Heb me uitgeleefd op een Pollenia

Gestart door zakdrager, november 09, 2019, 06:00:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Het aantal insecten neemt nogal af maar deze Pollenia vloog gisteren mij werkkamer in. Geen erg oplettende vlieg want ik kon er eenvoudig een klein potje overheen zetten en hem vangen. Daarna heb ik er eerst de standaard foto's van gemaakt. Nadat ik op diptera-in-beeld gekeken had heb ik nog wat extra foto's gemaakt van mogelijk relevante details. Zelfs een poging gedaan het genitaal naar buiten te werken (al trok zich dat deels weer terug voor ik een foto kon maken).

Is het mogelijk er een soortnaam aan te hangen?

Groet, Henk

zakdrager

En hier de details

Groet, Henk

paulhoekstra

Heb je ook deze sleutel geprobeerd? https://diptera-in-beeld.nl/key%20(draft)%20to%20British%20Blowflies%20Steven%20Falk%20132016.pdf
Er ontbreken 2 zeldzame NLse soorten in die sleutel (let op bij exemplaren met zwart achterlijf of die kleiner dan 6 mm zijn).

Waarschijnlijk zal je moeten uitkomen op Pollenia rudis of P. angustigena, maar de kenmerken van die 2 zijn net niet goed zichtbaar (beharing onderkant achterdij en aantal anterodorsals op de middentibia). Het is ook bij Pollenia's altijd handig om de kiel tussen de 2 antennes op de foto te zetten indien mogelijk.

Het is overigens een vrouwtje, want de ogen staan ver uit elkaar. Het uittrekbare genitaal is de ovipositor.
groeten,
Paul

paulhoekstra

Heel misschien is het trouwens Pollenia vagabunda, volgens mij zie ik een donkere streep midden op het borststuk en zitten er een paar extra borstels op de humeri voor de 3 normale borstels.
groeten,
Paul

zakdrager

#4
Hallo Paul,

Ik heb eerst maar wat meer foto's gemaakt van relevante details zoals de borstels op de humeri. Scherp gezien. Er staan inderdaad twee extra borstelharen voor de drie grote. Ook is de middenstreep op het borststuk onmiskenbaar. Als die twee kenmerken doorslaggevend zijn zou ik zeggen dat dit vagabunda is. Ik plaats eerst even die detailfoto's.

Groet, Henk

zakdrager

En nog een paar detailfoto's n.a.v. je 1e reactie. De middelste en achterste poten zitten elkaar ietwat in de weg.

Groet, Henk

paulhoekstra

Ik heb geen ervaring met deze soort, maar ik denk dat P. vagabunda klopt. Zou leuk zijn als je deze wilt invoeren, zoveel waarnemingen zijn er nog niet op waarneming.nl.
groeten,
Paul

zakdrager

Ga ik doen. Bedankt voor je hulp, Paul!

Groet, Henk

zakdrager

Eergisteren nog zo'n P. vagabunda vrouwtje gevangen bij mij thuis.

Groet, Henk