dag om tijd x op je werk bent en pas om tijd y terug bent, dan kan dat een mooi moment zijn om in te breken...
Maar dit is geen ObsIdentify specifiek, maar meer een site-breed iets.
Dit is precies de reden waarom ik besloten heb AL mijn waarnemingen binnen mijn woonplaats (ongeacht of het daadwerkelijk in mijn tuin is) te vervagen.
Maar beter zou het zijn (
en daar heb ik al eerder voor gepleit (post uit 2018 al; destijds afgewezen omdat de nieuwe site in aanbouw was)) om de gebruiker de mogelijkheid te geven om bepaalde gebieden aan te wijzen, waarbinnen waarnemingen altijd automatisch vervaagd zouden worden (ongeacht of ze via site, obsmapp, iobs of obsidentify binnen komen).
Dit is niet alleen toepasbaar voor iemands woonplaats, maar ook voor bijvoorbeeld onderzoeksgebieden (waarvan je de resultaten misschien nog niet bekend wilt maken tot je gepubliceerd hebt), of gebieden waar je (met toestemming) op afgesloten terrein begeeft.
Bij mij zou dit specifiek mijn woonplaats, ruimte rondom mijn werk, mogelijk rondom woningen van vrienden en/of familie, en een gebied waar ik mij bezig houd met het onderhouden van het gebied (en daar dus regelmatig op voor publiek ontoegankelijke gedeeltes kom) betreffen.
Kortom, meer dan voorstander van de mogelijkheid om een aantal gebieden als privacy-zone aan te kunnen wijzen! Dit kunnen gewoon bestaande algemene locaties, en/of gebruikerslocaties zijn....
m.a.w. bij het aanmaken van een waarneming zou een check uitgevoerd moeten worden of het gebied waarbinnen de waarneming ligt een aangewezen privacyzone is, is dit het geval, dan zou die vervaagd moeten worden.
Als je het mij vraagt zou er één uitzondering zijn (handig om voor zoiets bij ontwerp rekening te houden): als de gebruiker de privacy-zone actief overruled... als je bijvoorbeeld een mega-soort binnen je privacy-zone ontdekt, dat je zelf kan beslissen om die alsnog publiek te maken.
Tot slot verwijs ik nog naar een topic van vorig jaar (toen de nieuwe site er nog maar net was),
met deze en een aantal gerelateerde wensen omtrent privacy.